Gå til innhold

Reinstallere Windows, spm ang backup


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ønsker å reinstallere Windows (8.1) på laptopen, lurer på et i forbindelse med det.

 

Har per dags en Asus N56VZ laptop. Har to muligheter for reinstallasjon:

 

1. Gjenopprette laptopen til fabrikkinnstillinger

2. Helt clean installasjon

 

Jeg ønsker å bruke metode 2, men er et par ting jeg må ta backup av. Opprettet derfor en partisjon hvor jeg har tingene mine (ca 37GB med ting). Så fant jeg ut at hvis jeg ønsker å kjøre en clean installasjon, så må jeg formatere hele disken til et riktig format. Så det kan jeg ikke gjøre.

 

Derfor lurer på hva som vil skje hvis jeg benytter meg av metode 1. Mister jeg partisjonen min med backup? Tør ikke å prøve meg fram i tilfelle alt skjer automatisk. Tror partisjonen var noe jeg opprettet selv da jeg først fikk laptopen, kan ikke huske helt.

 

Har en ekstern harddisk liggende i Oslo, glemte dessverre å ta den med da jeg flyttet ut. Ønsker ikke å kjøpe en ny en for øyeblikket, vil også få reinstallert (og satt opp miljøet til studie før imorgen). 3 minnepinner har jeg, ene er full, andre har windows og tredje er på 8GB, ikke nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du har opprettet en helt ny partisjon altså ikke en mappe så er det da ingen problemer med å kjøre en clean install om det er snakk om via en windows dvd der du kjører advanced install, om det er en "recovery" partisjon greie så får du søke rundt på support forumet til asus å se hvilke valg du har.

Lenke til kommentar

Factory fjerner alle partisjoner utenom sin egen og oppretter nytt.

Så backup bør du plassere utenfor PCen.

 

Clean install av 8.1 på en oem PC uten ny serial key er ikke bare-bare. Men det er fullt mulig.

Er ulike rutiner med gjenbruk av oem seriel i maskinens bios , og ulikt avhengig om du har Windows 8.0 ,8.1 og CORE vs PRO. Google det.

Med "clean" install "mister" man ofte factory/recovery partisjonen og merverdien den gir.

Lag derfor eksterne medie for recovery/partisjonen først og fremst (skal være omtalt i laptoppens user guide)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...