Gå til innhold

Bruk av blits


Anbefalte innlegg

Har lyst til å gi meg ut på noe blitsfotografering.

 

Men jeg vet ikke helt hva jeg trenger? Har et canon eos 600d. Vil ha en blits jeg kan plassere trådløst, og som kan gi meg en lukketid på mer enn 1/200.

 

Har noen av dere noe anbefalinger å komme med? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

600D har innebygget trådløs blitskontroll, så ved bruk av blits som er kompatibel har du et greit system til mindre prosjekter, dette er et IR basert system så i sterk sollys og lang avstander fungerer det ikke optimalt.

 

En blits/blitsglimtet gir deg en lukkertid på ca 1/4000 sec, men ved bruk av lukkertider på raskere en 1/250 sec på kamera må du bruke flash synk i kameraet.

 

Anbefaler og kjøpe Canon 430EX II og lære å bruke dette.

 

Hovedsakelig så setter jeg blitsen på ettl-auto og kameraet på manuelt, blender på f/5.6, iso 200, lukker på ca. 1/120. men dette er selvfølgelig avhengig av hva du ønsker av lys, om blitsen skal være hovedlyskilde eller om omkringliggende lys skal være mer eksponert.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

En blits/blitsglimtet gir deg en lukkertid på ca 1/4000 sec, men ved bruk av lukkertider på raskere en 1/250 sec på kamera må du bruke flash synk i kameraet.

 

 

 

Ah.. Kjøpte meg 430ex ||.. Men som trådløst så går den ikke raskere enn 1/200. Har jeg den montert på kameraet går den til 1/4000.

 

Trenger jeg noe slik trådløs dings på kameraet og blitsen?

Lenke til kommentar

Gå inn på blitsen og velg high speed Flash sync, og du burde få mulighet til kortere lukkertider - så kommer det flere etterfølgende lysglimt i stedet for ett enkelt kraftig ett - dette er en nødvendighet for å få kortere lukkertider på grunn av hvordan lukkeren på kameraet er laget.

 

Edit: Nei, det ser ut til at high speed Flash sync ikke fungerer med standard trådløs styring. Du kan kjøpe kabel hvis den er lang nok, eventuelt blits-fjernstyrer.

 

Det store tilleggsspørsmålet er: Har du egentlig bruk for HSS (High Speed Sync) - er dette skudd i sterkt dagslys på høy blender, eller kan du klare deg med 1/200s lukkertid?

Blir det for mye lys, og du uansett bare bruker blitsen som innfyllingslys, så kan du også vurdere ND-filter (gråfilter).

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Det store tilleggsspørsmålet er: Har du egentlig bruk for HSS (High Speed Sync) - er dette skudd i sterkt dagslys på høy blender, eller kan du klare deg med 1/200s lukkertid?

Blir det for mye lys, og du uansett bare bruker blitsen som innfyllingslys, så kan du også vurdere ND-filter (gråfilter).

 

Ja.. Fant en slik pocket wizard greie.. Både transmitter og reciever koster 2000kr hver, så jeg får klare meg med gråfilter :)

 

Skal primært bruke den som infyllingslys for portretter utendørs osv.. Men hadde vært gøy med HSS for blomsterfotografering.

Lenke til kommentar

Skal primært bruke den som infyllingslys for portretter utendørs osv.. Men hadde vært gøy med HSS for blomsterfotografering.

Hva er egentlig poenget med så kort lukkertid til blomster? Er det ikke mye bedre å heller ha en diffuser mellom sola og blomsten for penere og bløtere lys, og så er det ikke noe poeng med så kort lukkertid? Evt bare bruke ND-filter?

 

Ellers kan du bruke Canons ST-E2 eller for eksempel en påmontert 580EXII.

Lenke til kommentar

 

Skal primært bruke den som infyllingslys for portretter utendørs osv.. Men hadde vært gøy med HSS for blomsterfotografering.

Hva er egentlig poenget med så kort lukkertid til blomster? Er det ikke mye bedre å heller ha en diffuser mellom sola og blomsten for penere og bløtere lys, og så er det ikke noe poeng med så kort lukkertid? Evt bare bruke ND-filter?

 

Ellers kan du bruke Canons ST-E2 eller for eksempel en påmontert 580EXII.

 

 

Tja.. mer artistiske bilder kanskje?

 

Og ta bilder av vann og slikt som kræsjer eller drypper på noe, for å få alt skarpt.

Lenke til kommentar

Vel - hvis du setter liten blenderåpning og lav iso, og har blitsen som den primære lyskilden, så kan du fint "klare" deg med 1/200s - blitsglimtet er like kort selv om lukkertiden er lenger. Hvis det andre bare ikke blir alt for lyst vil blitslyset fryse bevegelsen. Er rommet innendørs helt mørkt kan du ha 30 sekunders lukkertid og allikevel få alt skarpt og lyst med ett enkelt blitsglimt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...