Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg nedlasting - har en workaround, men hvorfor?


Anbefalte innlegg

Oppsettet mitt:

 

OS: Win 8.1 Update 1

APU: AMD A10 7850K BE

HK: ASROCK FM2A88M Extreme4+ FM2+ (integrert Qualcomm Atheros AR8171/8175 NIC)

 

Internettlinje: Altibox 75/75

LAN: 1GBit kablet

 

Bruker maskinen til medieserver, og av og til litt enkel spilling. Maskinen bruker Plex media server, og har filene lagret på en ekstern NAS. Alt er koblet til router med kablet nettverk.

 

 

Problemet:

Titt og ofte strupes av en eller annen grunn nedlastingen til maskinen, både lokalt og internett, til rundt 7Mbps. Opplastingen er helt fin, rundt 75Mbps.

 

Det gjelder også kun denne maskinen, alle andre maskiner, nettbrett og telefoner jeg har testet med får normal full hastighet når denne maskinen sliter med nedlasting.

 

Det går ingen trafikk hverken opp eller ned gjennom nettverkskortet når dette skjer.

 

Pingen er for øvrig alltid grei (10-20ms eksternt, 1ms lokalt)

 

Workaround:

Ved å gå i Device Manager, og velge "uninstall" driver - og deretter "scan for hardware changes" slik at driveren installeres igjen, så får jeg full fart på nedlasting igjen. Hver eneste gang.

 

(NB: driveren er en default win 8.1-driver, så jeg får ikke velge "delete driver files" når jeg tar uninstall - derfor finner windows driveren igjen automatisk. )

 

Stort sett varer det til jeg tar en reboot, men av og til skjer det også selv om jeg ikke har rebootet, uten at jeg har klart å finne noe logikk bak dette.

 

 

 

NB: jeg har også formattert disken og reinstallert windows, uten at det hjalp.

 

 

Noen som har vært borti noe lignende?

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og slå av power saving options på enheten via devicemanager.

Kjør powerplan : high performance

Restart Windows 8.1 med å holde nede left shift mens du trykker restart.

Da gjøres en normal restart med omstart av services og initialisering av drivere slik som i Windows 7 og eldre utgaver.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg allerede har prøvd de driverne som ASRock har (de er dog en eldre versjon enn de som følger med windows).

 

Problemet er jo at det oppstår etter reboot. Det er da jeg får ca 7Mbps. Så må jeg kjøre fiksen. Fiksen varer stom oftest helt til reboot, så får jeg crappy hastighet igjen. Dvs at normalt er det ikke et veldig stort problem så lenge jeg har kjørt workaround, dog i enkelte tilfeller har jeg oppdaget at den har blitt treg igjen uten at jeg har rebootet.

 

High performance vs balanced gav ingen utslag. Eneste power saving option jeg fant mulig å deaktivere var "allow computer to turn off device to save power", uten at det ser ut til å ha gjort noe utslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...