Gå til innhold

[Løst] Kjøpe Nikon D4s, i Norge eller utlandet?


Anbefalte innlegg

Det er ikke sikkert noen kan vise deg ETT bilde, men kanskje noen kunne vist deg en ett-sekunders-serie på 11 bilder der ALLE er i fokus på et raskt beveglig motiv som kommer rett mot kameraet...?!?!

 

For de som bruker utstyret maks på den måten, så er det viktig at alle 11 er i fokus, og ikke bare 5-6 av de. Da kan man ha gått glipp av akkurat det bildet som skaffer pengene.

Lurte på det med behovet for seriebilder - for en stund siden - og fant ut at mitt gamle D90 holdt greit følge med DragRacingen på Gardermoen....og det er ikke så mye som flytter seg fortere enn det

 

Det virker rimelig overdrevet at 11 bilder på ett sek. er 11 FORSKJELLIGE bilder...

 

Men får vel prøve å få lånt en D4s neste gang jeg skal innom FotoVideo...på vei til DragRacing på Gardermoen neste helg... :hmm:

 

"Årets største løp, Drag Challenge 1-3 august 2014!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva annet enn prisen er egentlig imponerende med D4s...? og for mange er det kanskje en viktig faktor....og kanskje størrelsen....?

Ingen kan heller vise til et bilde som bekrefter hvorfor D4s er verdt hver krone.... ?!

Dette MÅ være trolling. Så jeg lar det være med å så at det finnes ulike verktøy for å dekke ulike behov for ulike brukere. Du har tydeligvis ganske enkle behov, andre som kjøper profesjonelle verktøy kjøper de ut fra et behov og at det faktisk er verdt investeringen.

 

Men dette kommer du antagelig ikke til å forstå...:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ikke sikkert noen kan vise deg ETT bilde, men kanskje noen kunne vist deg en ett-sekunders-serie på 11 bilder der ALLE er i fokus på et raskt beveglig motiv som kommer rett mot kameraet...?!?!

 

For de som bruker utstyret maks på den måten, så er det viktig at alle 11 er i fokus, og ikke bare 5-6 av de. Da kan man ha gått glipp av akkurat det bildet som skaffer pengene.

Lurte på det med behovet for seriebilder - for en stund siden - og fant ut at mitt gamle D90 holdt greit følge med DragRacingen på Gardermoen....og det er ikke så mye som flytter seg fortere enn det

 

Det virker rimelig overdrevet at 11 bilder på ett sek. er 11 FORSKJELLIGE bilder...

 

Men får vel prøve å få lånt en D4s neste gang jeg skal innom FotoVideo...på vei til DragRacing på Gardermoen neste helg... :hmm:

Du tenker for smalt, desverre. Det finnes andre sporter der ute...

 

Tenk deg feks baseball, der du absolutt SKAL ha bilde av en som sklir mot plata i det mottageren av ballen får den og skal ta på han som sklir. Nytter det med bildet 1-2 meter fra plata? mja kanskje, men et halvt sekund senere når han treffer plata med foten og han som har ballen bommet med 3cm å ta på han.. DER har du salgsbilde ditt, som kanskje er nr 8 i serien på 10-11 bilder.

Og det er ikke alltid at de 11 bildene er så viktig, men 3-4 meget kjappe bilder kan gi deg det bildet du ellers ville gått glipp av med noe som er tregere.

Du må tenke bredere og større enn dine behov, for de trenger jo selvsagt ikke noe bedre enn D7100 og Sigma-optikk. Du skulle prøvd D4s og Nikons pro-optikk, eller Canons 1Dx og pro-optikk. Da hadde du merket noe, garantert. Og ikke bare for en tur på Drag-racebanen. Men over en lengere periode og over flere forskjellige scenarioer..

 

Men skal du innom FotoVideo, så still de det spm du har stilt her i tråden ;)

Lenke til kommentar

Det er alltid ulike behov. Det er derfor det finnes flere alternativer å velge mellom.

Jeg for eksempel er mye mer fristet til å kjøpe D4s fremfor D7100. :dribble:

 

Helt klart.....vi er forskjellige...og mange kjøper dyre produkter de ikke har behov for...også innen fotografering.

Nikons representant på forrige messe mente D7100 var det mest interessante produkt fra den leiren... ;)

Lenke til kommentar

Tenk deg feks baseball, der du absolutt SKAL ha bilde av en som sklir mot plata i det mottageren av ballen får den og skal ta på han som sklir. Nytter det med bildet 1-2 meter fra plata? mja kanskje, men et halvt sekund senere når han treffer plata med foten og han som har ballen bommet med 3cm å ta på han.. DER har du salgsbilde ditt, som kanskje er nr 8 i serien på 10-11 bilder.

Ja...ser den...men sånn er det hvis man trykker på knappen for tidlig og må holde den til "øyeblikket/hendelsen" antageligvis er gjennomført. Opplever ofte Canon-folk rundt meg som bruker "spray & pray" metoden. Ser ikke helt behovet for en slik metode med Nikon, men som en Canon-fotograf/videograf kunne fortelle meg.....Nikon er bare helt "insane" bra med sin følgefokus...

Lenke til kommentar

Nikons representant på forrige messe mente D7100 var det mest interessante produkt fra den leiren... ;)

Salgstriks kalles det, og en hvit løgn.

 

Fikk samme greia servert på Fotovideo når jeg var der når 70D var helt nytt. Selv om jeg var interesert i 1Dx.

 

 

Nikon er bare helt "insane" bra med sin følgefokus...

Bare dumt den helt "insane" følgefokusen ikke kan kontrollere når kameraet skal ta bildet.. Så hjelper dårlig hvor "insane" den er, om man bommer på det ene bildet. Derfor trenger man en kombinasjon av fps og feilfri følgefokus, samt en fotograf som vet hvordan ting fungerer, både kamera- og sportsmessig.

Lenke til kommentar

 

Det er alltid ulike behov. Det er derfor det finnes flere alternativer å velge mellom.

Jeg for eksempel er mye mer fristet til å kjøpe D4s fremfor D7100. :dribble:

 

Helt klart.....vi er forskjellige...og mange kjøper dyre produkter de ikke har behov for...også innen fotografering.

Nikons representant på forrige messe mente D7100 var det mest interessante produkt fra den leiren... ;)

 

 

Nikon's representant mente D7100 er det mest interessante produktet.

Jo, det kan være riktig for mange, og kanskje for de fleste hobbyfotografer. Men ikke for alle!

 

De aller fleste som kjøper D4s vet hva de kjøper og hva de har behov for.

Det finnes sikkert noen som kjøper det dyreste i troen på at det hjelper fælt på bildene. Men det er nok egentlig ikke mange brenner av 55000 på kamerahus som ikke vet hva de holder på med.

 

Hvis man leser seg grønn på DXO tester og bildesammenligninger på nettet kan man sikkert hevde at hvilket som helst kamera er godt nok i forhold til D4. I praktisk bruk er D4 et helt annet verktøy og 55000,- minus momsen er ikke så mye å legge i en arbeidsplass.

Lenke til kommentar

Lurte på det med behovet for seriebilder - for en stund siden - og fant ut at mitt gamle D90 holdt greit følge med DragRacingen på Gardermoen....og det er ikke så mye som flytter seg fortere enn det

Store objekter som flytter seg langs en rett linje er ikke den mest krevende situasjonen.

 

Det virker rimelig overdrevet at 11 bilder på ett sek. er 11 FORSKJELLIGE bilder...

 

Som nevnt tidligere, du MÅ utvide horisonten din. F eks er det relativt mange situasjoner i naturen der 11 fps er svært nyttig.

Lenke til kommentar

 

Jeg for eksempel er mye mer fristet til å kjøpe D4s fremfor D7100. :dribble:

 

Fordi du har behov for ISO 409 600 ?

 

Fordi jeg har bruk for:

Høy ISO med lite støy

Rask autofokus

Nøyaktig autofokus også i dårlig lys.

Godt grep.

 

D7100 frelser meg ikke i forhold til det jeg har behov for. Derfor spiller det ganske liten rolle for meg at andre liker D7100, speilløst, mellomformat eller mobiltelefon best.

 

Det er nå en gang bare slik. :tease:

Lenke til kommentar

Den sammenligningen på Snapsort.com viser bare at D4(og D4s) vinner LETT på de tingene en pro-fotograf faktisk har bruk for. Kontra D7100 sine ikke fullt så viktige ting som den samme fotografen ikke "må ha".. Hadde tenkt å legge denne sammenligningen ved selv istad, men lot det være ;)

 

D7100 kan heller ikke vise til lukker i carbon, som skal kunne tåle 400.000 sykluser.

 

Heller ikke det samme avanserte menystyringene som gjør at man kan sette opp kameraet slik man vil.
Samt alt man kan stille og justere på AF-delen. Dvs det ligger mye mer avansert programvare i et D4s kontra de mindre husene.

 

Men for all del, D7100 er ikke noe dårlig kamera. Men D4s er bare mye bedre på de aller fleste måter.
Akkurat som 1D mkIV vs sin lillebror 7D. De retter seg mot litt forskjellige grupper av fotografer.

 

Men nå tror jeg de aller fleste vil ha en annen type Fredagsunderholdning enn dette :p

Lenke til kommentar

 

Det er alltid ulike behov. Det er derfor det finnes flere alternativer å velge mellom.

Jeg for eksempel er mye mer fristet til å kjøpe D4s fremfor D7100. :dribble:

 

Helt klart.....vi er forskjellige...og mange kjøper dyre produkter de ikke har behov for...også innen fotografering.

Nikons representant på forrige messe mente D7100 var det mest interessante produkt fra den leiren... ;)

 

De som mener noe annet bør kanskje ta ett kveldskurs på BI for hvis noen tror at Canon og Nikon tjener store penger på de største husene så tar dere seriøst feil.

 

Hadde man fått tallene så ville man fort oppdaget at de 2 PRO husene selger en fjert av en mygg sammenlignet med feks Nikon sin D3xxx, D5xxx, D7xxx og til en viss grad D6xx og D8xx modellene.

 

PRO husene er vel mest sannsynlig de husene de gir bort størst andel av det totale salget også til sponsede fotografer.

Lenke til kommentar

De som mener noe annet bør kanskje ta ett kveldskurs på BI for hvis noen tror at Canon og Nikon tjener store penger på de største husene så tar dere seriøst feil.

Desto mer tjener de på objektiver og annet ekstrautstyr, sannsynligvis blir kamera også solgt med en serviceavtale/innbytteavtale/leasing som innebærer enda mindre inntjening.

Lenke til kommentar

Opplever ofte Canon-folk rundt meg som bruker "spray & pray" metoden. Ser ikke helt behovet for en slik metode med Nikon, men som en Canon-fotograf/videograf kunne fortelle meg.....Nikon er bare helt "insane" bra med sin følgefokus...

Litt rart at det er en hovedandel med Canon på sportsarrangement når autofokuset er så dårlig.

 

post-151946-0-52754600-1406316928_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...