Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lyrer på om noen har tips til kurs, seminarer eller tester jeg kan ta for å krydre cv'en min. Er for eksempel BAT-testen til Bloomberg noe som kan være aktuelt for som cv-krydder? Hva tenker dere om å forsøke seg på Mensa-medlemskap?

 

Bakgrunn: Jeg har fullført bachelor i økonomi og begynner på master til høsten. I januar skal jeg på utveksling til Tyskland. Jeg bor i Bergen, men kan gjerne ta en helg i Oslo/Trondheim/Stavanger/Kristiansand, dersom det er aktuelt.

 

Takk for svar!

Endret av ogrunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tenker dere om å forsøke seg på Mensa-medlemskap?

- Nei

 

edit: medlemskap i den klubben vil bevise akkuratt like mye/lite som at du er med i en fiskeklubb, eller strikkeklubb eller liknende, selvfølgelig kan det vise at du er glad i å sosialisere og slikt, men med mindre du går for en lederstilling eller ansvarsstilling har det ingenting av verdi

 

Til det andre har jeg ingen kommentar/gode inspill å komme med

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

Alt som objektivt kan dokumentere egenskapene som er attraktive for arbeidsgiver er bra. BAT'en virker ikke dum sånn sett.

 

Min erfaring er at mange med veldig høy IQ har asosiale/antisosiale trekk, og således kan det slå dårlig ut å dokumentere veldig høy IQ alt etter hvordan kandidatene blir selektert. De fleste selskap gjør mye for å beholde en godt arbeidsmiljø, og sånn sett er det en del stillinger man kan ekskludere seg selv fra, men når alt kommer til stykket får jo både du og arbeidsgiver / kolleger det best når ting matcher godt, så jo mer du kan dokumentere jo bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Er selv medlem av mensa. Er nok ikke stereotypiske mensamedlem, men tok testen av ren interesse.

 

Ville aldri lagt det ved på en CV, Søknad eller på linkedin. Det er fort at arbeidsgivere ser på deg som en "bedreviter", og mange tenker nok at du må tenke ganske høyt om deg selv for å ta testen. Tar du testen så trur du jo i utgangspunktet at du vil greie det og er en av de 2% "smarteste".

 

Ta heller sråkkurs, studentverv, sertifikater innenfor feltet ditt, eller andre kurs som salgskurs, presentasjonskurs, osv. DN.no har en oversikt over kurs som kan være aktuelle http://www.dn.no/kalender/search/?q=*:*

Gå på kursene du synes virker spennende og du trur kan hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar

De arbeidsgiverne som er interessert nok i IQen din til å bry seg vil uansett teste deg selv, med tester som er mer spesifikt tilpasset deres situasjon. Så hverken Mensa-medlemskap eller Bloomberg Aptitude Test vil være nødvendig.

 

Litt avhengig av feltet du vil jobbe innenfor når du er ferdigutdannet er jeg enig med mr.os at det fornuftige CV-krydderet er det som viser engasjement for noe mer enn studier og arbeid - språk, frivillige verv, menneskerettighetsengasjement, kanskje traineeopphold, kurs men da gjerne kurs som går litt ut over det grunnleggende - at du har grunnleggende førstehjelp fra Røde Kors er ikke så interessant, men hvis du er godkjent søkshundefører i samme blir det noe litt annet.

 

Vær dog obs på å oppgi så mye "krydder" at du gir inntrykk av at du har forpliktelser som vil gå ut over en fremtidig arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Både enig og uenig med deg krikkert. Enig i at en haug med grunnleggende kurs kanskje ikke gir så mye som å fordype seg innenfor et område. Men jeg trur å kurse seg innenfor noe som er mer rellevant mot en eventuelt jobb vil være mer fornuftig enn å ta førstehjelpskurs (isåfall i denne situasjonen. alle burde ha førstehjelpskurs :p ).

Lenke til kommentar

En arbeidsgiver som har bruk for noen som kan førstehjelp betaler for førstehjelpskurs. Men CVen er da heller ikke bare en presentasjon av hva arbeidsgiver har bruk for, men også hva du er interessert i, hva du bryr deg om, og hva du har plukket opp som en følge av det.

 

Jobbrelevante kurs bør selvsagt med, hvis de enten er forutsetninger for å søke stillingen eller vil bidra til at du kan gjøre den bedre. Men at du tok Datakortet i 2008 får du nok ingen uttelling for selv om du søker en stilling som krever god Office-kunnskap i 2014. Superbrukerkurs i Office, derimot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...