Gå til innhold

SNIKTITT: Might & Magic: Heroes VII


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg likte aller minst med VI kontra V, grunnen til at jeg gikk lei temmelig fort (foruten at spillet ikke var spillbart ett år etter utgivelse), var at det var totalt poengløst å ha flere enn én helt. I V kunne man spre heltene og bruke taktikk på den måten, i VI var motstanderen skalert etter den totale mengden monstre du kontrollerte, slik at når "motangrepet" kom, var eneste måten å møte det på å samle alle troppene hos din beste helt. Hvor er strategien? Alt det som er nevnt av negative ting i denne artikkelen var mer perifert for min del. Jeg følte tvert i mot at jeg hadde spilt dette hundrevis av timer før og at jeg stort sett kjedet meg. Storyen interesserer meg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedfeilen med Heroes 5 pg 6 er at de ble lagt av team med dårlig til middelmådig talent der sikkert flere var fans av de gamle spillene også. Det hjalp nok heller ikke at de sikkert fikk anføringer (ihvertfall de som lagde nummer 6) fra Ubisoft om å strømlinjeforme ting samt at fansen blandet seg inn i prosessen. Ikke en god oppskrift, men nummer fem endte jo opp som et ganske bra spill til slutt, men dessverre altfor stygt til at jeg klarer å spille det noe særlig.

 

Heroes 1 - 4 ble laget av et meget talentfullt team anført av Jon Van Caneghem som også har designet en hel del andre briljante spill. Heroes 1 -3 er spill som er veldig morsomme å spille, veldig flotte å se på og har en fantastisk musikk og et veldig godt lyddesign. (Særlig til å være strategispill fra denne tidsperioden.) Spillene er veldig gjennomførte og man skjønner at de som har lagd de er opptatt av både detaljer og helheten. Det eneste som trekker litt ned er at de er litt ubalanserte. Særlig nummer 1 og 2 og til en viss grad nummer 3. (Men om man bare spiller singleplayer og multiplayer med venner innimellom så er ikke det manglende balansen noe særlig problem i det hele tatt.)

 

Heroes 4 kunne nok også blitt et mer eller mindre like godt spill som de andre tre, men det som ødela var at 3DO (de som eide New World Computing) hadde store økonomiske problemer og derfor fikk ikke teamet muligheten til å utvikle spillet så lenge som det trengte.

 

Fansen av de gamle spillene er vant til skikkelig kvalitet og det skal disse innleide teamene slite fælt med å komme opp med. Dessverre. Det skal godt gjøres å finne noen som både er flinke nok til å lage tilsvarende gode spill og som også ønsker å "lage om igjen" noen andres spill. Til de som er fans av serien så vil jeg heller anbefaler å spille de gamle spillene om igjen, og om du er på utkikk etter noe nytt så let heller etter andre spill i samme sjanger. Age of Wonders og Age of Wonders: Shadow Magic er den mange som ikke har prøvd. De er bittelitt mer kompliserte enn Heroes serien, men langt fra så mye som f.eks Paradox Interactive sine spill.

 

Om dere sliter med å få de gamle Heroes spillene til å fungere så er de til salgs på GOG.com, optimalisert for nye operativsystemer.

Endret av Gother-Bit
Lenke til kommentar

Støtter anbefalingen av Age of Wonders: Shadow Magic. Det er veldig likt HoMM, men ett hakk mer komplekst på alle områder (Adventure map, by- og økonomihåndtering, taktiske kamper osv.). Dessverre er det også tilsvarende mer "micro-management", men ikke så mye at det ødelegger spillbarheten. Hvis du liker Heroes-spillene kommer du ganske sikkert til å like AoW:SM!

Lenke til kommentar

Støtter anbefalingen av Age of Wonders: Shadow Magic. Det er veldig likt HoMM, men ett hakk mer komplekst på alle områder (Adventure map, by- og økonomihåndtering, taktiske kamper osv.). Dessverre er det også tilsvarende mer "micro-management", men ikke så mye at det ødelegger spillbarheten. Hvis du liker Heroes-spillene kommer du ganske sikkert til å like AoW:SM!

Bakdelen er nok at det er en del mer micro-managment ja. Enten man misliker det, eller virkelig liker det som meg, siden det er lett å bruke mye tid på det da.

 

Men for de som skulle være interesserte så er det kampene og forflyttingen av styrker som (kan) ta mye tid, ikke andre ting. Som i HOMM spillene så er hovedfokus på utforskning, krig, å ta over kartet og å utvikle heltene.

Endret av Gother-Bit
Lenke til kommentar

De kan jo begynne med å kalle spillet "Heroes of might and magic" igjen. Eller bare "Heroes". Navnebytte gir jo null mening og jeg kan ikke se hvordan det appelerer til fansen.

Ja det var en ganske så rar beslutning i utgangspunktet. Tror ikke mange av fansen liker det nei :-) Kan hende det appelerer til folk som liker navnebytting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...