Gå til innhold

Må man betale kopiavgift?


NiJoh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal studere hjemmefra til høsten og skal bare dra til universitetet ved eksamener osv.

 

Spørsmålet mitt da er om man må betale kopiavgift, jeg kommer ikke til å benytte meg av kopimaskinene på uio..

 

Mest sannsynleg må du betale kopiavgifta uansett, men det vil være litt avhengig av kva kopiavgifta er meint å dekke. For å finne ut dette så må du høyre med det universitetet du skal studere ved.

 

Dei fleste universitet og høgskular opererer med semesteravgift og kopiavgift, samt ei eiga ordning for å få lov til å printe og kopiere.

Eg veit ikkje om noken universitet eller høgskular som i dag bruker kopiavgifta til å dekke kun papirkostnader, mesteparten bruker kopiavgifta til å betale lisens til opphavsmannen av verka som det blir kopiert frå, dette er kostnader som løper uavhengig av om det er kopiert på papir eller elektronisk.

I tillegg vil du mange plasser måtte betale for eit "klippekort" for papirutskrifter. Ofte då med løysninga at du får ei kvote på X antall utskrifter kvar gong semesteravgifta blir betalt, og med muligheit for å betale ekstra dersom du har behov for å printe meir enn kvota legger opp til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...