Gå til innhold

TP-LINK MC210CS Gigabit Media converter


Anbefalte innlegg

Hei, har noen erfaringer med TP-LINK MC210CS Gigabit Media converter?

 

FX og RX betyr det Ned og opp strøming? Så skal man ha 1000/1000 mbit så må man ha multimode i dette tilfellet?

 

 

Er det slik at dette her ikke kan fungeres som rent Internetmodem? Siden den ikke har IPv4/Ipv6 så disse her kan kun brukes som fiber internt i hjemmenettverket, ikke som rent Internet fibermodem istedenfor hjemmesentral?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat hva det står at det er. Altså en media converter, som konverterer fra fiber til kobber. Det er ingen logikk i denne. Hjemmesentralen har endel logikk, som f.eks vlan tagging, ruting og NAT. Hvis du bruker denne media konverteren, så må du nok ta deg av dette selv med en switch som støtter de vlanene som din tilbyder bruker, samt egen ruter.

 

Forøvrig er det ikke sikkert at denne kan brukes sammen med din tilbyder, da det kommer an på hvilken type standard de bruker i sin ende.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet#1000BASE-LX

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, har du erfaringer, med Single Mode i dette tilfellet?

Trenger jeg multimode for å få 1 gigabit begge veier? Eller klarer jeg det med 1 singlemode fiber koblet til?

 

Siden er usikker på om 4 pins bruker FX og 4 bruker RX så om jeg må bruke begge fiberportene?

 

Ok hvis jeg spør på en annen måte kan en slik Media converter brukes med passive optical network (PON)? Eller bruker det forskjellige bølger på fiberen så de er ikke kompaktibel med hverandre?

Tenker da spessielt å bruke den Media converteren som omformer. NAT tar vel routeren seg av.

 

Tror ikke de fleste internetlevrandører har TP i sitt nett, enten ren fiber (PON\WDM-PON eller EPON and GPON.)

 

Måtte jeg i så fall ha GW Delight::Easy Path GT816 GEPON ONU::1xGigabitEthernet men den funger dårlig til å koble flere sammen i fibernett, da den må ha ODN (Optical Distribution Network) switch i så fall?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det kan ingen svare på uten å vite hva som står i andre enden av utstyret. Den konverteren du har linket til, er en 1000Base-LX, altså må den kobles til på begge "portene"(altså rx-tx). På 1000Base-T siden, så vil den trenge alle 8 pinnene ja, det er sånn 1000BaseT fungerer, 100BaseT bruker bare 4 pinner. Singel eller Multi Mode sier ingenting om det er én eller ett par fiber som er i bruk. Det normale er at man har én fiber for RX og én fiber for TX. Dog finnes det standarder som kunner bruker én fiber for RX/TX, disse bruker da forskjellige bølgelengde for henholdsvis RX/TX.

 

Sånn hvis du tenker i forhold til f.eks altibox, så trenger du ikke tenke på PON/WDM-PON, EPON eller hvadetnåskullehete... Det eneste du trenger å vite er hva slags GBIC/SFP som står i din hjemmesentral idag.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-mode_optical_fiber

Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noe erfaringer hva som er nødvendig for 1 gigabit begge veier?

Siden har hørt særlig på TP kabling er TP Link ikke noe å skryte av om man vil ha mest hastighet, men aner ikke hvordan fiber er, om det kan tenkes at Cat5E kabel gir langt mere stabile hastighet samlignet mot multimediakonverter, har du erfaringer her?

 

Siden jeg har sett en del som har kjøpt Intel SFP plugger i slike multimedia konverter, så jeg lurer på om det er grunn for det?

 

intel-txn31115d000000-sw-gbic-4gb-850nm-

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skjønner ingenting av hva du sier. Hva er det du _egentlig_ prøver og oppnå? Fiber blir ikke påvirket av interferens på samme måte som kobber(cat5e/cat6), men sånn sett hvis du holder deg innen standarden(100m på en korrekt terminert cat5e kabel), så skal det ikke være noe problem å oppnå full utnyttelse av gbit linken. Selve multimedia-konverteren skal ikke innvirke på hastigheten du får utnyttet, det er egentlig bare en dum boks som konverterer fra fiber til kobber.

 

Typisk bruk av slike media-konvertere er hvis du billig skal ha kontakt over lengre avstander, og ikke har bruk for flere switchede porter.

 

Når du sier intel plugger, mener du da Intel "SFP/GBIC" moduler, eller snakker du om nettverkskort fra Intel? Noen fabrikanter godtar ikke SFP/GBIC moduler fra annet enn godkjente leverandører. Cisco/HP har typisk slike begrensninger.

Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så følgene protokoller er ikke nødvendig for å ha fiber modem?

 

VLAN support

IGMP snooping

 

Angående bølgelengde kan det skade fiberutstyret å ha feil bølgelengde? Eller koble feil mellom TX\RX?

Eller selv om det er laser så er laseren så svak at det umulig kan oppstå annet skadet en på synet om man er uforsiktig, det skal mye til å ødlegge slike enheter?

 

Angående fiberkabel er det stort sett endepluggene som er avgjørende for å det virker eller ikke?

Selve fiberen i seg selv skal ikke mye til for å få til å fungere om det først lyser?

 

Så det er riktig slik det fremstår i youtube og andre steder, at dette burde være lett å få til å fungere om man først har koblet til TP kabelene og fiberkabelen.

Lenke til kommentar

 

Så følgene protokoller er ikke nødvendig for å ha fiber modem?

VLAN support

IGMP snooping

 

Hva har det med saken å gjøre? :omg:

 

 

Hva er det du egentlig lurer på og er ute etter?? En mediakonverter er akkurat det, en mediakonverter.. Det er en Lag 1 enhet som KUN konverterer mellom fiber og kobber (lys og elektrisitet).

 

Du må bruke riktig type fiber kabel med riktig type endeplugg.. Punktum!

Lenke til kommentar

VLAN support og IGMP snooping kommer lenger opp i OSI modellen(LAG2/3), så det har strengt tatt ingenting med om du har link eller ikke. Forøvrig er det ikke snakk om ett "modem".

 

Feil bølgelengde betyr bare at du ikke får kontakt, samme med feil kobling av RX/TX. Det som ofte er ett problem er at man bruker SFPer ment for lengre avstander på korte distanser, dette har en tendens til å "svi" av modulen etter 1 år eller 2. På vanlig multi-mode skal det godt gjøres å skade synet. Jeg ser ihvertfall greit enda. Ødelegge utstyret skal ekstremt godt gjøres, det tåler stort sett ganske mye.

 

Intel SFP(som du har lagt til bilde av over), er ikke noe bedre eller værre enn andre. Skal du ha ekstra dyre kan du kjøpe Cisco sine. Jeg har ihvertfall ikke lagt merke til noen særlig forskjell mellom de forskjellige leverandørene, tipper alle blir produsert av "Finisar" alikevel.

 

Endeplugger samt korning er det som er kritisk, og nei, du kan ikke ta hvilken som helst fiberkabel å forvente at det fungerer. Multi-mode bruker stort sett 50/125 korning for nettverk og 62.5/125 for SAN hvis jeg ikke husker feil. Single-mode bruker 9/125 eller noe der omkring. Korning er her da snakk om "tykkelsen" på kjernen av fiberen, altså inner og ytterdiameter.

 

Alt er lett så lenge man har kjøpt riktig, har man først kjøpt rett kabel og endeutstyr i forhold til hva som står i andre enden, så vil det fungere helt fint.

 

Men igjen, du sier fint lite om hva du egentlig skal bruke dette til, hvis du kobler dette til altibox uten en VLAN kapabel switch, så vil det nok skje fint lite.

Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg sjekket litt med komplett og deal.no, virker som de sier at TP-LINK MC210CS muligens ikke vil klare 1 gigabit kontunuelig men opptil 1 gigabit, kan være enheten blir for varm. Siden det er "High end" ikke cisco kvalitet påstår selgeren, så jeg begynner å lure litt om selgerne der har lite peiling eller om det er riktig at Media converteren ikke er noe å bruke penger på alikevell, og om man skulle bruke penger på det er det bedre med noe kvalitet. Prøvd å be selgeren gi mere info om dette.

 

Men uansett har jeg litt mere peiling på slike enheter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du sier fremdeles ikke hva du skal bruke den til? Nettverket blir sånn sett aldri raskere enn det svakeste ledd. Så hvis du skal koble dette til PCen din, og den ikke klarer å dytte mer enn 300mbps fra harddisken din, så er du like langt. Jeg kjenner forøvrig ikke så veldig mange som overfører 1gbit kontinuerlig over lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...