Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf eller Focus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FSI - direkteinnsprøytet bensinmotor

TSI - bensinmotor med turbo

TDI - dieselmotor med turbo

 

TDI er som jeg kan finne mest på 1,9 og 2,0 der 1,9 er på rundt 100HK og 2.0 rundt 140HK.

TSI er litt av hvert,bl.annet 140HK (?) og opp?

FSI aner jeg ikke om er noe å se på??

 

Hva er + og - med disse forskjellige variantene om man går ut i fra hva jeg vil ha?

Vil ha en småsprek bil.

 

TDI tror jeg blir utelukket pga støy om man skal tro det man leser,spesiellt 1,9.

Man skulle derfor tro at 2.0 bråker like mye om ikke mere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har lest litt og det virker som 1,6 FSI er noe sprekere enn 1,9TDI.

Frister med Dsg men prisen på en ny girkasse er skremmende om den skulle ryke. Og automatkassen ryker vel fortere enn manuell.

Hadde det ikke vært for budsjettet hadde jeg gått for TSI og hadde det ikke vært for km stand hadde jeg sett mer på 2.0 TDI men når km stand passerer 200.000 synes jeg det er litt vel mye.

Lenke til kommentar

Spørs hva du definerer som "noe sprekere". 1.6 FSI trekker ganske dårlig på lavt turtall, mens 1.9 TDi drar jevnt fra 1500. Ser du bare på 0-100, eller er det andre oppgaver som betyr mer for deg?

 

Uansett, valget om du bør kjøpe bensin eller diesel kommer mer an på ditt bruksmønster, enn på hva du tror er "sprekest". Kjører du sjelden og langt, eller har du mye småkjøring og bykjøring?

Lenke til kommentar

Mulig jeg er følsom for ulyder, men kjører mye både MB B-klasse og BMW X3, begge med 2.0 diesel, og selv på disse hører man knatringen godt på tomgang, spesielt på kald motor. Det er ekstra merkbart når start/stopp-systemet stopper motoren, da hører man hvor mye støy det er. Bare så det er sagt: Jeg kjører aldri med åpne vinduer. Jeg ser liten grunn til å anta at en Golf har bedre støyisolasjon enn ovennevnte.

 

Den nye 1.6 til VAG går riktignok stillere enn de gamle 1.9 og 2.0 med PDI, og også 2.0 med CDI, men den finnes ikke, slik jeg oppfatter TS, i aktuelt prisområde.

 

Har man mye langkjøring, og høy årlig kjørelengde, er diesel et fornuftig valg. For de fleste vil bensin være best egnet.

 

Det som gjør Norge spesielt mtp andelen nyere dieselbiler er (var) avgiftspolitikken. For land som ikke skiller mellom teknologier for avgiftene, er det veldig få som kjører dieselbil. Se bare på Sverige, der er nesten alle personbiler bensin.

 

Jeg kjører også mye leiebil i Europa, både i Tyskland, Frankrike, Belgia og England, og det er ikke ofte jeg får dieselbil her heller. Begge gangene jeg har leid i juli har jeg fått bensinturbo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...