Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Batteri som ikke lader


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk. Har en Hyundai Elantra 96-modell og sliter litt med et batteri som ikke lader. Hadde et multimeter på batteriet og ved avslått motor viste det 12V, men vekslet mellom å ligge over 13 og under 12 på tomgang en stund før det stabiliserte seg på rett over 12 V. Dette resulterte i motorstopp.

Vi trodde først det var lade-releet og skiftet det uten hell.

Deretter skiftet vi batteri da dette var relativt gammelt. Dette også uten resultat.

Etter dette konkluderte vi med at det må være dynamoen, så vi tok den med til mekonomen som skiftet ut delene endte opp med å kjøpe ny. Når dynamoen var plassert tilbake i bilen, lå batteriet stabilt over 13 på tomgang, men begynte igjen å veksle mellom under 12 V og over 13 V da jeg startet bilen neste gang og nok engang ble det med motorstopp etter en times tid på veien.

Begynner å bli frustrert etterhvert! :p Noen som har noen idè om hva dette kan være?

Endret av micbod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke ut som den lader noe spesielt, hva med reimer og sånt? alt det funker fint?

Også kabler fra batteriet er fine?

Nei, den lader egentlig ikke i det hele tatt nå. Reimen er sjekket og strammet tilstrekkelig, kabler er sjekket og alt ser egentlig ut til å være normalt.. bortsett fra at det ikke er det :p

Lenke til kommentar

Hvor gammel er bilen? Eksternt laderele (som regulerer ladespenning) er vel ikke vanlig lenger.

Dynamoen lader med for lav ladespenning. Hvilke komponenter ble byttet?

Laderelet; har du noe mere opplysninger om det?

1996-modell. Hehe, skrev feil. Dynamoen skulle egentlig bytte ut deler, men endte opp med ny dynamo istedenfor.

Vet svært lite om releet egentlig. Er av den typen her: Free-shipping-Beijing-for-font-b-hyundai

Lenke til kommentar

 

Klarer ikke å lese typen, over Omron (produsent). Men kun 2 tilkoblinger skulle egentlig være for lite.

Reagerte på det selv, men er identisk med den som jeg har brukt siden jeg kjøpte bilen for et år siden :p

Også den Hyundai i Bergen mente var riktig.

 

 

Kan du lese (og skrive her) hva som står over Omron?

Har du tangampermeter tilgjengelig?

Lenke til kommentar

 

 

Klarer ikke å lese typen, over Omron (produsent). Men kun 2 tilkoblinger skulle egentlig være for lite.

Reagerte på det selv, men er identisk med den som jeg har brukt siden jeg kjøpte bilen for et år siden :p

Også den Hyundai i Bergen mente var riktig.

 

 

Kan du lese (og skrive her) hva som står over Omron?

Har du tangampermeter tilgjengelig?

 

 

Da er kabler, poler og klemmer sjekket uten resultat. Her er det gamle (venstre) og nye releet.

http://gyazo.com/1249d0c5666455a055239d9c32620a8e

 

Legger også til en et videoklipp av motoren og multimeteret:

Lenke til kommentar

Lyser dynamolampen når tenning er på, før du starter motoren?

Har du bilde av dynamoen, så kan jeg kanskje hjelpe

 

Strøm i ankerviklingen:

Det er magnetisering til ankere (den delen av dynamoen som løper rundt). Hvor fort dynamoen går rundt og hvor mye strøm den får inn, avgjør hvor mye den produserer. Typisk strøm til ankerviklingene er 0,5 til 2A (Som jeg har sett). Noen dynamoer har litt restmagnetisme i ankeret. Dette gjør at de kan produsere litt strøm, uten att de får strøm i ankerviklingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...