Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen vil ikke starte! Hjelp trengs!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Datamaskinne min vil ikke starte, jeg har enda ikke sendt den inn på reparasjon, og vil nå ta et siste forsøk (før den blir innsendt) her på diskusjon.no.

 

Speccs:

Acer Aspire M7720, Windows Vista

Hovedkort - TBGM01A1-1.0-8EKS3H (om dette er det det heter?)

CPU - Intel Quad core i7

RAM - 2x 2GB, 2x 1GB (GDDR3 128MX8)

Skjermkort - GeForce GT230

SSD - 500GB (er ikke helt sikker)

PSU - LiteOn PS 6451-2

 

Datamaskinen er en Acer, den er satt sammen av kjøpte deler (de på lefdal gjorde det), og har fungert godt i ca. 3 år før nå. OS er Windows Vista (om jeg husker rett).

 

Problemet er ikke strømforsyningen, har prøvd en annen strømforsyning som fungerer (med like mye strømuttak) , og den startet fortsatt ikke.

 

Når jeg kobler i strøm, så lyser et grønt lys på hovedkortet, så det blir tilført strøm dit.

 

post-316449-0-76070800-1404180317_thumb.jpg <--- Viser det grønne lyset.

 

Jeg har lurt på om noe kan være koblet feil på startknappen, om jeg har tatt feil pinner. Hvit or rød ledning går til startknapp, og svart og rød går til en touch plate (for musikk).

 

post-316449-0-24509600-1404180321_thumb.jpg <--- Viser hvor kabelen til startknappen er plassert.

 

Beklager dårlig kvalitet, kan sende flere bilder om noen trenger/lurer på noe.

 

Jeg kan ikke noe særlig om dette med innmaten i PCer, men spør spørsmål så skal jeg prøve å svare

 

Takk for all videre hjelp!

 

Mvh Czink

Endret av Czink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer når du prøver å starte den? Snurrer viftene? Er det liv i harddisken (legg en finger på den i det du starter maskinen og du vil føle en vibrasjon om den starter)? Er det grønne lyset på hele tiden? kommer du til BIOS? Hvordan vet du at den andre PSUen fungerer?

 

Edit: ser nå at du har SSD så da vil det ikke fungere med å legge fingeren på den.

Endret av bytrollet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis han har hatt den i 3 år og det har fungert, så er det vel ikke noe galt med tilkoblingen til start knappen.
Men så fort du klikker start-knappen så skal du høre vifta gå (PSU) eller i det minste høre kabinett viftene.
Hovedkortet lyser og det tilsier at den får strøm.

 

Du burde også i det minste kunne se noe som oppstartfasen før den begynner og bruke harddisk og laster inn OS'et.

Lenke til kommentar

Det grønne lyset på hovedkortet kan være 5V standby spenning, det vil ikke bety at hovedkortet får 12V det trenger for å fyre opp slik det skal. Kan være spenningsregulering på hovedkortet som ikke funker hvis du ikke har rørt noen kabler, og det har virket i 3 år uten problemer.

Det vil si, med mindre du har har byttet om på Start og Reset ledningene?

 

Hovedkortet er visst et Foxconn TBGM01A1, LGA 1366 etter det jeg kan finne ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som kan ha skjedd er at start ledningen har blitt flyttet på, men har søkt opp hovedkortet og koblet den slik som den er på en annen maskin (av samme type).

Prøvde en annen strømforsyning som vi koblet ut av en venns maskin, så den skal fungere, det var samme type strømforsyning.

 

Når jeg trykker på startknappen så reagerer ingen ting, tegn til at den starter (ingen vifter reagerer, ingen lyder)

 

Har ikke byttet noe deler på den.

 

Har også søkt rundt på diskusjon, og prøvd det meste, tatt ut en og en HDD, og satt en og en inn igjen, men den reagerte ikke.

Endret av Czink
Lenke til kommentar

En liten mulighet er at det er krøll med start knappen. Dette kan du sjekke med å koble fra ledningene til start knappen (slå av PSU først) på hovedkortet og så slå på PSU og kortslutte de to pinnene med en skrutrekker, med forsiktighet. Starter den ikke da, begynner jeg å tro at det er noe galt med hovedkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å finne ut om noe er galt kan du jo bare koble reset knappen til der hvor start knappen er koblet. Så bruker du bare reset knappen for å starte pcen. HVIS det er dette som er problemet, i stedet for å styre med å kortslutte ting.

 

- Hva gjorde du når pcen sluttet å fungere? ville den plutselig ikke på, eller skrudde den seg av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okej, takk. Skal prøve å kortslutte nå :)

Har ingen reset knapp, han en "Backup" knapp ved siden av startknappen, men det er alt :/

 

 

Om jeg husker rett, så hadde ikke jeg gjort noe som hellst, det var bare en dag jeg skulle skru den på. Og så ville den ikke (ingen tegn til liv, utenom det grønne lyset på hovedkortet). Eneste jeg kan ha gjort dagen før er å ta ut en ekstra vifte som jeg hadde i dataen. (men jeg brukte dataen etter jeg hadde gjort det). Så tror ikke det kan være noe med det å gjøre heller.

Endret av Czink
Lenke til kommentar

Før du sender den inn kan du prøve følgende:

 

Ta strømledning ut av strømforsyningen slik at den ikke får strøm. Dersom det fortsatt lyser på den grønne led-lampa på hovedkortet er det normalt og indikerer at det er reststrøm igjen på kortet. Ta ut det runde batteriet som er omtrent som et kronestykke og hold det på høykant nedi socket sånn at kanten på batteriet kortslutter punktet i bunnen og punktet på siden. Hold batteriet der i minst 30 sekunder (lenger hvis lampen fortsatt lyser). Da vil CMOS bli resatt. Sett så alt tilbake på plass og forsøk å starte på nytt. Dersom det starter opp, så bør du gå til BIOS (vanligvis kommer man dit ved å trykke DEL med en gang man starter) og sette riktig dato, ellers kan windows begynne å tulle.

Endret av aspirant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...