Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger ny PSU?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Pcen min skrur seg automatisk av når jeg vikker over mer enn 12V, så jeg trenger en ny psu som klarer mer enn 12v. Jeg har ikke overclocket noe, og bios har blitt resettet til standart.

 

Psuen som jeg har nå: corsair rm850

 

Vet noen om en psu som kan takle dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

?

1. 12V er optimal spenning, og det en god PSU ønsker å komme nærmest under alle forhold. Over dette er ikke ønsket, og vil ikke være positivt. Met et visst slingringsmon er noe du må forvente.
2. Hva mener du med bikker 12V? Eller viktigere, hvorfor ønsker du å forandre dette.

3. Det er ikke slik at en PSU skrur seg av fordi den går over 12V. Men det er mulig du snakker om et helt annet problem, som du har problem med, som tilfeldigvis får maskinen til å skru seg av når det er lav last (lav last betyr høyere spenning som regel, og da kan spenningen gjerne gå litt over 12V).

4. Gi en mer detaljert forklaring på problemet, hva du har brukt for å målet, hvor gammelt utstyr du har/hva slags anent utstyr du har. Hva du gjør når problemet oppstår, og eventuelt andre sammenhenger.

 

Mye lettere å hjelpe når vi vet problemene/sammenhengene enn konklusjonen du har trukket. :)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke skrev så mye, skal prøve å få svare lirt bedre.

Jeg skrev om dette problemet på et annet forum, og fikk dette som svar. Jeg er på en dårlig mobil, så jeg bare copy/paste alt.

Meg:
Hello!

I've also got this problem with my pc rebooting randomly while just browsing the internet. It has never chrashed while playing games.

When this first happens, I can't be on the pc for more then 1 - 10 minutes before it crashes. This often lasts 2 days beforemy pc works fine.

Right now, I have disabled the Anti surge dectection, but still get's randomly reboots.

My specs:
Motherboard: Asus maximus VI Hero, socket-1150

CPU: i5 4670K

RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 8GB

GPU: ASUS Radeon R9 290X 4GB GDDR5

PSU: Corsair RM850, 850W PSU

HDD: Seagate Barracuda 2TB

SSD: Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM

CPU Cooler: Corsair H100i Hydro Series

DVD: Lite-On DVD±RW Writer, iHAS324

OS: Windows 8.1


Han:
Are your PSU voltages ok?

Meg:
I don't know.
Where do I check the voltages?

Han:
hwmonitor

Meg:
http://i.imgur.com/UrAucyX.png?1

Han:
+11.400 VDC < Minimum , your + 12 volt rail is getting to low.

You need to get another power supply.

 

 

4. Gi en mer detaljert forklaring på problemet, hva du har brukt for å målet, hvor gammelt utstyr du har/hva slags anent utstyr du har. Hva du gjør når problemet oppstår, og eventuelt andre sammenhenger.

 

 

1. For å måle så har jeg brukt hwmonitor.

2. Utstyret mitt kjøpte jeg tidlig i Mai 2014.

 

 

Motherboard: Asus maximus VI Hero, socket-1150

CPU: i5 4670K

RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 8GB

GPU: ASUS Radeon R9 290X 4GB GDDR5

PSU: Corsair RM850, 850W PSU

HDD: Seagate Barracuda 2TB

SSD: Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM

CPU Cooler: Corsair H100i Hydro Series

DVD: Lite-On DVD±RW Writer, iHAS324

OS: Windows 8.1

 

 

 

3. Når problemet oppstår, så trykker jeg på "PÅ/AV" knappen på kabinettet. Som oftest så skur ikke noen av viftene seg på, så jeg må fikle med ledningene for å få den til å fungere igjen.

Før så ville systemet reboote seg, og jeg ville få en error melding som sa at systemet ble slått av, for å beskytte seg mot en ustabil power supply.

 

Jeg hadde lest på nettet at ASUS sine motherboard var veldig sensetive, så de skrudde av systemet ofte. ASUS hadde skrevet at hvis dette skjer, så burde du deaktivere denne instillingen i BIOS. (Noe som jeg har gjort)

 

 

 

Endret av Feqzz
Lenke til kommentar

RM serien har hatt mange rare problemer siden lansering. Om det er denne som er feilen ville jeg bare ha sendt den til RMA.

Har du en annen strømforsyning å prøve med?

 

Har dessverre ikke det.

Akkuratt nå så sitter jeg på pcen, og den har klart seg 7minutter uten å slå seg av.

Lenke til kommentar

Hva sier bios angående 12v?

Har du et multimeter å prøve med?

Kan du se etter i eventviewer om det har generert noen feilmeldinger?

 

Hvor i bios sjekker jeg hva bios sier angående 12v?

Jeg har ikke et multimeter jeg kan prøve med, men jeg skal spørre faren min om han har et på jobben sin.

Jeg har sjekket i eventviewer, og her er resultatet:

SUV5VFdV.jpeg

Lenke til kommentar

RTAxWGZ1.jpeg

 

Hendelse 41, Kernel power:

 

Systemet har startet på nytt uten å avslutte på riktig måte. Denne feilen kan oppstå hvis systemet uventet har sluttet å svare, krasjet eller mistet strøm.

 

____

 

Skal prøve å gå inn i bios nå, men er redd for at jeg kanskje ikke får pcen på igjen.

Lenke til kommentar

Ja, det er høy sjanse for at det er PSU som er problemet her. Kritisk lave spenninger. Gitt at det ikke er målesensoren som er way off. Uansett så kan begge ting forklare problemet, da det er mulig HKet skrur av maskinen for å forhindre ødeleggelse. Måtte det være korrekt eller ei.

Men tipper mest det er PSUen. Den er ikke kjent for å være av øverste sort for å si det sånn, og er litt billig satt sammen. Kjøp en med litt høyere kvalitet. F.eks:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2394181

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1476348

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1648867

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1340741

 

De er i det minste satt sammen og laget av kvalitetsprodusenter. Sjansen for rare feil og problemer er vesentlig mindre da. :)

 

Men som sagt, ta gjerne å mål med multimeter for å være sikker på at spenningene er så lave som maskinen påstår. Maskinvaren er ikke laget for å klare noe under 11,4V, og måler den noe i nærheten så lavt i praksis så er sjansen stor for at den også faller under dette til tider, og dermed skrur av maskinen. Ja, i disse dager så er noe under 11,8V å anse som relativt dårlig.

Lenke til kommentar

Tror det er hovedkortet som har feilene , kanskje da lmsensors/sensor chip.

PSUen hadde ikke gått forbi egen test til pwr-ok/ps-on til motherboard engang med 10volt som det står +12v er i det bios bildet over her.

 

Edit:

Eller kanskje det er PSU feil siden du har problem med å få startet hovedkortet post. Dvs at PSU ikke gir ut pwr-ok til hk pga egen feiltest på +12v.

 

Man må sjekke slikt med psutester eller i det minste et multimeter å måle 12v + på eps eller 24pin eller rett i en molex plugg når du slår på maskinen.

Ikke stole på hovedkort sensorer og software måling.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

EVGA Supernova G2 er meget god PSU, ja jeg har en selv (og for at jeg skal velge en PSU så skal den være utmerket på de fleste punkter, og hver eneste komponent PSUen består av må være av solid kvalitet). De er laget av Superflower sin Leadex gullserie, men visse modifikasjoner. Kjempemye for penga også.

 

For de som er godt opptatt av lydnivå så ville jeg nok vurdert Super Flower sin versjon, da den bruker litt høyere kvalitet på vifta, og en bittelitt større Bulk-kondensator (ubetydelig for de fleste), og er derfor også mer stillegående, ellers er de nesten helt like: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2394183

 

De har også en platinum-serie modell, for de som er virkelig interessert i lavt lydnivå, men med 290x i CF så er kanskje ikke dette så kritisk? Da de kommer nok til å overdøve PSUen fint. :green:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det blir nok ikke noen ulempe. Det vil nok kanskje gi litt lavere effektivitet ved IDLE, men det henter den lett inn ved litt høyere effektivitet og potensielt litt mindre støy ved last. For ikke å snakke om lengre levetid når du belaster noe mindre, samt oppgraderingsmuligheter. Jeg gikk for 1300W-modellen i alle fall. :)

 

Den er faktisk nesten helt lik effektivitet som 1200W-platinum (beste) versjonen til Super Flower opp til 1200W belastning. Men på de siste 100 Wattene så mister den sertifiseringen. Ergo helt irrelevant i praksis. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...