Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] er det mulig å få norsk statsborgerskap?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hei god morgen

 

Jeg har et sånn problem...

Jeg er 17 nå og begynner på VG i august. Jeg kom til Norge i fjor sommer og har estisk passport. Når jeg blir 19 kan Estland sende meg beskjed om å komme til lege for å se hvis jeg er klar for militæret.... selvfølgelig vil jeg ikke gå til estisk militær hvis jeg bor I Norge. Jeg vil da gi opp statsborgerskapet sitt i Estland, men man kan ikke gjøre det uten at andre land gir deg deres statsborgerskap .. det har jeg hørt, usikkert om det er sant

.

 

Derfor vil jeg få lit informasjon her om det er mulig å gi opp borgerskapet sitt i Estland uten at Norge gir meg borgerskap( har ikke vært her nok ) eller har de " exceptions?

 

 

 

Jeg selv har ingenting mot militæret og tenker det kan være bra trening og sånn ( liker sport og alt det :D ), men jeg vil ikke kaste bort penger og tid med å go til estisk militær!!

 

Takk at du lest og unnskyld for dårlig Norsk hahaha

Hvis du har noen tips eller vet hva jeg bør gjøre i den situasjonen her la meg vite det, blir veldig glad! !

 

Ha det bra!

 

Joonas Kaasik

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av den estiske konstitusjonen § 8 at ingen kan fratas estisk statsborgerskap som er ervervet ved fødsel, men konstitusjonen hindrer deg ikke i å gi fra deg statsborgerskapet ditt. Estland har ikke signert eller ratifisert Statsløskonvensjonen, men estisk lovgivning fastslår at Estland kan nekte deg å si fra deg statsborgerskapet ditt hvis du 1) blir statsløs, eller 2) ikke har fullført militær-/siviltjeneste (se Estonian Citizenship Act §26 nr. 1 og 2).

 

Dersom du frasier deg ditt estiske statsborgerskap vil du imidlertid ikke lenger ha lovlig opphold i Norge, fordi ditt lovlige opphold i Norge bygger på at du er statsborger i et EØS-land (nemlig Estland). Du vil ikke kunne få norsk statsborgerskap før du har vært i riket (hatt lovlig opphold) i minst fem år, se statsborgerloven § 7 jfr. § 11.

 

Norge har for øvrig også militærtjeneste, bare så det er nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det følger av den estiske konstitusjonen § 8 at ingen kan fratas estisk statsborgerskap som er ervervet ved fødsel, men konstitusjonen hindrer deg ikke i å gi fra deg statsborgerskapet ditt. Estland har ikke signert eller ratifisert Statsløskonvensjonen, men estisk lovgivning fastslår at Estland kan nekte deg å si fra deg statsborgerskapet ditt hvis du 1) blir statsløs, eller 2) ikke har fullført militær-/siviltjeneste (se Estonian Citizenship Act §26 nr. 1 og 2).

 

Dersom du frasier deg ditt estiske statsborgerskap vil du imidlertid ikke lenger ha lovlig opphold i Norge, fordi ditt lovlige opphold i Norge bygger på at du er statsborger i et EØS-land (nemlig Estland). Du vil ikke kunne få norsk statsborgerskap før du har vært i riket (hatt lovlig opphold) i minst fem år, se statsborgerloven § 7 jfr. § 11.

 

Norge har for øvrig også militærtjeneste, bare så det er nevnt.

Ja... det er hva jeg tenkt og : /
Tusen Takk for svaret ! Kjenner hva jeg må gjøre ;)
Skal bare gi dem beskjed om at jeg trenger mer tid for å bli ferdig med vgs I Norge og at de kan ikke garantere studie plass for meg I Norge ( de gjør det I Estland) og skal gå etter vg.... for 8 måned av estisk roping og estisk lønn i militær. .. så mister jeg penger og tid og de bruker penger og tid på noen som skal etter noen år få norsk pass og da ha ingenting med Estland å gjøre. Det er selvfølgelig dårlig for begge. -.-
Skal gå og snakke med dem imorra og håper at de ser hvor dårlig det ser ut for begge deler.
Takk for hjelpen og ha det kjempe bra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...