Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pc starte 1 sek så slår seg av


Anbefalte innlegg

Aldri hatt problemer med pcbyggning, men det skulle jo selvfølgelig skje når jeg skulle mekke sammen noe til søsteren min.

 

Valgte og bruke følgende deler:

Kabinett: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=806304

Hovedkort: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=815528

Minne: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=812852

Cpu: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780485

Gpu: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=802893

SSD: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791617

PSU: corsair vx550

 

Starter som sagt i 1sek før den slår seg av. Kommer noe lys på sier hun.

Gikk fint i di 2 dagene jeg stresstesten den heime her hjå meg.

Er litt usikker hva som gjør dette så treng noe råd og tips til hav som kan være gale ;) Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler veldig på at det er skjermkortet som er problemet her. Du husket å bruke avstandsskruer til hovedkortet når du bygde maskinen?

 

Mener det va ferdigmontert avstandsskruer som var lakkert svart på 250D kabinettet, jeg monterte ikkje noe ekstra avstandsskruer siden jeg anntok disse 4 pluggene som stakk opp fra kabinettet var ment som en ferdigløsning der man bare kunne hive på hovedkortet ;)

 

Noen andre her som har samme kabinett som kan bekrefte dette?

 

Her er bilde btw, ser virkelig ut som avstandsskruer i mine øyner.

C250D_12.jpg

 

 

Test med en annen strømforsyning du ;)

Har du fortsatt problemer så kan det være at noe har løsnet under transporten eller at en av komponentene ikke tålte stresstesten ( Da vil den ofte ikke slå seg på selv om testen var ok).

 

Ja det skal eg gjøre når jeg skal besøke henne til helgen. Tar med meg min egen 860AXi for og kunne bekrefte om det er PSU det er noe gale med.

 

At den ikke tålte stresstesten, så menes det at noen av delene kan ha tatt kvelden?

Endret av hsynneva
Lenke til kommentar

Kan bekrefte at de fire fabrikkmonterte avstandsstykkene i kabinettet er det du trenger, og følgelig skal du ikke gjøre noe mere med det.

 

Strømforsyning kan være en årsak som passer til symptomet. En annen er minne.

 

Det beste å gjøre for å feilsøke er å starte med "the bare minimum" - En minnebrikke, CPU, 24-pin til HK + 8-pin strøm til CPU, og skjerm. Koble skjermkabel direkte til hovedkortet for å utelukke eventuelle problemer med skjermkort.

 

Får du ikke liv da, så prøv med den andre minnebrikken, men ikke før du har resatt CMOS ved å ta ut batteriet og kortslutte de to punktene i batteri-socket (kan bruke kanten av batteriet til dette) i ca 30 sek. Strømkabelen til strømforsyningen må være fjernet før du tar ut batteriet.

 

Dersom du da ikke får det til å POST'e, så sjekk om du kan ha vært uheldig å bøyd en pinne på CPU socket, eller fått ett eller annet rusk nedi der, eller noe gørr på undersiden av CPU.

 

Hvis du får det til å POST'e, så skru av og koble på skjermkort, så harddisk etc...

 

Håper du finner ut av det, hilsen PC-tekniker ;)

Endret av aspirant
Lenke til kommentar

 

 

Dersom du da ikke får det til å POST'e, så sjekk om du kan ha vært uheldig å bøyd en pinne på CPU socket, eller fått ett eller annet rusk nedi der, eller noe gørr på undersiden av CPU.

 

Hvis du får det til å POST'e, så skru av og koble på skjermkort, så harddisk etc...

 

Håper du finner ut av det, hilsen PC-tekniker ;)

 

Gode tips , men om du leste grundig posten hans fungerte pcen fint i 2 dager hjemme hos han mens han stress testet den og så leverte den til sin søster. Så jeg antar han ikke demonterte cpu eller andre komponenter og leverte den til henne.

 

Utifra dette vil jeg tro personlig som sagt at det er høy sannsynlighet for at det er noe som har løsnet under transporten, eller at det er en av hovedkomponentene som har tatt kvelden. Feks så skal hovedkortet være av god kvalitet, men jeg er veldig skeptisk til Corsair sine "psu"er da jeg har erfart mange ganger nå at kvaliteten på disse varierer ekstremt mye.

 

Uansett så bør han nok komme seg over til henne og flott om han tar med ekstra minnebrikker , strømforsyning , skjermkort for å kunne utelukke fort disse.

Lenke til kommentar

Leste det grundig, og siden jeg nå har fått med meg ett og annet siden jeg begynte med PC i 1990 står også det punktet du trakk frem fortsatt som aktuelt.

 

Corsair har dessverre gått på noen smeller med PSU'ene sine de siste årene. For bare et par-tre år siden var Corsair et av de aller beste og mest stabile merkene på markedet. Så skulle de begynne å spare penger på produskjonen.... trist. Men de har fortsatt noen gode serier. Bare ikke så mange i CX og CS...

 

Det er slettes ikke usannsynlig at noe har løsnet underveis. Får håpe det er noe sånt som er opplagt og raskt fikset uten behov for å sveive i gang RMA.

Lenke til kommentar

Då er jeg i hus i samme rom som pcen ;)

 

Den starte opp fint med samme psu som er inni mens jeg er her såfall, så kan ikke helt bekrefte om det er noe med psu enda. Men ved spill så hender det at den fryser i 10-30sek og så kan man spille videre etter pausen. Antar det er noe gale med den vanlige lagringsdisken på 500gb. Lager forøvrig også en lys coil lignende lyd.

 

Et anna problem er skjermkortet 280x XFX som er helt nytt. Lager en slags buzzelyd når man spiller som er irriterende nok til at man blir galen. Den går vekk når jeg alt tab'er ut til windows. Det er ikke viftene som lager lyd, men noe inni kortet virker det som. Når jeg surfer og bruker scollen lager den tikkelyder for hver minste scrollbevegelse jeg tar... Noe som har noko ide om ka det kan være? Søsteren vakke så særlig gira på og sende ting tilbake med en gang :p

Lenke til kommentar

Tja, når det gjelder coil whine anbefaler jeg alltid å prøve med en annen strømforsyning, dette kan i mange tilfeller fikse en god del problemer.

 

280x XFX kjenner jeg ikke spesielt til, men dessverre er det mye variabel kvalitet på XFX produktene, noen er svært gode mens andre har ymse løsninger , se om du kan endre vifteprofilen da det i noen tilfeller rett og slett er lav hastighet som forårsaker lydene og dette forsvinner når du øker farten noe.

 

Sjekk status på Harddisk med feks Seatools eller crystaldiskinfo , da får du i alle fall lest av S.M.A.R.T status.

Lenke til kommentar

Hev innpå min strømforsyning for og sjekke om det hjalp. Pcen starter uten problemer, klarte ikke redusere coil whine på hdd, men den gav ikke noe feilmelding på event logger heldigvis, så man kunne spille sammenhengende uten at pcen fryser bildet i 10-30sek.

 

280x har forsatt samme "buzz" lyden når man endrer viftehastigeheter manuelt i amd overdrive. Eneste hastighet som kunne overdøye lyden var viss dem blåst på fullt i 100% 24\7 som er uaktuelt :p Prøvde også å force vertical sync siden det kunne hjelpe, men uten hell. Men siden det bare kommer frem når man spiller spill eller scroller med musa så var det ikke krise for søsteren min. Hun skulle heller vurdere og sende den tilbake etter en stund viss det gjør henne gal.

 

Merker denne som løst, og takker så mykje for gode innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...