Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare sjekke tariffavtalen din da?

 

Edit: Er dette er renholdsfirma?

Det er derfor jeg spør, om noen har erfaring eller kunnskap om det er andre krav i tariffavtalen hvis firmaet går under renhold (hvilket jeg er usikker på om det gjør, hovedjobben er å tømme septiktanker.)

 

PS: Må legge meg for å klare å stå opp kl 6:15 i morgen, sjekker svar etter jobb! :)

Endret av Shammers95
Lenke til kommentar

 

Kan du ikke bare sjekke tariffavtalen din da?

 

Edit: Er dette er renholdsfirma?

Det er derfor jeg spør, om noen har erfaring eller kunnskap om det er andre krav i tariffavtalen hvis firmaet går under renhold (hvilket jeg er usikker på om det gjør, hovedjobben er å tømme septiktanker.)

 

PS: Må legge meg for å klare å stå opp kl 6:15 i morgen, sjekker svar etter jobb! :)

 

 

Da er de ihvertfall ikke bundet til Virke/NAF sin reholdsoverenkomst. I 2012 var minstelønn (over 18 år) for renholdere på 156,86 kr, og sikkert en smule mer nå.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvilken lønnsavtale du har i firmaet. Om firmaet er bundet til en tariff, så lese overenskomsten for yrket. Om de ikke har tarifflønn må du nesten se hva som står i kontrakten din.

Personen som skrev kontrakten var usikker (og hadde det travelt før ferien). Han sa at han ville likestille lønningene overfor de andre sommervikarene (som er blant annet 16 år) og var svært usikker på hva tariffen var for sommervikarer og lot det stå som 135 kroner i timen fordi han ikke fant dokumentet hvor det står informert om.

Lenke til kommentar

Og det godtok du uten videre?

Det stod skrevet at hvis det var eventuelle feil, kunne de rettes opp (som feks lønnen)

Det høres rart ut at en som skriver arbeidskontrakt til sine ansatte ikke vet hvor mye de skal lønnes, men okey.

De har få sommervikarer og problemstillingen dukker sjeldent opp.

Lenke til kommentar

Ansatte under 18 år skaø IKKE ha samme lønn som en over. Det er gjennomgående i de fleste tariffer.

Jeg ville vært særdeles skeptisk til å tømme septikk for 135kr timen. Det er skittent arbeide, du ville også tjent mer på å jobbe i kolonial...

Takker for svar, men jeg kan ikke presentere det for arbeidsgiver, det blir litt håpløst å si at "de fleste andre har det jo".

Jeg trenger et form for regelverk/lignende som sier at tariffen er høyere for 18+ når de arbeider i septik-bransjen.

Lenke til kommentar

Finn ut hvilken tariff avtale dere går under, der skal alt stå ganske klart. Evt kan du dele avtalen her slik at andre kan finne svaret for deg.

Det er den som er nøkkelen, ja, men når arbeidsgiver ikke har tilgang på den; er det vanskelig å finne ut av hvilken avtale det inngår i.

Lenke til kommentar

 

Finn ut hvilken tariff avtale dere går under, der skal alt stå ganske klart. Evt kan du dele avtalen her slik at andre kan finne svaret for deg.

Det er den som er nøkkelen, ja, men når arbeidsgiver ikke har tilgang på den; er det vanskelig å finne ut av hvilken avtale det inngår i.

 

 

Det er jo bare til å spørre? Hvilken fagforening dere er i? Dere har vell tillitsvalgte? Det er ikke noe som er vanskelig å finne ut av, dette lukter kjeltring lang vei(fra bedriften sin side altså)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...