Gå til innhold

3000m - forbedring


Anbefalte innlegg

Heisann!
Pr. dags dato løper jeg 3000m på 17 minutter, noe jeg ikke er serlig fornøyd med. Løper som regel på tredemølle, da jeg ikke er kjent nok i Oslo til å finne med en løype ute.

Prøver å holde meg på fart 12 på tredemølla, men må gi sakke ned etter 5-6 minutter, for så å heller øke tempoet etter 1-2 minutter "pause".

 

Kan noen hjelpe meg med med hvordan jeg bør trene for å forbedre meg mest mulig i dette ? :)

Takk for hjelp !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intervalltrening er nok det som vil gi deg raskest fremgang. Jeg tror jeg ville satset på å starte med 2 intervalløkter i uken, med minst to dager mellom hver intervalløkt. Du kan gjerne spe på med en eller to roligere treninger i tillegg.

 

Det er ikke én type intervaller som er best. Faktisk vil jeg anbefale å variere mest mulig, og helst kombinere slik at du hver uke får en økt med korte intervaller og en økt med lengre intervaller. Eksempler på økter du kan bruke:

  • 10-12 x 200 m, 1 min pause
  • 6-8 x 400 m, 2 min pause
  • 1 min - 2 min - 3 min - 3 min - 2 min - 1min, halvparten pause
  • 4 x 4
  • Fartslek
  • Bakkeintervaller

Etter hvert som du får fremgang kan du gjerne øke antallet intervaller i seriene.

Lenke til kommentar

Intervalltrening er nok det som vil gi deg raskest fremgang. Jeg tror jeg ville satset på å starte med 2 intervalløkter i uken, med minst to dager mellom hver intervalløkt. Du kan gjerne spe på med en eller to roligere treninger i tillegg.

 

Det er ikke én type intervaller som er best. Faktisk vil jeg anbefale å variere mest mulig, og helst kombinere slik at du hver uke får en økt med korte intervaller og en økt med lengre intervaller. Eksempler på økter du kan bruke:

  • 10-12 x 200 m, 1 min pause
  • 6-8 x 400 m, 2 min pause
  • 1 min - 2 min - 3 min - 3 min - 2 min - 1min, halvparten pause
  • 4 x 4
  • Fartslek
  • Bakkeintervaller

Etter hvert som du får fremgang kan du gjerne øke antallet intervaller i seriene.

Dette skal jeg nok prøve ut, takk for svar !

Lenke til kommentar

Hvis du ser på plottet i vedlegget ditt ser du at det ikke er signifikant forskjell på resultatet for de to intervall-typene som er testet. Det er derimot signifikant forskjell på intervalltrening og langkjøring/tempotrening. Ulike typer intervaller trener ulike aspekter og derfor anbefaler jeg å inkludere ulike typer intervaller i treningen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Er enig med Trygve litt lenger opp her. Fine forslag til intervalløkter. Når du trener intervall, så bedrer du hjertets volum, og evnen til å pumpe mer blod (og dermed også mer oksygen) i hvert slag. Hjertet behøver da ikke å slå så mange ganger, og du kan løpe hardere.

Ta gjerne en rolig løpetur dagen etter en intervalløkt, for å hjelpe musklene med å fjerne slaggstoffer fra den harde økten. Tvi tvi!

Der Kaiser:
Jeg ville tro det, men jeg er langt i fra noen treningsekspert. Kommer jo litt an på hvordan du trener i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...