Gå til innhold

Overføring fra PC til NAS over wifi - problem


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter med en Asus ac66u router som er koblet kablet til min netgear readynas duo2 nas. PCen min er koblet til router via et asus pce68ac trådløst nettverkskort.

 

Når jeg skal overføre filer fra PC til NAS går det fryktelig tregt. I tillegg er farten VESENTLIG dårligere på 5Ghz kontra 2,4Ghz nettet (rundt 2mbps på 5Ghz kontra 12-13mbps på 2,4Ghz).

 

All annen hastighet (surfing) på PCen er god på begge nettene.

 

Er det noe oppsett i routeren jeg har oversett som jeg bør endre på, eller er det faktisk slik at overføringen skal gå saktere på 5Ghz...?

 

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prof:

  • Innledende type = Automatisk
  • Aktiver overføringsbursting = Deaktiver

 

Generelt:

  • Trådløsmodus = N+AC (eventuelt N Only)

 

Sørg for at du har siste FW og drivere til kortet ditt.. Last ned fra Asus.com og oppdater manuelt...

Du kan også vurdere å bruke Merlin Firmware for flere funksjoner/innstillinger og mindre bugs annet tull.... ;)

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Da må du sjekke plasseringen av router i forhold til deg, hvordan antennene er stilt (de bør være mellom 45 og 60 grader (høyre og venstre) og midten 90 grader (rett opp))...

 

Sjekk også hvordan antenna fra nettverkskortet ditt er plassert... Bør stå så høy og fritt som mulig...

 

Husk at 5GHz tåler mye mindre motstand/blokkeringer enn 2.4GHz..

Lenke til kommentar

Avstanden mellom router og pce-68 (nettverkskort) er ca 5 meter. Det er ikke 100% fri sikt, men ikke alt for mye som skal hindre signalet. I tillegg hadde wifi-kortet antenneledninger (har ikke noe bedre ord) som gjør at jeg får satt antennene oppe på kabinettet. Jeg ingen problemer med hastighet ved opp- og nedlastning (makser 75/75 linja fra altibox begge veier både på 2,4 og 5Ghz).

 

Kanskje problemet ligger i NAS enda jeg i utgangspunktet ikke tror det da overføringshastighet med kabel er meget god :)

Lenke til kommentar

Hmmm ok..... Uansett da, så anbefaler jeg deg å bruke kabel.... Alltid bedre!

 

Men høres ut som det er NASen som kødder det til da ja, hvis alt funker som det skal ellers...

Har ingen kjennskap til NASen din dessverre, men du kan ta noen screenshots av nettverksoppsettet og sånt på den også og poste her, så kan vi se om det er noe feil i konfigen av den....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...