Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Småhjelp til bilen min.. Opel...


Anbefalte innlegg

Hei, og hallo! Har endel spørsmål omkring bilen min og reperasjoner jeg kan gjøre selv.

Siden dette er en førstebil, hvor motoren enda er knakende god, har jeg bestemt meg for å prøve å ta vare på den. Men, dere skjønner vel at en snart 20år gammel opel har endel rust. Og småfeil.

 

Lås i høyre dør, og bakluke fungerer ikke.

Vindusheismotoren i høyedøra er ikke fungerende.

Håndbremswire... Ja, den er ikke fungerende. Har slakket den så ikke bremsen skal ligge på og tæres.

 

Siden jeg gjerne vil ha en bil som holder noen år, ser jeg at det kommer til å bli kostbart. Men det er heilt greit for min del.

 

Tenkte å ta alt av rust, og lakkere i annen farge. Har vært borti lakkeringsprosjekter som har gått bra, men også som ikke gikk så veldig bra :wee:Er det noen rustetere dere anbefaler? Eller bare pusse bort til man ikke ser mer? Pussing må til uansett. (Må plastidip på lakk?)

 

Ellers så tenkte jeg å bytte alt av bremsedeler som slites. Håndbremswire, klosser og skive. Kanskje også Caliper. Noen som vet av noen som selger dette til en rimelig pris, men likevel med kvalitet? Hvis noen også kan gi meg et hint om fremgangsmåte hadde det vært greit.

 

Ellers er servoslangen gått til helv....e. Finner ikke orginaldel noensteder, men fikk hydraulikkslange montert på. Er bare spent på om det blir EU-godkjent...

 

Noe spsielt merke dere anbefal mtp høyttalere? Hvis jeg skal inn i døren og bytte lås og vindusheismotor. Har fått tak i delebil, så skærte likegreit av begge dørene og tok med meg :tease:

 

Reg.Reim må byttes, da det snart er gått 5 år, men bare gått 21000 km. Det skal verksted ha 6k for. Regner med jeg ikke kommer meg unna den.

 

Ville dere vraka sjiten, eller prøvd å få en ordentlig bil som holder? Til informasjon har den bare gått 122000 km.

 

I tillegg lekker bilen spylerveske. Tar ca 1-2 uker før det er tomt. Uten bruk av spylerveske :nei:

 

Ja, og mellompotta er løs og knaker skikkelig når det kjøres. Noen tips til å få festet dette? Eller hva med feste av frontfanger og bakfanger? Det er rustet bort fra karosseriet, så bakfanger holdes fast av 2 skruer... Sveising? Glem det. Fangeren er plast. Har prøvd ruststopp bak fangeren slik at det stopper, men det må tettes med noe, slik at det ikke kommer vann inn og det fortsetter å ruste..

 

Jeg vet hva dere tenker. Skrap den, men førstebil er førstebil. Man blir jo glad i kjærringa.

 

Takker for all hjelp, hvis noen viser genuin interesse og hjelper meg skikkelig kan det vanke goder, kanskje gift-cards elns. Er desp på hjelp :green:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tabben var jo at jeg kjøpte førstebil av en som påstod at det var lite rust. Jeg skulle tatt av bakfanger...

 

Det er jo en ypperlig mulighet til å lære mye, da.

Det første du bør gjøre er å ta med balltre til han du kjøpte den av. Og så kan du lære han å slutte med å svindle folk.

Lenke til kommentar

billy, det har jeg hatt lyst til å gjøre lenge. Han sa jeg skulle få 2500kr i avslag pga somling med dekk. De pengene har jeg ikke sett noe av, har det skriftlig at jeg skulle få de pengene...

 

Det som er kjipt er at det er 9-10 timers kjøretur bortover til han...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja... Etter hva du skriver så er det veldig mye forskjellig som er galt, som vitner til dårlig vedlikehold av tidligere eier(e). Du vet liksom aldri hva som blir det neste som ryker.

 

Du kan jo inspisere reg-reima og se om den er fin i gummien eller har noen sprekker i seg. Den bør jo egentlig byttes nå som du sier ifølge år/km. Men det er kjedelig å brenne av 6-7k på ny reg-reim hvis bilen faller i fra hverandre 2 uker senere.

 

Kjøpte forøvrig en Galant '89 mod til vrakpant for 2 år siden. Fikk kjøpt den billig grunnet fusking, visste seg at det var rustet hull i påfyllingsrøret. Så jeg byttet dette og den har nå funket ypperlig siden da. :)

Lenke til kommentar

Har fått godt over bilen, den ser jo ok ut..... til å være 20 år.

Det med rust, det kan pusses bort mesteparten...

Bremsewire er rustet bort, det får jeg jo fiksa selv. Bremsene føles ok ut ellers. Motorrommet ser veldig bra ut.

Kjøre innvendig mottorrens på bilen tidligere, med 3 runder med olje og forskjellig filter. Etter det ble motoren kjempeknall...

Har også 4 sett felg/hjul som blir vanskelig å kvitte seg med :p

 

Vet det sikkert er dumt, men jeg har lyst å ta vare på kjærringa, lære meg bil slik at neste gang jeg kjøper, så sjekker jeg alt... for dette kjøpet var en stor bom....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...