Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe en bolig (tomans) av min far som er arvet fra min farfar som gikk bort i 2009. Før han døde (vet ikke hvor lenge) så ble det pusset litt opp i huset, blant annet lagt inn elektrisk skjultanlegg. Vi finner ingen dokumentasjon på dette så det jeg lurer på er om det kommer til å bli problemer da jeg skal kjøpe eller evt. selge det igjen en dag? Får jeg beskjed fra noen om å rive hele dritten og pusse opp på nytt igjen? Jeg har ingen anelse hvor lenge siden det er dette ble gjort, eller om det ble gjort lovlig i det hele tatt.
Jeg har veldig lite lyst til å kjøpe meg en forhåndsvis fin bolig for å igjen få vite at alt det elektriske må rives og gjøre om igjen. Siden det er skjultanlegg så må jo alt av vegger rives isåfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få "problemer" dersom El tilsynet kommer og skal kontrollere.

De vil da gi deg pålegg om å skaffe samsvarserklæring, risikovurdering og sluttkontroll.

 

Du kan enten kontakte firmaet som har gjort det, de her krav på å oppbevare denne informasjonen i eks antall år (husker ikke nøyaktig år i farta)

 

Eller du kan få et firma til å ta en el sjekk/kontroll av huset. De vil da gå over alt, og dersom det er noen feil vil de gi deg en rapport som tilsier hva som må utbedres. Er alt ok vil du få en samsvarserklæring ifra dem som sier at de har kontrollert anlegget ditt og at det er i.h.h.t forskrifter, men de tar ikke på seg garanti ansvar for selve anlegget. Den siste biten er viktig å huske, er mange som glemmer den biten.

 

Og dersom ting må endres så er det stor kjangs for at de kan benytte det gamle røranlegget til å trekke om kablene. Kan selvfølgelig hende at noen av rørene er ødelagte eller tette av en eller annen grunn. Men slikt skjer med årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...