Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tåkebaklys problem


asdfAudi

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget her en dag at tåkelyset mitt bak ikke fungerer. Kommer ikke strøm til kontakten og sikringen har ikke gått. Tåkelyset foran fungerer og har prøvd å finne brudd på ledningen men finner ingen. Skiltlyset bak fungerer også.

 

Noen som har noen tips til hva det kan være? : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 år senere...
Mekker`n skrev (På 19.8.2014 den 16.42):

Hengerkontakt bryteren. Åpne den og koble blå/grå ledning sammen så er problemet borte for alltid :p

har lest flere plasser om denne hengerkontaktbryteren... Men hvor er den lokalisert ?? 

Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (På 19.8.2014 den 16.42):

Hengerkontakt bryteren. Åpne den og koble blå/grå ledning sammen så er problemet borte for alltid :p

Mener du tilhengerkontakten ? Eg har ein avensis t25 der tilhengerkontakten var revet av. Så eg monterte ny fra biltema.. Der ser eg det er en grå ledning til overs og blå er jo til bakre tåkelys så disse skal bare skjøtes sammen eller ?

Lenke til kommentar

Tåkebaklyset er innom tilhengerkontakten og en mikrobryter/vippebryter som fysisk blir dyttet inn når du plugger inn kontakten fra hengeren. Det er bare en liten tapp inni tilhengerkontakten.

Denne bryteren følger ofte ikke med på universal tilhengerkontakter typ. biltema. Isåfall står man igjen med en grå ledning og et tåkebaklys som ikke virker.

Da kan du tvinne grå/blå ledning sammen og feste begge i pin nr2 i kontaken. Eller bare tvinne de sammen og la de ligge løst i gummimansjetten, men gjerne isoler med litt teip.

Grunnen til at tåkebaklyset er koblet sånn er fordi tåkebaklyset sitter lavt på en bil. Det vil reflektere i hengeren og lyse opp hele hekken på bilen. Derfor vil man at det skal kobles ut når man kjører med henger.

I forhold til en EU kontroll så er det ikke noe krav til at tåkebaklyset i tilhengerkontaken fungerer. Det skal ikke sjekkes. Parklys, blinklys og bremselys må derimot fungere.

Du kan også koble vekk tåkelysene både foran og bak på bilen, men da skal også tåkelys indikatoren i instrumentet være koblet ut.

Du kan også klippe vekk hele tilhengerkontaken. Tilhengerfestet vil da bli omdefinert til en taue/slepe krok og du har ikke lov til å dra en tilhenger med det. Dette er også godkjent på en EU kontroll.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...
Mekker`n skrev (På 8.5.2021 den 15.31):

Tåkebaklyset er innom tilhengerkontakten og en mikrobryter/vippebryter som fysisk blir dyttet inn når du plugger inn kontakten fra hengeren. Det er bare en liten tapp inni tilhengerkontakten.

Denne bryteren følger ofte ikke med på universal tilhengerkontakter typ. biltema. Isåfall står man igjen med en grå ledning og et tåkebaklys som ikke virker.

Da kan du tvinne grå/blå ledning sammen og feste begge i pin nr2 i kontaken. Eller bare tvinne de sammen og la de ligge løst i gummimansjetten, men gjerne isoler med litt teip.

Grunnen til at tåkebaklyset er koblet sånn er fordi tåkebaklyset sitter lavt på en bil. Det vil reflektere i hengeren og lyse opp hele hekken på bilen. Derfor vil man at det skal kobles ut når man kjører med henger.

I forhold til en EU kontroll så er det ikke noe krav til at tåkebaklyset i tilhengerkontaken fungerer. Det skal ikke sjekkes. Parklys, blinklys og bremselys må derimot fungere.

Du kan også koble vekk tåkelysene både foran og bak på bilen, men da skal også tåkelys indikatoren i instrumentet være koblet ut.

Du kan også klippe vekk hele tilhengerkontaken. Tilhengerfestet vil da bli omdefinert til en taue/slepe krok og du har ikke lov til å dra en tilhenger med det. Dette er også godkjent på en EU kontroll.

Nå er det et eu kontroll problem, hatt min Subaru Forester på kontroll i dag, eneste feilen var ang det her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...