Gå til innhold

[Løst] Hvordan få bedre trådløs signal fra ruter?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i en hybelleilighet hvor ruter er plassert inne hos utleier som bor vegg-i-vegg. De har Altibox.

 

Jeg bruker nettet dems via wifi, men har ganske elendig signal i min del. Hvilke muligheter har jeg for å få raskere nett? Jeg har ikke mulighet til å få kabel inn hit.

 

Jeg har én strek på wifi-signalet og klarer såvidt å loade en YouTube video i 480p, men den stopper opp og loader ofte.

 

Jeg vil ikke bruke repeater da jeg fant ut at dette kun gir bedre signal, men hjalp null på hastigheten, ble vel heller tregere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der var det ikke så mye signal, nei. Vanligvis må en opp på -75 til -70 dBm for å ha stabil tilkobling (gitt at du er alene på kanalen). Står det en armert murvegg eller noe annet massivt mellom deg og huseier?

 

I tillegg er det en nabo som også ligger på kanal 6, og som har har samme signalstyrke som huseier. Dette skaper sannsynligvis supertrøbbel for deg. Huseier har satt opp ruteren til å bruke 40 MHz/to kanalbredder som båndbredde (både kanal 6 og 10), selv om dette vanligvis skaper en del problemer i 2.4 GHz-nettet. Hadde han bare brukt 20 MHz båndbredde kunne han lagt seg på kanal 11 eller 12, og unngått naboens støy på kanal 6.

 

Samtidig synes jeg alle signalene dine virker veldig svake. Har du prøvd forskjellige trådløse dingser for å se om det kanskje kan være noe galt med det trådløse kortet i PCen din? inSSIDer finnes til Android også.

 

Hvis de trådløse signalene er like svake i hele hybelen din nytter det ikke å prøve noen form for trådløse greier. Alternativet kan da f.eks være en Powerline LAN-løsning som gir deg LAN gjennom strømnettet. Da kan du sette opp et trådløst aksesspunkt med kabel inne hos deg og få kjempedekning. Men kvaliteten på Powerline-løsninger varierer, så det gjelder å undersøke litt først.

Endret av endrebjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der var det ikke så mye signal, nei. Vanligvis må en opp på -75 til -70 dBm for å ha stabil tilkobling (gitt at du er alene på kanalen). Står det en armert murvegg eller noe annet massivt mellom deg og huseier?

 

I tillegg er det en nabo som også ligger på kanal 6, og som har har samme signalstyrke som huseier. Dette skaper sannsynligvis supertrøbbel for deg. Huseier har satt opp ruteren til å bruke 40 MHz/to kanalbredder som båndbredde (både kanal 6 og 10), selv om dette vanligvis skaper en del problemer i 2.4 GHz-nettet. Hadde han bare brukt 20 MHz båndbredde kunne han lagt seg på kanal 11 eller 12, og unngått naboens støy på kanal 6.

 

Samtidig synes jeg alle signalene dine virker veldig svake. Har du prøvd forskjellige trådløse dingser for å se om det kanskje kan være noe galt med det trådløse kortet i PCen din? inSSIDer finnes til Android også.

 

Hvis de trådløse signalene er like svake i hele hybelen din nytter det ikke å prøve noen form for trådløse greier. Alternativet kan da f.eks være en Powerline LAN-løsning som gir deg LAN gjennom strømnettet. Da kan du sette opp et trådløst aksesspunkt med kabel inne hos deg og få kjempedekning. Men kvaliteten på Powerline-løsninger varierer, så det gjelder å undersøke litt først.

 

Tusen takk for informativt svar!

 

 

 

"Står det en armert murvegg eller noe annet massivt mellom deg og huseier?"

 

Nei, kun trevegger.

 

 

"Har du prøvd forskjellige trådløse dingser for å se om det kanskje kan være noe galt med det trådløse kortet i PCen din?"

 

Har en iPhone 4s, den klarer ikke å plukke opp signalet en gang der jeg har pc-en. Må gå nærmere huseiers vegg for å få signal. Kan godt prøve å teste styrken på den også, men er det sannsynlig at det er nettverkskortet det er noe i veien med da? Hvordan kan jeg få testet det evt?

 

 

"Hvis de trådløse signalene er like svake i hele hybelen din nytter det ikke å prøve noen form for trådløse greier. Alternativet kan da f.eks være en Powerline LAN-løsning som gir deg LAN gjennom strømnettet. Da kan du sette opp et trådløst aksesspunkt med kabel inne hos deg og få kjempedekning. Men kvaliteten på Powerline-løsninger varierer, så det gjelder å undersøke litt først."

 

Jeg har ikke akkurat store hybelen (35kvm), men signalene er såvidt sterkere i stua. Jeg pleier vanligvis å sitte på soverommet med pc-en da. Er ikke så mye lengre unna.

 

"..Da kan du sette opp et trådløst aksesspunkt med kabel inne hos deg og få kjempedekning.."

 

Henger ikke helt med her. Må jeg kjøpe en egen ruter og sette opp hos meg? Eller mener du f.eks en sånn Powerline som du nevnte?

 

Vil det omtrent garantert gi raskere hastighet enn jeg har nå selv om jeg da vil ta i bruk strømnettet?

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper Powerline så må altså den ene kobles med kabel til utleiers ruter da? Håper i så fall det går i orden, litt med tanke på opsett også. F.eks leste jeg et sted at for at det skal bli trygg kobling mellom de to Powerline-enhetene så må man holde inn en knapp på hver av dem blant annet.

 

 

 

Et alternativt spørsmål, bare for å klargjøre noe;

 

Ingen av disse har noe med nettverk å gjøre? De er kun til TV og evt. telefon, ikke sant?

Lenke til kommentar

 

Et alternativt spørsmål, bare for å klargjøre noe;

 

Ingen av disse har noe med nettverk å gjøre? De er kun til TV og evt. telefon, ikke sant?

Den høyre boksen ser da ut som kablet nettverk. Har du IP-TV (Altibox, etc.)?

 

 

Ja, det er det jeg har undret litt på innimellom skjønner du. Den sorte kabelen til høyre går nemlig inn i tv-en, som har en connection med Altibox ja.

Lenke til kommentar

 

Et alternativt spørsmål, bare for å klargjøre noe;

 

Ingen av disse har noe med nettverk å gjøre? De er kun til TV og evt. telefon, ikke sant?

Den høyre boksen ser da ut som kablet nettverk. Har du IP-TV (Altibox, etc.)?

 

 

Jeg lurer på om ikke jeg har prøvd å koble pc-en til den før uten at det ga resultater, men kan prøve igjen. Er det noen spesiell kabel jeg bør bruke da, eller?

Lenke til kommentar

Du får ikke vanlig nett i den kontakten hvis kabelen på andre siden av veggen er koblet i TV-utgangen på Altibox-hjemmesentralen. Altibox kjører forskjellige VLAN (ikke WLAN) på TV og internett. Men hvis du kan ofre TVen, så kan du putte kabelen på andre siden av veggen i internett-utgangen på hjemmesentralen. Da vil du få internett i den kontakten, men ikke TV. Da kan du sette opp et trådløst aksesspunkt inne hos deg, og putte kabelen fra veggen inn i aksesspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke vanlig nett i den kontakten hvis kabelen på andre siden av veggen er koblet i TV-utgangen på Altibox-hjemmesentralen. Altibox kjører forskjellige VLAN (ikke WLAN) på TV og internett. Men hvis du kan ofre TVen, så kan du putte kabelen på andre siden av veggen i internett-utgangen på hjemmesentralen. Da vil du få internett i den kontakten, men ikke TV. Da kan du sette opp et trådløst aksesspunkt inne hos deg, og putte kabelen fra veggen inn i aksesspunktet.

 

Høres veldig bra ut. Jeg bruker omtrent aldri TV-en uansett. Da skal jeg prøve å høre med utleier om han kan få til å sette andre enden i internett-utgangen på sin ruter. Du har ikke et bilde av den utgangen på en ruter?

Lenke til kommentar

 

Du får ikke vanlig nett i den kontakten hvis kabelen på andre siden av veggen er koblet i TV-utgangen på Altibox-hjemmesentralen. Altibox kjører forskjellige VLAN (ikke WLAN) på TV og internett. Men hvis du kan ofre TVen, så kan du putte kabelen på andre siden av veggen i internett-utgangen på hjemmesentralen. Da vil du få internett i den kontakten, men ikke TV. Da kan du sette opp et trådløst aksesspunkt inne hos deg, og putte kabelen fra veggen inn i aksesspunktet.

 

Høres veldig bra ut. Jeg bruker omtrent aldri TV-en uansett. Da skal jeg prøve å høre med utleier om han kan få til å sette andre enden i internett-utgangen på sin ruter. Du har ikke et bilde av den utgangen på en ruter?

 

 

Jeg fant et. Var jo veldig enkelt å finne ut hvor den kabelen skal inn i grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...