Gå til innhold

Samsung satser sterkere i hjemmet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vi trenger her er standarder, ikke masse rot.

 

AtW

Som KNX kanskje..

 

Skal du ha standarder, må du ikke kjøpe jalla dritt du plugger inn i stikken som du får med elkjøpe. Du må handle med en el-grossist og du bør ha elektriker til å installerer.

 

Uansett, skal du først ha smarthus, bør du tenke deg godt om før du pusser opp eller bygger nytt. Ikke bygg nytt nå og kjøp søppel som dette etter på. Kjør på med KNX og dali styring.

Endret av Faddn
Lenke til kommentar

Det vi trenger her er standarder, ikke masse rot.

 

AtW

Enig. Men jeg er redd det er for mye å håpe på. Iallfall

 

 

 

Det vi trenger her er standarder, ikke masse rot.

 

AtW

Som KNX kanskje..

 

Skal du ha standarder, må du ikke kjøpe jalla dritt du plugger inn i stikken som du får med elkjøpe. Du må handle med en el-grossist og du bør ha elektriker til å installerer.

 

Uansett, skal du først ha smarthus, bør du tenke deg godt om før du pusser opp eller bygger nytt. Ikke bygg nytt nå og kjøp søppel som dette etter på. Kjør på med KNX og dali styring.

 

Det er det AtW har gjort... :p

 

Men du glemmer et viktig moment: Pris.

KNX er fint det, men det er de færreste som tenker: "I dag kjøper jeg meg en ny Samsung telefon, og jeg tror jammenmeg jeg bruker 2-300.000 kr på et smarthus samtidig". ;)

 

 

Og standarder og "jalla dritt du plugger inn i stikke som du får med elkjøpe" er ikke motsetninger, snarere tvert imot. Hvis det blir skrevet gode standarder, kan man produsere utstyr i større volum og prisene går ned.

 

 

z-wave funker tålig greit som standard IMHO. http://www.z-wave.com/what_is_z-wave

Strengt tatt er det en protokoll... ;)

Lenke til kommentar

 

 

Det er det AtW har gjort... :p

 

Men du glemmer et viktig moment: Pris.

KNX er fint det, men det er de færreste som tenker: "I dag kjøper jeg meg en ny Samsung telefon, og jeg tror jammenmeg jeg bruker 2-300.000 kr på et smarthus samtidig". ;)

 

 

Nei, men de bør tenke; skal jeg legge inn et par hundretusen ekstra i budsjettet når jeg først bygger hus (eventuelt gjøre store inngripen i huset). For det er jævla mye drit du får kjøpt som du plugger inn i stikken og vips så har du "smarthus". Det er jo litt halvveis når du først har en vanlig en-polt bryter eventuelt foran der du plugger inn utstyret. Slår du av brytern (noe som er vanlig) har du plutselig ikke smarthus lenger.

Lenke til kommentar

Nei, men de bør tenke; skal jeg legge inn et par hundretusen ekstra i budsjettet når jeg først bygger hus (eventuelt gjøre store inngripen i huset). For det er jævla mye drit du får kjøpt som du plugger inn i stikken og vips så har du "smarthus". Det er jo litt halvveis når du først har en vanlig en-polt bryter eventuelt foran der du plugger inn utstyret. Slår du av brytern (noe som er vanlig) har du plutselig ikke smarthus lenger.

 

Preaching to the choir, man. ;)

 

Man får ikke et smarthus av å kjøpe Hue-lyspærer. Men man må ikke ha KNX for å få det til heller. Det finnes (heldigvis) mellomting.

 

Og markedet for smarthus ligger ikke i de som skal bygge nytt. De er fåtallet. Jeg tror at skal man lage et smarthuskonsert som lykkes på stor skala må det kunne etterinstalleres uten å måtte totalrenovere. Der sliter KNX foreløpig stort. I tillegg til prisen, selvsagt. Men ikke misforstå: KNX er kongen på haugen, en Mercedes S-klasse blant biler. Skikkelig bra, men for dyrt og muligens "for mye" for de fleste. KNX er ikke noe enhver elektriker kan programmere for deg. Da blir det fort uoppnåelig, og unødvendig flott.

 

 

Hvis Apple begynner å lage KNX-utstyr, så kanskje... men det er det eneste reelle sjansen KNX har for å ta over verden på hjemmebasis. :p

 

Jeg bruker selv Z-wave hjemme, hadde elektriker som installerte overalt, og styrer det meste som går på strøm i huset (og da mener jeg faktisk "det meste"). Men jeg tror ikke Z-wave heller kommer til å ta over verden. Mulig fremtidige Z-wave Plus lykkes bedre, det gjenstår å se.

 

Hvis vi ser på suksessen til nå Samsung-kjøpte SmartThings (som overraskende er "forholdsvis dumt" da det er proprietært og knotete å styre ), Hue og alle disse Kickstarter home automation prosjektene, så ligger tydeligvis fremtiden i tåpelige mobil-apper. Fremtiden er tydeligvis tilpasset en ungkar med for mye penger... :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...