Gå til innhold

NY stasjonær PC til gamlingene


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da har tiden kommet for at foreldrene mine trenger en ny pc, og de ønsket en ny stasjonær. Det er flere år siden jeg har bygd pc, så jeg trenger noen innspill.

 

Bruket er typisk "gamlis-greier", som epost, surfing, tekstbehandling, bittelitt fotoredigering og video, etc.

 

Selv om de ikke trenger en super-pc, ønsker de en forholdsvis solid pc som kan holde en stund.

 

Dette er komponentene jeg har plukket ut så langt:

https://prisguiden.no/liste/149394

 

-Fractal Design Define R4

-Asus Z97-A

-Intel Core i5-4690K

-Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8 GB

-Samsung SSD 840 EVO 120GB Basic

-Seagate Barracuda 3TB

-Corsair CX430M

-Microsoft Windows 8.1 Norsk OEM

-Billig DVD-rom

-Skjerm, tastatur og mus (ikke bestemt dette ennå)

 

Prisen på NetOnNet ligger på ca 6900 kr.

 

Det er mulig dette er litt overkill, men ønsker som sagt en stabil og stødig maskin som kan holde en stund. Noen innspill til denne listen, og eventuelt elementer som jeg kan bytte ut med billigere enheter som også er gode?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dustinhome.no/product/5010763705/dell-optiplex-3020-sff-ci3-3-4-8gb-500-w7p-w8p-23-led/

 

Her har du en komplett pakke i SFF format, som er en liten og hendig formafaktor- med 23" skjerm, tastatur, og mus. Dette holder i lange baner, og det er ingenting som tilsier at krav til ytelse vil øke de kommende årene.

 

Med core i3 CPU, 8gb minne, 7200 RPM disk så vil det fungere flott. Det fine med bedriftsmaskiner er også supporten som følger med. Skulle det oppstå noe, så behøver ikke du å bli telefonsupport. Jeg skaffet en HP Compaq dc7900 til mine foreldre back in the days, og la litt penger i ekstra support. Det var det lureste jeg kunne gjøre, det har fungert helt stabilt og fint bortsett fra én gang, og da fikk de det ordnet gjennom support. Det satt langt inne for meg, fordi jeg elsker å bygge PC selv, men det er optimalt når det er din egen maskin.

 

Et annet alternativ kunne jo vært en All-in-One som feks:

http://www.dustinhome.no/product/5010760544/asus-aio-2321inth-ci5-1-6-6gb-1000-gt740m-touch-23-w8/

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Ja, jeg har tenkt litt på en ferdig pc, men det er liksom alltid noe jeg ikke liker ved dem. :) Men det er jo tross alt gamlingene som skal ha det, og de er vel mildt sagt mindre kresne enn jeg er.

 

Men tror de hadde satt pris på en SSD som systemdisk, og det er vanskelig å finne innenfor de rimelige maskinene.

 

Hva med pc-bygging hos Komplett, hvor en kan konfigurere selv?

Lenke til kommentar

Om du gidder bygge den for dem er det en smal sak å få en pakke med 60GB ssd til samme pris som en 500-1000gb snurredisk. Kjøpte ssd til egne foreldre og de kommenterte raskt hurtigheten maskinen fikk. 60gb holder greit for dem også, 30gb til os + prog og da har du ennå 30 gb til temp-filer... ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...