Gå til innhold

Psykokafe (lov å være blid, lov å være dritt lei..)


heblilla

Anbefalte innlegg

Alle mennesker er treenige og har en viss delt personlighet :) Noen sterkere enn andre :p De som har den minst har gjerne blitt indokrinert i den materielle verden til å tro noe annet. Derfor blir de som har det sterkt ofte kallt szhizofrene også. Fordi de bryter med menneske reglene og de ender i sykdom. Uten at det først og frems egentlig er sykdom. Det er ubalansen som gjør oss forvirret, mens Gud retter opp kaoset. Kall det det indre mennesket om du vil. Mens Gud har makten over det indre mennesket. Sjalusi feks hører ikke til Guds himmel, men er tegn på schisofreni ;)

Religion er en del av et foreldet moderne samfunn, tror eg. Tidligere innlegg har vært humorpreget, men dette innlegget er altså seriøst (i tilfelle du mistolker meg her). Det er interessant det du skriver, men jeg føler du har et feil og urealistisk syn på det, preget av religion.

 

At vi har flere nyanser er det ingen tvil om, og personlighet eller oppfattelsen av personlighet er altfor enkel, generaliserende og ukomplisert. Det er mange år med inntrykk, her snakker vi unike baner i hjernen som regulerer følelser. Vi er mer forskjellige enn vi kan forestille oss, men samtidig med like enn vi tror. Man har en tendens til å lage forenklede konklusjoner på ting, når realiteten er at alt er så mye mer komplisert.

 

Og det blir det nonsense som sikkert bare jeg kan relatere til. Anyways, virkeligheten er ikke noe vi skulle vært foruten, vi vil skape et lignende syn på ting uansett. Vi vil alltid tilpasse oss verden, og vil alltid være uviten til mange av de dypere nyanser i verden.

 

De som vil bruke livet på utforske og lære om dette får gjøre det, jeg føler det bare skaper en avstand fra folk og samfunn. Filosofering for meg er egentlig et mørkt sted.

 

Schizofren er et uttrykk som er skapt for å generalisere og kartlegge en sum av symptomer på pskiske plager, jeg mener det til en viss grad blir feil å forenkle noe som i utgangspunktet er ytterst komplisert. Key is understanding.

 

Og at folk reagerer pp de som har et annet syn på verden enn dem og kaller det for mangel av virkelighetsoppfattelse irriterer meg litt, fordi det kan ofte være introverte, filosofiske idealistersom har innsett mye om verden og som ikke benekter virkeligheten. For en annen vinkel betyr ikke mangel på virkelighetsoppfatning.

 

Jeg vurderte å slette alt, men whatevah, av og til velger jeg å skrive fragmenter av tankevirksomheten. Nå gidder jeg ikke å filosofere mer idag, blir gråni håret av sånt..

 

 

Sabell, jeg respekterer det du tror på, men skal jeg være ærlig så tror jeg kanskje skepsis og evaluering av konklusjonene du trekker kan være en god ting. Men for å være helt ærlig så er det et dårlig råd, gjør det som gjør deg lykkelig, og ikke distanser deg til et potensielt liv med resten av verden. Ikke ta ting så høytydelig. Ikke at jeg tror du gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-360061

 

Hei : ) jeg tenkte det kom til å ta mye lengere tid, men i dag skal gjøre noe veldig viktig... Og hvis det ordner seg så hadde det gjort livet mitt mye bedre, er så nervøs...

:0 Skal ikke legge skjul på at nøtta mi spekulerer litt nå. Please make sense soon! XD

 

Lykke til da :]

 

Enig. Og lykke til.

Lenke til kommentar

Schizofreni betyr etymologisk sett "splittet sinn", men det går ikke på splittet personlighet / flere personligheter. Det går på at en del av de mentale prosessene "splittes" ut og dominerer deg, på en måte skyver resten vekk. Det er en måte å beskrive psykose på.

 

Noe som kan splittes ut og dominere er det som heter selvhenføring. Alle folk har det i en viss grad, f.eks. hvis du er alene med mange fremmede rundt deg, og noen ler, så er det lett å føle at de ler av deg. Det går ut på at man føler ting rundt en handler om deg, når de egentlig ikke trenger å gjøre det. Men hvis man blir psykotisk, kan dette forsterkes betydelig. De som har sett filmen "A Beautifull Mind" så jo hvordan hovedpersonen trodde det var koder i aviser. Det er akkurat det samme prinsipper med det med at man kan føle at latter handler om en selv, bare mye verre. Så dette trekket har blitt "splittet ut" og dominerer. Splittet sinn, schizofreni.

Endret av Sylar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...