Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva må jeg gjøre for å forkorte mensen?


Anbefalte innlegg

Er det noen måter man kan forkorte en menstruasjon (altså blødningen) på? Jeg begynte å blø i dag da, og kan aller helst ikke blø i det hele tatt til helgen, så da bør denne mensen være unna på maks 4 dager, men til vanlig varer den i 7, så er det noe jeg kan gjøre for å forkorte den? Må helst være slutta å blø innen fredag kveld og den starta nå i dag, tirsdag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min erfaring med langdistanseforhold har jeg blitt kjent med at det finnes slike triks i forbindelse med p-piller. Sant nok har jeg hørt at det varierer veldig fra person til person, men at noen klarer å korte ned både en og to og tre dager av "menstruasjonsuken" ved å starte på nytt brett fremfor placebo-pille tidligere. Men dette vet jeg ikke nok om selv, så ikke lytt til meg! Det er ikke mange ting jeg ville anbefalt kvinneguiden for, men dette er kanskje én av dem. Enda mer vil jeg anbefale deg å sende spørsmålet til lommelegen, eller tilsvarende. Kanskje til og med mor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg har aldri fått kortere mens av å drikke vann og trene, så tror ikke det stemmer helt med mindre man trener og spiser så lite at man mister mensen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke rot med p-pillesyklusen. Det er en meget god grunn til at den er lagt opp slik den er. Du kan forkorte den ved å drikke vann og trene.

 

Placebo-pillene er uten hormonstoffer, derav placebo. Disse kan velges å taes, eller ikke. De er kun som et hjelpemiddel til å huske å ta pille til normal tid, men samtidig gi kroppen en pause og la den gå inn i menstruasjonssyklus. Det er normalt ikke skadelig å hoppe over en og annen mensen, ei heller å forlenge og/eller forkorte ved å benytte hormonpiller fremfor placebo-pille (også kalt "sukkerpille") enn sålenge dette ikke blir en vane for hver syklus. Informasjonen du gir virker direkte feil, og i det ekstreme skadelig: Dersom man opplever unormal menstruasjonssyklus grunnet fysisk anstrengelse, eller overinntak av væske, så er dette tegn på at kroppen reagerer dårlig på valgt "metode".

 

Dette er grunnen til at jeg anbefalte blant annet lommelegen. Her kan du ganske fort bli feilinformert.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Om man går på diverse p-piller kan man hoppe over mensen med og fortsette på nytt brett osv. Tror ikke det er tilfelle her siden ts spør om råd.

Lenke til kommentar

 

Ikke rot med p-pillesyklusen. Det er en meget god grunn til at den er lagt opp slik den er. Du kan forkorte den ved å drikke vann og trene.

 

Placebo-pillene er uten hormonstoffer, derav placebo. Disse kan velges å taes, eller ikke. De er kun som et hjelpemiddel til å huske å ta pille til normal tid, men samtidig gi kroppen en pause og la den gå inn i menstruasjonssyklus. Det er normalt ikke skadelig å hoppe over en og annen mensen, ei heller å forlenge og/eller forkorte ved å benytte hormonpiller fremfor placebo-pille (også kalt "sukkerpille") enn sålenge dette ikke blir en vane for hver syklus. Informasjonen du gir virker direkte feil, og i det ekstreme skadelig: Dersom man opplever unormal menstruasjonssyklus grunnet fysisk anstrengelse, eller overinntak av væske, så er dette tegn på at kroppen reagerer dårlig på valgt "metode".

 

Dette er grunnen til at jeg anbefalte blant annet lommelegen. Her kan du ganske fort bli feilinformert.

Poenget var å oppfordre til å ta legemiddel slik det er foreskrevet. Vil man gjøre noe utenom det som er foreskrevet så er det tryggeste å ta det opp med legen som kjenner hver enkeltes situasjon best.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...