Gå til innhold

For mange fag?


Harepus55

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et spørsmål angående det å ta opp fag fra vgs. Jeg holder på å ta opp fag som privatist og lurer på om jeg gaper over for mye. Jeg har en plan om å ta 13 fag på et år, da det er 7 til høsten og 6 til våren. Dette er stort sett norsk, samfunnsfag, engelsk og matematikk + andre realfag. Jeg har en plan om å gjøre det relativt bra i fagene og dette blir som en fulltidsjobb. Jeg har hatt alle fagene fra før, så jeg trenger kun bedre karakter. Er det helbom, eller er det mulig?

Endret av Harepus55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes 7 fag på et semester er opp i smertegrensen. Jeg kan forstå at du ønsker å få unna gjort alt dette på et år, men dersom du begynner å henge igjen i et av fagene eller flere kan det fort gå ut over karakterene dine. Da må du må legge mer tid i et fag som går på bekostning av de andre fagene. Hva skjer om du blir syk?

 

Om du bestemmer deg for å gjøre det, så antar jeg at du er svært motivert, så du kommer til gjøre det bra, men ikke tro at alt kommer til å ordne seg fordi andre har klart det.

Endret av BNixx
Lenke til kommentar

Hvilke mattefag er det snakk om? R1 og R2 (eller FY1 for den saks skyld) blir ikke lett sammen med så mange andre fag.

 

Med tanke på at dette skal gjøres på fulltid, bør det gå fint. I vg2 og vg3 har man henholdsvis 8 og 7 fag, og selv om det ikke er lett, takler de fleste det. Riktignok har man da et helt skoleår på seg, men siden trådstarter har hatt fagene før, bør det ikke være behov for mer enn halvparten av all den tida man brukte på et fag på videregående.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

 

Hvilke mattefag er det snakk om? R1 og R2 (eller FY1 for den saks skyld) blir ikke lett sammen med så mange andre fag.

 

Med tanke på at dette skal gjøres på fulltid, bør det gå fint. I vg2 og vg3 har man henholdsvis 8 og 7 fag, og selv om det ikke er lett, takler de fleste det. Riktignok har man da et helt skoleår på seg, men siden trådstarter har hatt fagene før, bør det ikke være behov for mer enn halvparten av all den tida man brukte på et fag på videregående.

 

 

Folk lærer i forskjellig tempo. Det tok meg ett år (selv om jeg sikkert kunne vært mer disiplinert) til å få en 5er i R2 på privatisteksamen. Fikk 3 på første forsøk. Dette var dog etter en pause på drøyt 2 år etter jeg tok 2MX.

Lenke til kommentar

Fagene er:

Matematikk 1P

Matematikk S1+S2

Kjemi 1+2

Biologi 1+2

Samfunnsfag

Norsk muntlig, skriftlig

Engelsk muntlig, skriftlig

Naturfag

Historie.

 

Jeg har hatt alle fagene utennom S1+S2 før. Jeg har hele året 24/7 tilgjengelig til studering og motivasjon så det synger.

Endret av Harepus55
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et spørsmål angående det å ta opp fag fra vgs. Jeg holder på å ta opp fag som privatist og lurer på om jeg gaper over for mye. Jeg har en plan om å ta 13 fag på et år, da det er 7 til høsten og 6 til våren. Dette er stort sett norsk, samfunnsfag, engelsk og matematikk + andre realfag. Jeg har en plan om å gjøre det relativt bra i fagene og dette blir som en fulltidsjobb. Jeg har hatt alle fagene fra før, så jeg trenger kun bedre karakter. Er det helbom, eller er det mulig?

Jeg tok opp 8 fag et halvår samtidig som jeg gikk på fulltidsstudie og hadde deltidsjobb. Ble 9 eksamener i mai og 2 i juni, det.. Det var så klart helt utrolig beinhardt og måtte en ekstrem disiplin til som jeg egentlig ikke har. Men jeg fikk meg inn på det jeg ville da jeg oppnådde gode resultater på alt :) Et slikt løp krever imidlertid utrolig jevnt arbeid. Hører vell for opplysningens skyld til historien at jeg fikk nervesammenbrudd i en av eksamenene pga. presset (men det gikk altså bra alikevell) :) Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg har et spørsmål angående det å ta opp fag fra vgs. Jeg holder på å ta opp fag som privatist og lurer på om jeg gaper over for mye. Jeg har en plan om å ta 13 fag på et år, da det er 7 til høsten og 6 til våren. Dette er stort sett norsk, samfunnsfag, engelsk og matematikk + andre realfag. Jeg har en plan om å gjøre det relativt bra i fagene og dette blir som en fulltidsjobb. Jeg har hatt alle fagene fra før, så jeg trenger kun bedre karakter. Er det helbom, eller er det mulig?

 

Jeg tok opp 8 fag et halvår samtidig som jeg gikk på fulltidsstudie og hadde deltidsjobb. Ble 9 eksamener i mai og 2 i juni, det.. Det var så klart helt utrolig beinhardt og måtte en ekstrem disiplin til som jeg egentlig ikke har. Men jeg fikk meg inn på det jeg ville da jeg oppnådde gode resultater på alt :) Et slikt løp krever imidlertid utrolig jevnt arbeid. Hører vell for opplysningens skyld til historien at jeg fikk nervesammenbrudd i en av eksamenene pga. presset (men det gikk altså bra alikevell) :) Lykke til!
8 fag i tillegg til fulltidsstudie og deltidsjobb samtidig? Rakk du å sove? Det er tøft gjort ? Endret av Harepus55
Lenke til kommentar

ja soving ble det, men det var lesesal fra 8 om morgenen til 22 om kvelden. Hva som fungerer for folk er veldig individuelt men noe som hjalp meg å holde orden var at jeg holdt en oversikt med at jeg førte opp antall timer jeg brukte på hvert fag slik at jeg kunne se hvilke jeg nedprioriterte i alt kaoset :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...