Gå til innhold

Tar batteriet skade av å være tilkoblet strøm 24/7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min bærbare slår selv av lading når batteriet er fullt, gjør ikke alle det?

F.eks når jeg er tilkoblet med strømkabel, lader maskinen vanlig.

Når batteriet er fullt slår "Lade LED" seg av og PC'en kjører fremdeles på ren "kabel". Kan ta ut batteriet t.o.m hvis jeg har lyst til det.

Så den lader ikke lengre enn det den "burde".

Det er ikke som de gamle batteri laderne som gav "full gass" hele tiden, der du måtte selv bedømme hvor lenge de skulle ligge i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Når batteriet mitt er fulladet (CL50), står det "on AC power". Jeg tipper at maskinen går på strøm fra laderen og ikke fra batteriet som igjen blir ladet opp. På denne måten tror jeg ikke at batteriet tar noen skade av dette. Hvor heldig det er å la batteriet stå til lading i flere dager vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Når batteriet mitt er fulladet (CL50), står det "on AC power". Jeg tipper at maskinen går på strøm fra laderen og ikke fra batteriet som igjen blir ladet opp. På denne måten tror jeg ikke at batteriet tar noen skade av dette. Hvor heldig det er å la batteriet stå til lading i flere dager vet jeg ikke.

Jeg vet ikke helt hvordan det er med CL50'en, men jeg fikk beskjed av Dell (da jeg bestilte 8600'en) at når jeg bruker PC'en med tilkoblet strøm, kunne/burde jeg ta ut batteriet av maskinen. For det gikk strøm igjennom det hvis det stod i, mens man strømforsyningen/laderen.

Så jeg kommer til å ta ut batteriet når det ikke trengs...

Lenke til kommentar

Det står "AC-Power" på min og, men batteri lyset lyser så lenge batteriet er tilkoblet. Veit ikkje om det bare lyser for det er tilkoblet laptopen eller fordi strømmen går gjennom det.

 

Trur eg like greit bare tar ut batteriet, siden det ikkje blir brukt. Så er eg på den sikre siden.

Endret av The Red Devil
Lenke til kommentar

Kan jo være lurt å ta en titt i brukermanualen ;) (selv om det er noe dritt)

Der står faktisk det meste ang. batteri. På min 500m har det ingenting å si om jeg kjører på ac-power 24/7 så lenge det ikke er over flere uker. Batteri skal jo som kjent lagres som kjølevare. Tørt og kaldt. Tror nok jeg ville tatt ut batteri og lagret det kjølig hviss du kun bruker strøm.. ang førstegangslading så kom min ferdig oppladet(Dell). Herlig å bare slå på uten tanke på opplading... *grin*

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hvordan det er med CL50'en, men jeg fikk beskjed av Dell (da jeg bestilte 8600'en) at når jeg bruker PC'en med tilkoblet strøm, kunne/burde jeg ta ut batteriet av maskinen. For det gikk strøm igjennom det hvis det stod i, mens man strømforsyningen/laderen.

Så jeg kommer til å ta ut batteriet når det ikke trengs...

På min laptop stod det i manualen at man ikke skal ta ut bateriet selv om man kjører på strøm. Men det kan jo være et salgs triks for å selge flere batterier.

Det er nok endel fornuft i det Dell sa.

 

Uansett tar jeg alltid ut lade kabelen om maskinen er avslått og batteriet fullladet.

 

På siden det er linket til høyere opp i tråden står at man bør lade batteri helt opp/ut en gang i blandt. Denne siden er myntet på mobiltelefoner. Det er vel ikke like gunstig å kjøre en laptop tom for batteri. Det krever jo at man skrur av strømstyring og man kan ikke akkurat gjøre noe viktig rett før maskina dør.

 

-pg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvordan er det da med oppladning?

Har hørt at man skal ladde batteriet i 12-16 timer første gang.

 

Er i grunn ein viktig tråd dette her  :mrgreen:

Man skal lade et par timer over det man trenger for fullt batteri første gangen. Deretter skal man lade det helt opp og tømme det et par ganger i måneden.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke har noe å si at du har batteri i når du kjører på strøm. På min tundra 1555, så begynner ikke batteri å lade, før det er 95 % fullt eller lavere. M.a.o. så lades ikke batteriet når batterikapasiteten er mellom 96-100% fullt, dette for å beskytte batteri når maskina går på strøm.

 

Merker at batterinivået synker veldig sagte når jeg kjører på strøm. Det tar ca 10-14 dager før det synker fra 100% til 95 %.. Først da begynner evt batteri å ta i mot strøm.

Lenke til kommentar

Til dere som har CL 50:

Mener jeg leste i manualen at hvis maskinen skulle stå lenge tilkoblet til strøm var det anbefalt at man tok ut batteriet!

 

 

Til petterg:

Man skal tømme batteriet helt en gang i blandt (les: hver 3 mnd ca?) for å kalibrere batteriet har jeg hørt. ;)

 

Mvh Senshi

Lenke til kommentar
Hvordan er det da med oppladning?

Har hørt at man skal ladde batteriet i 12-16 timer første gang.

 

Er i grunn ein viktig tråd dette her  :mrgreen:

Man skal lade et par timer over det man trenger for fullt batteri første gangen. Deretter skal man lade det helt opp og tømme det et par ganger i måneden.

Tømme batteriet et par ganger i måneden, hvordan tømme ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...