Gå til innhold

[Løst] Gaming PC til 15000,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig mange bra svar i tråden, men vil legge til mine anbefalinger også.

 

Når du først skal bruke 15k på en PC, så ville jeg ha tenkt litt fremtidsrettet også:

1. Jeg hadde ikke valgt et z87 chipset hovedkort, gå for det nyeste z97 ved valg av Intel CPU.

2. Strømforsyning... La oss si du skal oppgradere PC om et par år og du har lyst på noe kraftigere, eller du vil sette inn ett skjermkort til (kanskje du finner et av det du kjøper nå, billig og brukt om 1 år). Jeg ville ha overdimensjonert strømforsyningen, slik at du kan "ta det med deg" videre.

3. Minne (RAM), spar penger... Finn beste kombinasjon av hastighet og pris. De andre i tråden har gitt deg gode råd :)

4. SSD - Crucil MX100 i 512gb utgave (ikke i 256 utgave), eller "High end" ssd i 256 utgave. MX100 i 512 koster litt mer, men dobbler plassen med minimal ytelsesreduksjon kontra de raskeste high end SSD'ene uten PCIe form faktor.

5. Jeg har selv "bare" eid 4 skjermer over en periode på 20 år. Legger du ekstra kroner i skjermen, så kan du fint ha den over mange mange mange år uten at du føler noe som helst behov for oppgradering. Når det er sagt, så sitter jeg selv på gjerdet og venter på neste generasjons skjermer. Min anbefaling, plukk opp en VELDIG rimelig 24", spar penger og se hva som kommer på markedet de neste 6-9 månedene, og hva som skjer med prisene. F.eks: Display Port standard 1.3 er på vei ut i markedet og UHD skjermer (3840×2160) faller i pris som en stein. Asus ROG Swift PG278Q setter en ny standard for spillskjermer, og andre leverandører er på vei ut med liknende skjermer som vil gjøre at prisene faller (Asus koster 7k nå).

6. Mus/Tastatur. Vil ikke valgt en annen mus enn Roccat Kone XTD. Har eid Razer Deathadder, Logitech g700, Mad Catz (Rat 9 og Rat 7), Microsoft (husker ikke modell) spill mus og Roccat. Min Roccat kan ikke sammenliknes med noen av de andre, jeg vil påstå at den er 100% bedre, ikke det at de andre er dårlige, de er bare ikke like bra som Roccat'en. Mus er kanskje ett område som er vanskelig å anbefale, siden "følelsen" av bruk er subjektiv.

Tastatur... Huff of huff. Har slitt ut så mange at jeg nå er drittlei alt som heter "gaming" tastatur. Har lyst på et gammelt Keytronic mekanisk tastatur, eller enda bedre, ett gammelt Tandberg. De var bygget som tanks, spesielt Tandberg som hadde 3 redundant kommunikasjonsveier for hver tast. Dumme meg! Kvittet meg med begge for mange år siden, når USB tastatur kom for fullt.

7. Skjermkort. Vel, jeg hadde valgt skjermkort ut i fra hvilken skjerm (Oppløsning) du har tenkt å spille på. Til og med Nvidia 780 (ikke Ti) klarer ikke å holde 144hz hastighet i alle spill på en Asus Rog skjerm med 2560*1440. Det er spesielt her at 2 skjermkort kan gjøre en stor forskjell, med tanke på litt frem i tid og de "nye" oppløsningene vi ser på skjermer. Kjøper du en 24-27" full HD med 144hz skjerm i dag så vil de fleste mid-high end skjermkort (ca. 2000 kr +++) klare denne skjermen med high/ultra settings i spill (generaliserer litt her, men håper du skjønner poenget). Neste generasjon med skjermer, setter disse kortene på prøve, og de billigste vil falle utenfor, altså at du må ned i settings i spillet. Jeg kjøpte selv et nytt kort for 3 uker siden, og valgte et stock (kjølingen) AMD R9 290x, Kraken G10 brakett med en Noctua 92mm vifte (har ikke problemer med VRM temp.) og CPU vannkjøler (Antec 620 kjøpt brukt på Finn). Kostet meg totalt 3650 kr. (fant masse bra tilbud), og er en veldig god kombo på pris/ytelse.

Alt i Alt, finn ut hva du skal spille, på hvilken skjerm og hvilken kvalitet du ønsker. Når har du lyst til å oppgradere? Skjermkort er etter min mening alltid en avveining mellom pris/ytelse/oppgradering.

 

8. Bygg selv!!!! Morsomt, lærerikt og ikke vanskelig. Møter du på et problem så spør du i forumet.

 

Etterord: Tilbehør til PC'en din kan fort koste deg mye (eks: Asus ROG skjerm + Roccat Kone XTD + Mekanisk Gaming Tastatur = ca. 8500 kr! over halve budsjettet ditt), derfor er det viktig at du tenker nøye gjennom hvilken bruk du skal ha og hvilken opplevelse du ønsker fra spillene du skal spille (les. oppløsning/kvalitet). Det er f.eks ikke nødvendig å kjøpe den feteste CPU'en fra Intel for å dra nye spill. Mange CPU'er vil gjøre det, mens skjermkortet kan være flaskehals per dags dato. HUSK: Nvidia er på vei ut med 6gb versjoner av eksisterende kort, kanskje kan du plukke opp en 3gb versjon for en billig penge snart, AMD kommer med det samme.

Husk også at bra komponenter krever god kjøling! Da møter du på Kjøling/Støy problematikken...

 

Fortell gjerne mer om hva du vil spille og hvordan bruk PC'en generelt vil ha + hvor du skal ha PC'en (Under skrivebordet, over s., I stuen, på eget rom, etc...)?

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode svar. Er veldig takknemlig for all hjelp dere har kommet med.

Har et ganske godt bilde av hva jeg skal sette sammen nå.

Når noe går galt så kommer jeg tilbake og gir dere skylden. :wee:

 

2083360.jpg
Cooler Master CM 690 III (Sort/Transparent)
Kabinett - Miditower ATX, Micro-ATX 8,7 kg Ikke Medfølgende nettagregat
Klikk for å skrive...
699,-
1 dag siden

av deg

2650072.jpg
Gigabyte GA-Z97X-SLI
Hovedkort - Formfaktor: ATX Intel Socket 1150 Intel Z97 DDR3
Klikk for å skrive...
989,-
35 min siden

av deg

772726.jpg
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
DDR3-minne - Lagringskapasitet: 8GB PC12800/1600MHz 74,88 / kr/GB Antall moduler: 2 stk
Klikk for å skrive...
2× 599,-
sp.gif
30 min siden

av deg

2677308.jpg
Intel Core i5 4690K 3,5GHz Socket 1150 Box
Prosessor - Socket 1150 Intel Core i5 Gen 4 3,5 GHz Quad Core
Klikk for å skrive...
1 659,-
sp.gif
28 min siden

av deg

984881.jpg
Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB
Intern harddisk - 2 000 GB 0,31 / kr/GB 3.5 tommer S-ATA 6Gb/s
Klikk for å skrive...
614,-
sp.gif
27 min siden

av deg

2683849.jpg
Crucial MX100 2.5" 7mm 512GB
Solid State Disk (SSD) - 512 GB 2.5 tommer 3,19 / kr/GB 550 MB/s
Klikk for å skrive...
1 635,-
sp.gif
26 min siden

av deg

2185204.jpg
Corsair RM1000 1000W
Strømforsyning - 1 000 W 80-plus sertifisering: Gull Modulært Format: ATX
Klikk for å skrive...
1 199,-
sp.gif
24 min siden

av deg

2690446.jpg
Gigabyte GeForce GTX 780 Ti Windforce 3X HDMI DP 2xDVI 3GB
Grafikkort (PCI Express) - GeForce GTX 780 Ti Minnetype: GDDR5 Minnekapasitet: 3GB
Klikk for å skrive...
5 295,-
16 min siden

av deg

2295405.jpg
Corsair Hydro H75
Vannavkjølingssystem - CPU Intern Aktiv kjøling (vifte) Medfølgende vifter: 2 stk
Klikk for å skrive...
623,-
13 min siden

av deg

2690124.jpg
AOC e2460Sh
PC-skjerm - 24 Tommer 1920x1080 Paneltype: TN LED (lysdiode)
Klikk for å skrive...
990,-
3 min siden

av deg

2131265.jpg
Klikk for å skrive...
199,-
3 min siden

av deg

1744642.jpg
Mede8er MED10WFB
Trådløst nettverkskort - Type kort: USB 300 Mbit/s 2,4 GHz
Klikk for å skrive...
59,-
Totalpris: 15 159,-

legg merke til 16gb minne.

Endret av Opius11
Lenke til kommentar

Gjør en liten oppfølging til forrige post. Har ikke sett så nøye på det jeg satte sammen, men hadde ikke gått for ett hovekort med WIFI på... 59 kr for en USB ting med 300 m/bit.

 

Har ikke lest tester av hovedkortet, men dette har 2x PCIe x16 lanes for grafikkort, på Z97 chipset. Velger det anyday over masse annet vas (ekstra usb porter, firewire, wifi, osv...). Hvis du oppgraderer i fremtiden til 2 skjermkort så er dette hovedkortet superb.

 

Har valgt ut et 780ti kort til deg. Koster skjorta, men veldig bra kort med tanke på ytelse! Alternativt (og slik at du kan velge andre, dyrere, komponenter så hadde jeg evt. valgt et AMD R9 290 kort med NON-stock cooler. De kortene starter på 3000. Altså sparer du 2200 kr.

Lenke til kommentar

2400mhz ram., 1600mhz trekker ned ytelsen i noen spill som f.eks BF4, og det vil du ikkkje med helt ny maskin. 2400mhz ram er ikkje mye dyrere... 1600mhz er avleggs ;)

RAM-hastighet har så godt som ingen innvirkning på ytelsen i spill - forskjellen mellom 1600 og 2400 er 3-4%, maks., og da bør du helst ha to skjermkort for at du skal kunne se forskjellen på en ytelsestest. I virkeligheten vil du ikke merke det. Når det gjelder BF4: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2013/11/27/battlefield-4-performance-analysis/9

 

Ikke kast bort penger på hurtig RAM, 1600 holder i massevis. Det kan være lurt å velge lavere CAS-verdi derimot, siden prisforskjellen er såpass liten. Det har større innvirkning enn å bare gå for 2400 brikker.

Lenke til kommentar

 

2400mhz ram., 1600mhz trekker ned ytelsen i noen spill som f.eks BF4, og det vil du ikkkje med helt ny maskin. 2400mhz ram er ikkje mye dyrere... 1600mhz er avleggs ;)

RAM-hastighet har så godt som ingen innvirkning på ytelsen i spill - forskjellen mellom 1600 og 2400 er 3-4%, maks., og da bør du helst ha to skjermkort for at du skal kunne se forskjellen på en ytelsestest. I virkeligheten vil du ikke merke det. Når det gjelder BF4: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2013/11/27/battlefield-4-performance-analysis/9

 

Ikke kast bort penger på hurtig RAM, 1600 holder i massevis. Det kan være lurt å velge lavere CAS-verdi derimot, siden prisforskjellen er såpass liten. Det har større innvirkning enn å bare gå for 2400 brikker.

 

 

Det er ikkje å kaste bort penger på ram, når 2400mhz koster f.eks 200kr mere enn 1600mhz ram.

 

Skal si du er bastant med dine påstander :p

 

Jeg har selv testet og kommet med egene beviser på at rask ram hjelper ganske mye.

 

Man MÅ jo selvfølgelig teste i multiplayer. Hva er singleplayer?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1514887&page=12&do=findComment&comment=20783473

 

Og Corsair:

 

http://www.corsair.com/en-us/blog/2013/october/battlefield-4-loves-high-speed-memory

 

Så er rask ram like meningsløst nå? :D

Kingston 2400mhz

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1512546

 

619kr x 2 = 1238kr VS Trådstarter sin ram 599 x 2 for 1600mhz.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Valgte 1866 CL9 framfor 2400 med høg CL på bakgrunn av denne testen fra Anandtech:

 

 

Haswell Recommendations

For discrete GPU users, recommending any kit over another is a tough call. In light of daily workloads, a good DDR3-1866 C9 MHz kit will hit the curve on the right spot to remain cost effective. Users with a few extra dollars in their back pocket might look towards 2133 C9/2400 C10, which moves a little up the curve and has the potential should a game come out that is heavily memory dependent. Ultimately the same advice also applies to multi-GPU users as well as IGP: avoid 1600 MHz and below.

Lenke til kommentar

Trådstarter har kanskje ikke behov for mer enn 16 GB, men forskjellen i pris blir fort større når man skal ha 32 GB.

 

BF4 er forøvrig kjent for å ha ytelsesproblemer fra dag 1 - kjør hastighetstesten på nytt i dag med siste versjon. Det er mye som har skjedd siden det kom ut, og med 2400 vs 1600. Det er et merkbart hopp fra 1333, men veldig lite skjer etter 1600.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Trådstarter har kanskje ikke behov for mer enn 16 GB, men forskjellen i pris blir fort større når man skal ha 32 GB.

 

BF4 er forøvrig kjent for å ha ytelsesproblemer fra dag 1 - kjør hastighetstesten på nytt i dag med siste versjon. Det er mye som har skjedd siden det kom ut, og med 2400 vs 1600. Det er et merkbart hopp fra 1333, men veldig lite skjer etter 1600.

 

Det er din mening, og ikkje din egen erfaring regner jeg med ;)

 

Selv liker jeg å teste hardware selv, så slipper jeg å høre på synsing om forskjellige ting. Har hatt som jobb å teste hardware, og nå er det bare hobby. For all del, så kan folk kjøpe akkurat hva de vil. Jeg liker bare å komme med tips om hva som kan gjøre ytelsen bedre for "en slikk og ingenting"

 

Mere hardwareytelse til folket! Mere spenning til hardwaren :green:

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg stasjonær PC til gaming. Har nå en 3.5 år gammel laptop som ikke duger lenger. Jeg ser etter en ferdigbygd PC til rundt 15.000,- som kan brukes til de beste spillene uten å komprimere noe på grafikken.

Har ikke så veldig peiling på hvilke specs som er nødvendige, så all hjelp er derfor mer enn velkommen.

 

Må ha trådløs nettverk og HDMI-utgang.

Er både lærerikt og lønnsomt å bygge pc'en selv :)

Lenke til kommentar

Vi vet at BF4 var elendig optimalisert fra det kom ut - og det er også det eneste tilfellet der jeg har sett at noen har hevdet store ytelsesforskjeller i spill pga RAM-hastighet. Det tyder på at det er noe som ikke stemmer, siden andre spill har tilnærmet lik ytelse med bare små forskjeller. Jeg har også testet BF4 med 2x Radeon 290 i Crossfire tidligere i år, og ytelsen lignet da ikke grisen. Mantle og andre patcher har hjulpet en del, men. Skulle gjerne utført en test med forskjellig RAM-hastighet, men valgte å gå for 1600 ifjor da det var store forskjeller i pris på 32 GB. Jeg har altså ikke 2400 jeg kan teste med, men tviler at det har noen stor virkning.

 

PS. Testbildene dine er i multiplayer, og da er det veldig vanskelig å få konsistente testforhold, siden det da er mange faktorer som spiller inn på belastningen av maskinvaren. Ytelsen på begge resultatene er også såpass høy at du ikke vil legge merke til forskjellen i praksis. Hadde det vært et resultat som gikk igjen ved lavere framerate (f.eks. 45 vs. 60 fps) eller i andre krevende spill, ville det vært noe annet.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

flinx: Det er normalt at man vil forsvare det dårlige kjøpet man har gjort :p

 

Altså å kjøpe 1600mhz minne i 2013 :wee:

 

Battlefield 4 er BRA optimalisert, fordi det skalerer meget bra med bedre hardware :)

 

Her har de fleste andre spill noe å lære.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hei Oksens,

 

Jeg skal også kjøpe ny spill-PC snart (slutten av året, eller begynnelsen av neste), men jeg venter til Intel X99 og i7-5930K er lansert i september. Jeg har et budsjett på over det dobbelte av ditt. Grunnen er at jeg mest skal spille Star Citizen (i 4K etter hvert) og trenger derfor litt kraftigere saker. Bl.a. skal jeg ha to GTX 780Ti grafikkort (eller helst 880) og 64GB DDR4-minne. Jeg planlegger å bruke halvparten av minnet til en RAM-disk for Star Citizen.

 

På ditt oppsett ville jeg anbefale at du velger en litt sterkere prosessor og strømforsyning, og raskere minne. Husk at mer minne også kan være lurt. F.eks. kan du øke spillytelsen enormt hvis du setter av minne til en RAM-disk som du bruker til mellomlagring, eller du kan kanskje kopiere hele spillet inn der og kjøre fra minnet istedet for fra disk.

Lenke til kommentar

> flinx: Det er normalt at man vil forsvare det dårlige kjøpet man har gjort :p

 

Heh, enig i det generelt forøvrig, men vil likevel peke på de grunnene/testene som var bakgrunn for valget mitt, og vil gjerne se en oppdatert test med siste versjon av BF4 (og forsåvidt andre spill) som klarer å vise at det virkelig er reelle og betydelige fordeler med raskere minne i spill. Anandtech har forøvrig vist at det hjelper lite å ha 2400 Mhz minne hvis det er CL 11, sammenlignet med f.eks. CL 8 på 1600, og det er da det koster ekstra å være kar. http://anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell

 

Hadde jeg bygd ny maskin nå, er det mulig jeg hadde gått opp fra 32 GB CL9/1600 (2539,-) til CL9/1866 (2875,-), men ville ikke tatt CL10/2400 (3179). Forskjellene i praksis begynner å bli så utrolig små at eneste grunn til å velge det siste blir e-penisfaktoren. I stedet for å bruke penger på raskere RAM får man mye mer ut av å f.eks. gå opp i skjermkortklasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...