Gå til innhold

Program om de gærne audiofile


Anbefalte innlegg

Fullstendig uenig i at "den valige mann i gata" hører svært liten forskjell, som du sier, på et anlegg til 1000,- og et til 100.000,-

Dere som mener dette kan umulig ha vært på en akustisk konsert noengang!

Når man skal merke forskjell så trenger man en referanse. Akustisk konsert er referansen. Tar du så og ser hva som er nærmest av et anlegg til 1000 kr og et til 100000 så merker du at det er ekstrem forskjell mellom disse to anleggene. Som dag og natt.

 

Prislappen på et anlegg har ikke alltid så mye med kvaliteten å gjøre. Ting må kombineres og settes opp riktig for å få et godt resultat. Og det tar tid! Derfor høres lyden på messer stort sett alltid helt bedritent ut. Anlegg til over millionen kan låte grusomt. Nesten dårligere enn et anlegg til 1000kr. Det samme problemet har man i mange butikker.

 

Selv mener jeg at man skal være svært spesielt interessert (evt. rik) hvis man bruker mer enn 50k på et stereoanlegg. 20-50k holder i lange baner litt avhengig av musikksmak og størrelse på rom.

 

Jeg synes ikke NRK hadde vært så flink til å finne folk som var gale/audiofile nok. Kunnskapsnivået til disse folka var ganske lavt, og annleggene deres var billige iforhold til andre jeg vet om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et virkelig morsomt program. Tydelig at ikke alle hadde like god teknisk innsikt, f.eks. han som skulle ha ledningene over teppet eller de som skulle lodde.

Jeg har selv fått en mye mer pragmatisk holdning til lyd og anlegg i forhold til da jeg var "guttunge". Det viktigste er å kunne lytte til musikken og ikke henge seg for mye opp i lyden /lydkarakteren. Men jeg mener fremdeles at et anlegg som skal spille alle musikkformer på en anstendig måte koster minst en 50-100.000. Jeg syns litt synd på de som har et så fattig forhold til musikk at de klarer seg med en spilledåse til 1000 kroner :mrgreen: - eller kanskje ikke, de sparer jo masse gryn. Heldigvis har utviklingen av audioutstyr hatt en lignende utvikling som datautstyr og det er for 20.000 kroner mulig å få et ganske anstendig hifi-anlegg. En ting som mange glemmer når de har kjøpt anlegg er at akustisk tuning av et lytterom er like viktig som anlegget selv. Det er ikke så lurt å presse høyttalere inn i et vanlig stuearrangement.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer den rumperister-tingen han hjemmekino-fyren satt opp? Hvordan merker naboene at en bruker en slik, i forhold til en aktiv subwoofer?

Den fungerer som en gigantisk mobiltelefon-vibrator (eller vibratorer av det andre slaget) Altså en spole med noe tungt og magnetisk inni.

 

Jeg tegner med naboene merker det på samme måte som du merker at mobiltelefonen vibrerer i lomma. Om naboene merker den mer eller mondre enn en subwoofer kommer veldig an på plassering og hvordan vegg og gulv man har.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer den rumperister-tingen han hjemmekino-fyren satt opp? Hvordan merker naboene at en bruker en slik, i forhold til en aktiv subwoofer?

Den fungerer som en gigantisk mobiltelefon-vibrator (eller vibratorer av det andre slaget) Altså en spole med noe tungt og magnetisk inni.

 

Jeg tegner med naboene merker det på samme måte som du merker at mobiltelefonen vibrerer i lomma. Om naboene merker den mer eller mondre enn en subwoofer kommer veldig an på plassering og hvordan vegg og gulv man har.

Ein fordel å bu i kjellarleilighet da, eller eige hus.

 

For min del kunne eit anlegg til 100-500 000 aldri forsvarast, ikkje om det brant på månen. Eg kjøper ikkje noko billig på Rimi, men kvalitet til ein rimelig penge.

 

Den vibratoren går i takt med musikken som gjer ein fin opplevelse.

Lenke til kommentar
Den fungerer som en gigantisk mobiltelefon-vibrator (eller vibratorer av det andre slaget) Altså en spole med noe tungt og magnetisk inni.

 

Jeg tegner med naboene merker det på samme måte som du merker at mobiltelefonen vibrerer i lomma. Om naboene merker den mer eller mondre enn en subwoofer kommer veldig an på plassering og hvordan vegg og gulv man har.

Dersom en monterer en vibrator rett i ramma på sofaen skjønner jeg ikke helt at selve sofaputene jeg sitter i kan vibrere så sinnsykt. Det er ganske mye fjærer, dun og tøystoff mellom ramma på sofaen og der jeg sitter. Dersom jeg skulle merke noe må den vibrator-dingsen i så fall vibrere noe helt vanvittig og sannsynligvis sette hele etasjen i svingninger. I så fall kan jeg ikke regne med å få noe særlig godt forhold til naboene mine, inntil jeg mest sannsynlig blir sparket ut SiT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...