Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

KOLS arvelig?


Fizzle

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en ung kar med et lite spørsmål.

Til hvilken grad er KOLS arvelig egentlig?

På min mors side så har en stor del av familien hatt KOLS, og det bekymrer meg litt.

Onkel har kols, begge tantene mine har kols, bestemor hadde kols, og jeg lurer faktisk på om den andre onkelen min hadde kols også, men er ikke helt sikker.

Alle disse som er nevnt ovenfor var røykere, men likevel, når så mange i familien har / har hatt kols, så vil jeg si det er en grei sjanse for at det er noe i genene som gjør at de er spesielt mottakelig for det eller har anlegg for å få KOLS.

Jeg røyker ikke og har heller ikke tenkt å begynne å røyke, men det er jo mange som får kols som aldri røykt, så hva tror dere?

Litt redd for at jeg kanskje kan ha arvet noe som gjør at jeg har over gjennomsnittlig stor sjanse for å få kols.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KOLS ser ut til å være arvelig, men det betyr ikke at man er dømt til å få det, men heller at man har større sjanse for å få det dersom man eksponerer seg for faktorer som bidrar til å gi KOLS. Med andre ord så ville jeg holdt meg unna røyken, og prøvd å ikke bli en passiv røyker, dersom man f.eks. bor sammen med en som røyker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...