Gå til innhold

GPS ombord i båt


Anbefalte innlegg

På elkjøp får en kjøpt billige GPS enheter med skjerm til kr. 999,- med innebygget kart.

 

Er det noe lignende å få kjøpt for båt? Hva skjer om jeg tar en GPS for bil i båten... Vil den vise øyer? Trenger ikke super nøyaktig kart, grunner er vel merket godt på sjøen håper jeg.

 

Kan jo kjøpe meg ny smart telefon med litt stor skjerm, og så laste ned maps så får jeg jo peiling hvor jeg er :) En smart telefon koster fra 999,- på Elkjop.

 

Men, bedre med en håndholdt enhet da den er "stand alone" burde funke rett ut av esken. Elkjop har jo ikke noen direkte GPS som er markedsført for båt?

 

Kan jeg ta en bil GPS til 999,- og så kjøpe digitalt sjøkart over norge?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har brukt HTC One telefonen min litt i båt med kartprogram (Navida).

 

Fordeler:

-Fungerer i nødstilfelle til å finne en grunne, men ikke til å navigere etter.

 

Ulemper:

-Tåler ikke vann og absolutt ikke sjøvann --> Brødpose

- Bør ha lader i

- Liten skjerm som ikke fungerer i direkte solskinn

- Fiskeslo

 

Dette er det du trenger:

 

https://www.mpx.no/lowrance-elite-4m-hd-kartplotter/820611 kr 1999,-

 

Er ikke noe å spare å å handle fra utlandet. Ekkolodd derimot finner man til under 1000 kr på Ebay.

Lenke til kommentar

Den virket ikke dum, prisen er grei også.

 

Jeg håper å plukke opp en båt neste uke med kranbil, den har kahytt jeg kan sitte i.

 

Er det noen vits å installere VHF radio i denne fritidsbåten. Går utfra at det er OK mobildekning langs kysten?

 

Har aldri brukt VHF, kun Walkie Talkie på 27Mhz, men den rakk ikke langt og bare jatting på radioen...

 

Lurte evnt. på å kjøpe en bærbar VHF radio, de er jo knallbillige helt nede i 600kr. Da slipper jeg å installere antenne og kan bruke den i flere båter. Men kanskje rekkevidden er for liten?

 

Da blir mitt oppsett følgende for elektronikk:

 

1.Smartelefon for GPS, brukes innendørs i kahytt. 3G/4G støtte for internett

 

2.Bilstereo m. sub, antenne i lanternemast

 

3.TV antenne (Flat) i mast for å drive TV pinne SANDBERG på laptop, også DAB+

 

4.Inverter 12V til 230V samt USB (strøm til laptop)

 

5.Bytte alle lyspærer til LED for å få ned strømforbruk

 

6.12V reservebatteri, til nødstart

 

Oppsett for 230V landstrøm:

 

1.Panelovn 750W

 

2.Dobbelt stikk for støvsuger etc.

 

3.Elektronisk lader, lader batteriet dersom båten er koblet til landstrøm

 

Da har jeg vel det meste i boks?

Lenke til kommentar

Det er to ting du trenger på en GPS til sjøs, avmerkede grunner og dybdeforhold. Dette er to ting du ikke får på GPS'er beregnet for bil. Ikke støtter softwaren det og ikke inneholder kartet den informasjonen heller. Og de færreste GPSer for bil støtter andre typer kart. Mao, du kommer ikke langt med en slik enhet til sjøs. Andre fordeler med kart/plotter beregnet for sjø er gode databaser over havner, overnattingsplasser, bunkringsmuligheter og andre interessepunkter, samt sjøkart som inneholder fyrlykter, stedsnavn og andre relevante ting når du ferdes på sjøen.

 

Nettbrett/mobil til dette fungerer til en viss grad, men vil ikke anbefale dette pga batteriforbruk, få telefoner som tåler vann og veldig få som tåler saltvann(ingen?), liten skjerm, dårlig skjerm i sollys(selv i kahytt), vanskelig å styre(spesielt med våte/kalde fingre) samt at alt som er løst kan mistes på sjøen.

 

Mobil til nødsamband på sjøen fungerer særdeles dårlig. I tillegg til årsakene nevnt over så er det overraskende få steder utenfor havnene og tettstedene som har god dekning, og takket være Murphy så er du oftest der det ikke er dekning når du har ett nødstilfelle. En annen viktig detalj folk glemmer er at via VHF så hører alle båter deg som er i nærheten(forutsatt at de følger lytteplikten på kanal 16), og ikke bare HRS/kystradiostasjonene. Noe som betyr at hjelpen ofte er nærmere enn du tror. Bruker du mobiltelefon går dyrebare sekunder bort i å koble opp samtalen(om du har dekning) og dyrebare minutter forsvinner fordi kystradiostasjonen må foreta mayday-meldingen for deg. En fastmontert VHF radio er en billig investering og man får muligheten til å ringe via radioen, medisinske råd, værvarsler, sikkerhetsvarsler og mulighet for å melde fra hvor du går osv. Verdt pengene.

 

Husk og at når mobilen har dårlig dekning så bruker den mer batteri = kortere levetid på mobilen enn du er vandt med.

 

Håndholdt VHF er kjekt å ha i tillegg til fastmontert. Da kan du holde kontakt med familien som tok ut jolla på fisketur eller holde kontakt med turkamerater som ikke har fastmontert VHF selv. Men så langt du har muligheten bør du ha fastmontert VHF, ikke kun bærbar. Hovedårsaken til dette er langt kortere rekkevidde. Bærbare radioer har som regel maks sendestyrke på 5W(enkelte har 6W), mens stasjonære har 25W. I tillegg er det bedre å få fastmontert antenne litt høyt opp enn korte antenner i hånda. I tillegg er den løs(og kan mistes) samt går på batteri.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...