Gå til innhold

Hva er forskjellen på sunni og shia muslimer ?


Anbefalte innlegg

I den pågående krigen mellom sunni og shia muslimer, støtter sunni muslimske Saudi Arabia den nye sunni muslimske staten IS (ISIL,ISIS) mens shia muslimske Iran støtter et shia muslimsk Iraq. Men hva er forskjellen på sunni og shia muslimer ? Er det egentlig bare en konflikt om hvem som er profeten (hvilken profetier ?) Muhammeds rette etterfølgere ?


Shias+Sunnis4.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

I den pågående krigen mellom sunni og shia muslimer, støtter sunni muslimske Saudi Arabia den nye sunni muslimske staten IS (ISIL,ISIS) mens shia muslimske Iran støtter et shia muslimsk Iraq. Men hva er forskjellen på sunni og shia muslimer ? Er det egentlig bare en konflikt om hvem som er profeten (hvilken profetier ?) Muhammeds rette etterfølgere ?

 

Det er egentlig ganske få forskjeller mellom begge grupper. Forskjellen er hvordan dem ber, og hvem dem ser på som Muhammeds etterfølger. Ifølge Shia Islam skulle barnebarna til Muhammed bli etterfølgerne.

 

Les deg litt på kampen om Karbala. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Karbala

 

Dog er jeg også litt nysgjerrig dersom andre har mer informasjon om forskjellene.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

I den pågående krigen mellom sunni og shia muslimer, støtter sunni muslimske Saudi Arabia den nye sunni muslimske staten IS (ISIL,ISIS) mens shia muslimske Iran støtter et shia muslimsk Iraq. Men hva er forskjellen på sunni og shia muslimer ? Er det egentlig bare en konflikt om hvem som er profeten (hvilken profetier ?) Muhammeds rette etterfølgere ?

 

Det er egentlig ganske få forskjeller mellom begge grupper. Forskjellen er hvordan dem ber, og hvem dem ser på som Muhammeds etterfølger. Ifølge Shia Islam skulle barnebarna til Muhammed bli etterfølgerne.

 

Les deg litt på kampen om Karbala. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Karbala

 

Dog er jeg også litt nysgjerrig dersom andre har mer informasjon om forskjellene.

 

"Ifølge Shia Islam skulle barnebarna til Muhammed bli etterfølgerne"

Men hvem er etterfølgerne til Muhammed i følge sunni muslimene ? Og har shia muslimene slektstreet til Muhammed ? I så fall, hvem er hans barnebarns barn barn i dag ?
Er dette en kamp mellom hans åndelige og kjødelige etterfølgere ?
Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men hvem er etterfølgerne til Muhammed i følge sunni muslimene ?

 

Den biten er jeg faktisk usikker på (slik jeg forstår det så var ihvertfall sunniene lojale til Umayyad).

 

Men ihvertfall kan du være sikker på at Muhammeds barnebarn var dem Muhammed ville at skulle bli etterfølgerne, men dersom du leser litt på den Wikipedia artikkelen jeg sendte deg, så vil du forstå at det ikke skjedde, da de ble drept.

 

Det er jo et paradoks, da det er en del som påstår at etterfølgerne av dem som drepte Muhammeds familie er de samme som nå bedriver terror, og det kan godt være.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Sunni muslimer er de som lever ved sverdet og dø ved sverdet. De følger profetens Mohammed krigsti for å utvide riket sitt akkurat som profet Mohammed. Sunnier er de emperialiske delen av Islam.

 

bPJOkPL.jpg

 

Shia er de vennlige delen av ISLAM. Kunnskap og befolkningens velferd istedenfor krig. De ønsker å utvide riket sitt ved å innta kunnskap, dele kunnskap og respektere andre mennesker og skaffe seg allierte mennesker fra andre nasjoner. Shia muslimer er de som har avviket fra Profeten Mohammed sine voldelige metoder på å utvide riket sitt. Så hvis personen er Shia muslim så er denne personen din gode venn. Hold deg unna alle Sunni muslimer for de følger profeten Mohammed krigsti. Det var også Shia muslimer som tok vare på romerske og greske tekster og la det inn i sitt bibliotek, mens Sunni muslimer ødela alt som var fremmed.

 

Yd2r25h.jpg

Lenke til kommentar

 

 



Den biten er jeg faktisk usikker på (slik jeg forstår det så var ihvertfall sunniene lojale til Umayyad).

Men ihvertfall kan du være sikker på at Muhammeds barnebarn var dem Muhammed ville at skulle bli etterfølgerne, men dersom du leser litt på den Wikipedia artikkelen jeg sendte deg, så vil du forstå at det ikke skjedde, da de ble drept.

Det er jo et paradoks, da det er en del som påstår at etterfølgerne av dem som drepte Muhammeds familie er de samme som nå bedriver terror, og det kan godt være.


Ok, så sunni muslimene er etterfølgerne til de som drepte Muhammeds barnebarn og er ikke de riktige etterfølgerne til Muhammed i følge shia muslimene.

Men sunni muslimene som drepte Muhammeds barnebarn, mener sikkert at Muhammeds barnebarn ikke fulgte Muhammed, akkurat som de sikkert mener at shia muslimene ikke følger Muhammed og derfor dreper dem i dag ?

 



Sunni muslimer er de som lever ved sverdet og dø ved sverdet. De følger profetens Mohammed krigsti for å utvide riket sitt akkurat som profet Mohammed. Sunnier er de emperialiske delen av Islam.


Shia er de vennlige delen av ISLAM. Kunnskap og befolkningens velferd istedenfor krig. De ønsker å utvide riket sitt ved å innta kunnskap, dele kunnskap og respektere andre mennesker og skaffe seg allierte mennesker fra andre nasjoner. Shia muslimer er de som har avviket fra Profeten Mohammed sine voldelige metoder på å utvide riket sitt. Så hvis personen er Shia muslim så er denne personen din gode venn. Hold deg unna alle Sunni muslimer for de følger profeten Mohammed krigsti. Det var også Shia muslimer som tok vare på romerske og greske tekster og la det inn i sitt bibliotek, mens Sunni muslimer ødela alt som var fremmed.



Men Hizbollah er jo shia muslimer og de er ikke akkurat vennlige de heller, så det er ikke akkurat der forskjellen på sunni og shia muslimer kommer frem ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hezbollah Endret av LiamH
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

Der står det

 

Question: What's the Difference Between Shia and Sunni Muslims?
Answer: Both Sunni and Shia Muslims share the most fundamental Islamic beliefs and articles of faith. The differences between these two main sub-groups within Islam initially stemmed not from spiritual differences, but political ones.
Så det er politiske forskjeller mellom sunni og shia muslimer. Hva slags politiske forskjeller er det ? Er ikke både sunni og shia muslimer for en islamsk stat (kalifat) ? Er det egentlig en krig om hvem som skal være kalifen (statsoverhodet) ? Og da igjen Muhammeds rette etterfølger (kalif) ?
I så fall, hvor mange mennesker er drept pga. dette "hvem skal være kalif" spørsmålet siden år 632 e.Kr (året da Muhammed døde) og helt frem til i dag ?
Endret av IHS
Lenke til kommentar

Les da man! Det står jo ideologiske forskjeller på der jeg har postet bilde av boken.

På den første står det Ideologi [Just War] som er Mohammed sitt opprinnelige Islam. Den type Islam politikk Isil driver med akkurat nå.

 

På det andre bilde står [Political Virtue]! Også står det at denne type Islam tar mer etter de filosofiske grekere og romere.

 

Det er 2 typer politikk i Islam.

Fredelig politikk [ikke Mohammed sin Islam] og Krigspolitikk [iSIL følger Mohammed sin Islam].

 

Les det bildet på nytt så kanskje dere forstår litt mer.

 

Det ISIL driver med er jo original Islam til profeten Mohammed. Det er Islam i sitt reneste og originale form. Les det bildet jeg har postet fra boken og kanskje dere skjønner mer.

 

ISIL følger profeten Mohammed originale Islam som bare handler om krig og drepe de som ikke følger samme religion.

Endret av Prostituert
Lenke til kommentar

Kort fortalt, Sunni muslimene praktiserer Jihad og benytter seg av selvmordsbombere, terror og vold hvor målet er en muslimsk stat hvor sharialover skal følges slavisk. Dette er syn som også blir fremmed av blandt annet de norske foræderne i terrororganisasjonen Profeten Ummah.

 

Shia muslimene som er minoriteten i midtøsten er de moderate og benytter seg ikke av disse voldlige metodene for å fremme religionen sin.

 

Valget om hvem av disse vi og vesten støtter er altså åpenbar.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hadith, det finnes flere, og forskjellige grupperinger velger forskjellig Hadith.

Hadith er ikke koranen. Motvilje mot billedlig gjengivelse (f.eks. "karrikatur") finnes i Hadith og ikke Koranen. Likeledes "Steining som straff av utro ektefeller" - også kun i Hadith, men - ikke alle.  

 

Det finnes muslimer som forkaster Hadith, men jeg finner ikke ut av hvem som steiner dem.

På toppen av det hele så finnes Sunnah - en slags Hadith, men ikke helt - synes noen, mens andre synes Sunnah er mer. (Sunniene)

 

Det som er interessant er: " Når noen klager over hvor ille Islam er, så har de som hevder at slik og slik ikke finnes i Koranen - helt rett. Det de unnlater å fortelle er at man finner det i Hadith og/eller Sunnah.

Jeg synes det er litt uhederlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg synes det er litt uhederlig.

Uhederlig har ingenting å si for en muslim, da det å juge til en vantro ikke er anset som å lyve hvis man gjør det for å fremme islam på sikt....

 

Stol aldri på en muslim hvis det har noe med å fremme islam å gjøre... For de juger til deg med det glatteste ansikt nettopp fordi de ikke anser det å lyve til en ikke-muslim som å lyve... Så de imamene som blir konfrontert på TV med ting de har sagt står der og juger så det renner av dem, for alt de gjør er å følge muhammeds ord i koranen, som sa at det ikke er synd å juge til ikke-muslimer... Så hederlighet og ærlighet er ikke noe du kan forvente å finne blandt muslimer... Så vet du det...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...