Gå til innhold

TEST: Sony RX100 III


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men jeg er litt nysgjerrig: Hva synes dere om brennvidden og zoomen?

 

Det blir en smakssak, jeg likte 28-100 bedre fordi litt ekstra tele er mye viktigere enn ekstra vidvinkel for mitt bruk. Synd, for det at søkeren nå er innebygd gjorde RX100 III mer interessant, men brennvidden trekker ned igjen. Kanskje RX100 IV får 24-100 og beholder søkeren.

Lenke til kommentar

Jeg har meget lyst til at købe RX100 lll, og læser og læser om det. Men meget lidt om billekvalitet, og så læste jeg hos Sony i en kommentar:

"Jeg er skuffet over mulighederne for at afspille vide og billeder i en ordentlig kvalitet via fjernsynet. Billeder og video er jo betydeligt oversharpenet, nærmest "crisper". Hæsligt, kan ikke være meningen med sådan et dyrt kamera. Jeg er kort og godt dybt skuffet over den billedkvalitet der kommer "out of the box". Det er ikke opløsningen der fejler noget, men den efterbehandling kameraet foretager, og jeg har tilsyneladende ikke mulighed for at ændre det. Det kan godt være en begynder finder det flot, jeg foretrækker at lave min efterbehandling selv. Havde jeg vidst det havde jeg ikke købt kameraet (tænkt som et ekstra lommekamera). Nu må jeg nøjes med at ærgre mig."

 

Det synes mærkeligt, hvis det er rigtigt??? Kan nogen bekræfte eller afvise?

Lenke til kommentar

Jeg har meget lyst til at købe RX100 lll, og læser og læser om det.

Jeg har ikke brukt RX100 III, men på II kunne man i hvert fall justere JPG-parametere, og ønsker man å etterbehandle er det uansett RAW-format som gir best resultat. Når det gjelder direkte visning på TV har jeg ikke prøvd det, og der vil nok kameraet nedsample og skarpe opp uten at det kan justeres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg har meget lyst til at købe RX100 lll, og læser og læser om det.

Jeg har ikke brukt RX100 III, men på II kunne man i hvert fall justere JPG-parametere, og ønsker man å etterbehandle er det uansett RAW-format som gir best resultat. Når det gjelder direkte visning på TV har jeg ikke prøvd det, og der vil nok kameraet nedsample og skarpe opp uten at det kan justeres.

Det lyder godt. Jeg vil slå till nu. Prisen er nede på kr. 6000 og jeg vil vende tilbage, når jeg har haft tid at arbejde med det.

Lenke til kommentar

Det lyder godt. Jeg vil slå till nu. Prisen er nede på kr. 6000 og jeg vil vende tilbage, når jeg har haft tid at arbejde med det.

Ville heller kigget på, hvordan billedkvaliteten bliver når man kigger på billeder fra din computer eller skrevet ud - billederne skal vel ikke kun forblive på kameraet?

 

Uanset - det er et af de bedste kompaktkameraer man kan få fat i - det er lige det, som jeg selv kunne tænke mig.. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Jeg har meget lyst til at købe RX100 lll, og læser og læser om det.

Jeg har ikke brukt RX100 III, men på II kunne man i hvert fall justere JPG-parametere, og ønsker man å etterbehandle er det uansett RAW-format som gir best resultat. Når det gjelder direkte visning på TV har jeg ikke prøvd det, og der vil nok kameraet nedsample og skarpe opp uten at det kan justeres.

Det lyder godt. Jeg vil slå till nu. Prisen er nede på kr. 6000 og jeg vil vende tilbage, når jeg har haft tid at arbejde med det.

Nu har jeg haft kameraet i 3 uger, og jeg er så glad for det. Jeg har ingen problemer med visning på TV. Jeg sætter USB stikket i TV og ser fine billeder. Men jeg har problemer med RAW. RAW hedder ARW på sony, og den kan mit PSE 5 ikke åbne, men via Image Data Converter kan jeg få en Tiff.fil, som jeg kan åbne. Jeg tror at nyere Photoshopprogrammer kan åbne dem. Men i det daglige er jeg fuldt ud tilfreds med JPEG-udgaven.

Lenke til kommentar

Nu har jeg haft kameraet i 3 uger, og jeg er så glad for det. Jeg har ingen problemer med visning på TV. Jeg sætter USB stikket i TV og ser fine billeder. Men jeg har problemer med RAW. RAW hedder ARW på sony, og den kan mit PSE 5 ikke åbne, men via Image Data Converter kan jeg få en Tiff.fil, som jeg kan åbne. Jeg tror at nyere Photoshopprogrammer kan åbne dem. Men i det daglige er jeg fuldt ud tilfreds med JPEG-udgaven.

 

 

Jeg bruker Adobe DNG Converter for å konvertere ulike RAW-formater til et felles format, fungerte veldig fint med RX100 III :-)

 

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5825

Lenke til kommentar

 

 

Nu har jeg haft kameraet i 3 uger, og jeg er så glad for det. Jeg har ingen problemer med visning på TV. Jeg sætter USB stikket i TV og ser fine billeder. Men jeg har problemer med RAW. RAW hedder ARW på sony, og den kan mit PSE 5 ikke åbne, men via Image Data Converter kan jeg få en Tiff.fil, som jeg kan åbne. Jeg tror at nyere Photoshopprogrammer kan åbne dem. Men i det daglige er jeg fuldt ud tilfreds med JPEG-udgaven.

 

Jeg bruker Adobe DNG Converter for å konvertere ulike RAW-formater til et felles format, fungerte veldig fint med RX100 III :-)

 

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5825

Det vil jeg prøve at arbejde med - tak for hjælpen!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for omtalen av dette. Ser jo utrolig fristende ut :) . Det var en del som jeg ikke fant svar på ved å lese omtalen, kanskje noen andre vet:

 

  1. Hvor lang tid bruker kamera fra du trykker på utløser til bildet tas (sånn ca)?
  2. Kan denne tiden gjøres kortere ved å pre-fokusere manuellt?
  3. Hvor rettegnende er kamera/objektiv? Jeg regner med det er i-kamera korrigering av optiske feil.
  4. Støtter Lightroom råfiler?
  5. Motlysblender?
  6. Stativ feste i linje med objektiv?
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan ikke svare meget og ikke helt klart, men:

Jeg kan ikke sige hvor lang tid det bruger, men det er meget

hurtigt, mener også andre der har brugt det.

Stativfeste er ca. 15 mm ved siden af objektiv.

Håber at andre kan svare på resten. Men jeg er fortsat meget glad ved kameraet som er blevet en fornem afløser min store Sony R1.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke sige hvor lang tid det bruger, men det er meget

hurtigt, mener også andre der har brugt det.

 

Tiden det tar å fokusere varierer alltid med både brennvidde, hvor mye lys det er og hvor mye kontrast det er i motivet. Har ikke bruk RX100 III, men både I og II har som Jens-29 også skriver bra foksuhastighet. Vil gjette på rundt 1/4 sekund under "normale forhold". Imaging resource pleier å test fokushastighet, men vet ikke omd e har testet versjon III ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...