Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD/frys/svartskjerm/flimmer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Maskinen har av og til vært litt trøblete før, men det var ikke så veldig ofte jeg fikk blåskjerm eller restart. Så for noen uker siden ble det mye verre/oftere og jeg begynte få mye flimring på skjermen, og bsod om jeg f.eks. slo av sideskjermen o.l. Fant så ut at den ene minnebrikken hadde feil (memtest+ 86), men den andre brikken kjørte jeg 11 passes på uten å få feil. Så har fjernet 8 brikke og behold den andre fra kittet. De ekstreme flimmer-feilene forsvant da, men det var fremdeles tull i windows om jeg slo av den ene skjermen og generelt ustabilt - så jeg har formatert og installert Win 8.1.

 

Fikk noe bsod i starten som jeg sporet til chipset driver og intel management, men har fikset det og nå ingen ikoner under enhetsbehandling med spørsmålstegn på. Har også oppdatert til nyeste drivere hos Asrock og AMD Catalyst 14.4.

 

Det virker som maskinen krasjer oftere når den bare står ubrukt i windows, enn når jeg aktivt bruker den i windows eller spiller.. Så, noe idle-ting som fører til krasj kanskje? Skjermsparer er avslått og den skal heller ikke skru av skjerm osv..

 

Prøvde driver verifier, men selv om det har vært en del bsod, svartskjerm og frys (med bilde) etter det, så har jeg ikke fått noen 'faults'. Har ikke tidligere erfaring med driver verifier, så mulig jeg har oversett noe der e.l.

 

Har installer WhoCrashed. Den lister ikke opp at jeg har Gigabyte OC R9 290, men gir denne informasjonen om system og dump-analyser:

 

System Information (local)

OS: windows version: Windows 8.1 , 6.2, build: 9200


Kabinett: Fractal Design Define R4 Tower White ATX
PSU: Fractal Design Newton R3 1000W
Hovedkort: ASRock Z87 Extreme 4 Intel Z87 4xDDR3 SLI CrossFireX
CPU: Intel Core I5-4670K 3,4GHz Socket 1150
RAM: Crucial BallistiX Sport Kit 2x4GB DDR3 1600MHz
SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB SSD
HDD: Samsung HD105SI 1GB + 2stk 500 GB i raid0
GPU: Gigabyte Radeon R9 290 4GB GDDR5 Windforce (vBios F3, fra august 2014)
Perifært utstyr:
Skjerm 1: X-STAR DP2710 LED 27" QHD 2560x1440 Samsung PLS Monitor (Koblet Dual-DVI)
Skjerm 2: Acer V193 A (DVI)
Mus: Mad Catz R.A.T. 9 trådløs (USB)
Mus 2: BarMouse Slim (inkl handleddstøtte plassert foran tastaturet) (USB)
Tastatur: Zowie Celeritas Blue Nordic Layout Cherry MX Brown (USB to PS/2)
Headset: Corsair Vengeance 2100 Wireless 7.1 Dolby
Webcam: Logitech C920 (ikke tilkoblet etter siste reinstallasjon)

 

 

 

Crash Dump Analysis

 

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Fri 27.06.2014 13:12:58 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062714-9625-01.dmp
This was probably caused by the following module: fltmgr.sys (fltmgr+0x4E2B)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF800C2FA8E2B, 0xFFFFD000AAD7A550, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\drivers\fltmgr.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Filterbehandling for Microsoft filsystem
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.



On Fri 27.06.2014 13:12:58 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: fltmgr.sys (fltmgr!FltObjectDereference+0xBFB)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF800C2FA8E2B, 0xFFFFD000AAD7A550, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\drivers\fltmgr.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Filterbehandling for Microsoft filsystem
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.



On Fri 27.06.2014 13:00:53 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062714-8515-01.dmp
This was probably caused by the following module: tap0901.sys (0xFFFFF800F3B754D8)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFCF819D282F40, 0x2, 0x0, 0xFFFFF800F3B754D8)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\tap0901.sys
product: TAP-Windows Virtual Network Driver
company: The OpenVPN Project
description: TAP-Windows Virtual Network Driver
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: tap0901.sys (TAP-Windows Virtual Network Driver, The OpenVPN Project).
Google query: The OpenVPN Project DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL



On Fri 27.06.2014 10:36:01 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062714-9125-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x153FA0)
Bugcheck code: 0x139 (0x3, 0xFFFFD00169AF9210, 0xFFFFD00169AF9168, 0x0)
Error: KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: The kernel has detected the corruption of a critical data structure.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.



On Fri 27.06.2014 10:15:34 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062714-8312-01.dmp
This was probably caused by the following module: win32k.sys (win32k+0x19EF7A)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF960001ECF7A, 0xFFFFD0018D78A800, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\win32k.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Win32-driver for flere brukere
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.



On Fri 27.06.2014 08:29:30 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062714-9640-01.dmp
This was probably caused by the following module: iastorav.sys (iaStorAV+0x876C4)
Bugcheck code: 0x24 (0xB500190637, 0xFFFFD00098AB4908, 0xFFFFD00098AB4110, 0xFFFFF8000771FA5B)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
file path: C:\Windows\system32\drivers\iastorav.sys
product: Intel Rapid Storage Technology driver (inbox)
company: Intel Corporation
description: Intel Rapid Storage Technology driver (inbox) - x64
Bug check description: This indicates a problem occurred in the NTFS file system.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: iastorav.sys (Intel Rapid Storage Technology driver (inbox) - x64, Intel Corporation).
Google query: Intel Corporation NTFS_FILE_SYSTEM



On Thu 26.06.2014 16:51:12 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062714-9187-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x153FA0)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF68000000030, 0x0, 0xFFFFF8013D2AD21F, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.



On Thu 26.06.2014 04:22:05 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062614-8703-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x1132A6)
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF800ED7202A6, 0xFFFFD0013649A3F8, 0xFFFFD00136499C00)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a system thread generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.



On Wed 25.06.2014 05:54:45 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062514-8296-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x153FA0)
Bugcheck code: 0x19 (0x3, 0xFFFFC0015B790CC0, 0x0, 0xFFFFC0015B790CC0)
Error: BAD_POOL_HEADER
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a pool header is corrupt.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.



On Mon 23.06.2014 16:06:00 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062314-9375-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x153FA0)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8030B508EC0, 0xFFFFD00028393E40, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

 

 

 

Det påstås mye at det ser ut til å bare være software driver, men føler det er litt rart at det skal følge så mange feil ved reinstallering av windows. Har også en følelse av at det er skjermkortet som skaper problemer, men det er gjerne mest på grunn av at feilene som oppstår (flimmer osv) er visuelle..

Er det noen måte å sjekke f.eks. skjermkortet direkte, tilsvarende slik man gjør med minnebrikker?


Tusen takk for all hjelp, tilbakemelding og tips. Trenger dere noe mer for å kunne hjelpe?

 

Edit: Skal jeg laste opp minidump-mappen og memory.dmp? (Memory.dmp er 668 MB) Eller kanskje slette memory.dmp og så laste opp ny memory.dmp neste gang det henger seg?

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjedelig situasjon det der. Eneste jeg kan si sånn off-the-bat er pass på at du har oppdatert Intel RST til nyeste versjon da en god del BSOD er assosiert med bruk av Intel RST+SSD. Intel har en kjekk autosjekk etter nye drivere på deres hjemmeside, men den krever Java installert.

 

edit: FurMark er en stresstest for GPU

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Kjørte testen hos Intel (http://www.intel.com/p/en_US/support/detect/), og fant at jeg kunne oppdatere ethernet og SATA Raid controller, samt uttalelse for noe drivere at jeg måtte sjekke leverandør for siste versjon (GPU, audio). Stod ikke noe om RST, men etter jeg reinstallerte windows har jeg ikke lagt inn Samsungs SSD utility, kanskje jeg bør det? Eller er det Intel Rapid Storage driver man bør installere? (SATA Raid Controller driveren het SetupRST.exe, så da er det vel den..).

 

Etter jeg oppdaterer disse driverne, bør jeg tømme/slette dump-filene, slik at jeg starter feilmelding-samling fra scratch? Kan memory.dmp slettes eller hva er rett prossedyre der?

 

 

Cheers :)


Edit: Jeg har forøvrig og versjon 2.30 av Bios-versjon, mens det finnes 2.70. I følge Asrock innebærer disse oppdateringene:

1. Support New 4th Generation Intel Core Processors. (v 2.60)
2. Add "USB Compatibility Patch" setup option in BIOS. (v 2.60)
3. Modify HDMI audio problem when hot plug HDMI cable. (v 2.60)
4. Unlock C-State MSR. (2.70)

Jeg har jo Haswell, men kvier meg litt for å oppdatere BIOS om det ikke er nødvendig - og maskinen har jo vært stabil tidligere, så da er det vel rart om det nå er BIOS sin skyld?

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar

RST= Rapid Storage Technology. Så ja, oppdater Intel RAID driveren din. Jeg ville personlig også oppdatert BIOS til nyeste versjon. 99,999% sannsynlig at den oppdateres uten problem.

 

Takk for hjelpen så langt :)

 

Da har jeg oppdatert det som ble nevnt ovenfor og BIOS. Med ny BIOS ble selvfølgelig alle instillinger nullstilt, men etter litt fikling fikk jeg alt som det var tidligere. Fant forøvrig at jeg ikke kan slå av " CSM (compatibility support module)" - da kom BIOS kun opp på den gamle sideskjermen, tror det var GPU som ikke likte at jeg disablet CSM, men med CSM enabled og satt til legacy, så fikk jeg fyrt opp Win 8.1 igjen.. Resten av storage osv har jeg slått av legacy suport.

 

Så gjenstår det å se om/når maskinen tuller igjen. Takk for tips og guiding :)

Lenke til kommentar

Hvis du skal slå av CSM må du reinstallere Windows. Du starter da installasjonsprogrammet og velger avanserte alternativer, kommandolinje. Derfra åpner du efi mappen på windows dvd og kjörer den korrekte (for systemet ditt) *.efi-filen. Da starter installasjonsprogrammet og du kan installere windows. Det er ingenting å hente ytelsesmessig (ca 0.02 sekunder kjappere oppstart) med å bruke EFI fremfor CSM. Håper systemet ditt er mer stabilt nå.

Lenke til kommentar

Ok, lurte litt på om det ville kreve reinstallering - og om det var noe å hente. Men om det bare er minimal oppstartstid og ikke noe på stabilitet, så beholder jeg som nå :)

Kan kjøre noe GPU-stress, men det som har vært snodig tidligere er at de fleste bsod osv har hendt mens maskinen var idle eller lite brukt, men jeg har hatt lite klikk under spilling.

 

Har uansett en RAM-brikke som må returneres pga feil, og da jeg fjernet den under win7 før reisntallering så var det mye epileptisk flimmer som forsvant. Etter det jeg reinstallerte, siden enkelte feil fortsatte. Er det mulig at RAM-feil kan føre til permanente filskader på operativsystemet, slik at en reinstallering er et must?


Takk igjen for all hjelpen :D

Lenke til kommentar

Ok, lurte litt på om det ville kreve reinstallering - og om det var noe å hente. Men om det bare er minimal oppstartstid og ikke noe på stabilitet, så beholder jeg som nå :)

 

Kan kjøre noe GPU-stress, men det som har vært snodig tidligere er at de fleste bsod osv har hendt mens maskinen var idle eller lite brukt, men jeg har hatt lite klikk under spilling.

 

Har uansett en RAM-brikke som må returneres pga feil, og da jeg fjernet den under win7 før reisntallering så var det mye epileptisk flimmer som forsvant. Etter det jeg reinstallerte, siden enkelte feil fortsatte. Er det mulig at RAM-feil kan føre til permanente filskader på operativsystemet, slik at en reinstallering er et must?

 

 

Takk igjen for all hjelpen :D

 

Ja, RAM-feil kan före til permanente filskader slik at en reinstall er et must :)

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

Fant ut at en del uforklarlige feil/BSOD/Restart ble bedre da jeg fikk installert Intel Management Engine, men fikk aldri maskinen til å være helt stabil. Etter en stund fikk jeg heller ikke installert ny AMD Catalyst driver, og siden jeg avisntallerte driver før ny skulle installeres - så ble til at jeg kun fikk brukt windows sin egen skjermkortdriver.. Og da fikk jeg mye dårligere ytelse, samtidig som benchmarking med f.eks. futuremark ble markert som invalid pga uverifisert driver..

Har nå omsider formatert og reinstallert windows 8.1 nok en gang, i håp om å få orden på maskinen - eller finne det svake leddet, om det er skjermkort, hovedkort eller noe annet. Og selvfølgelig er det allerede flere crash..

Jeg har installert det jeg vet av drivere som kan/bør installeres, men ikke noe driver for skjermene - som dukker opp i enhetsbehandling som "Generisk PNP-skjerm" og i skjermoppløsning-vinduet som "dual-dvi" (X-Star DP2710 koreansk 1440p skjerm med samsung-panel) og "V193" (gammel acer skjerm). Kan mangel på skjerm-drivere skape masse tull og rare symptomer også i windows?

Skal oppdatere første post med bedre detaljert hva jeg har av hardware, men inkluderer det også her:


Kabinett: Fractal Design Define R4 Tower White ATX
PSU: Fractal Design Newton R3 1000W
Hovedkort: ASRock Z87 Extreme 4 Intel Z87 4xDDR3 SLI CrossFireX
CPU: Intel Core I5-4670K 3,4GHz Socket 1150
RAM: Crucial BallistiX Sport Kit 2x4GB DDR3 1600MHz
SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB SSD
HDD: Samsung HD105SI 1GB + 2stk 500 GB i raid0
GPU: Gigabyte Radeon R9 290 4GB GDDR5 Windforce (vBios F3, fra august 2014, AMD Catalyst 14.4)

Perifært utstyr:
Skjerm 1: X-STAR DP2710 LED 27" QHD 2560x1440 Samsung PLS Monitor (Koblet Dual-DVI)
Skjerm 2: Acer V193 A (DVI)
Mus: Mad Catz R.A.T. 9 trådløs (USB)
Mus 2: BarMouse Slim (inkl handleddstøtte plassert foran tastaturet) (USB)
Tastatur: Zowie Celeritas Blue Nordic Layout Cherry MX Brown (USB to PS/2)
Headset: Corsair Vengeance 2100 Wireless 7.1 Dolby
Webcam: Logitech C920 (ikke tilkoblet etter siste reinstallasjon)



Her er det som har oppstått av registrerte crash til nå, limt inn fra WhoCrashed:

 

 

(Kommentar: BSOD ved å skru PÅ sideskjermen, mens på login-skjerm med "streker" i bildet)

On Fri 05.09.2014 07:15:44 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090514-7484-01.dmp
This was probably caused by the following module: win32k.sys (0xFFFFF960002B1390)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFFFFFFFFFFFFF, 0x1, 0xFFFFF960002B1390, 0x0)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\win32k.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Win32-driver for flere brukere
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.


(Kommentar: BSOD ved å skru PÅ sideskjermen, mens på login-skjerm med "streker" i bildet)
On Fri 05.09.2014 07:15:44 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: win32k.sys (win32k!EngDeleteSemaphore+0xA08)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFFFFFFFFFFFFF, 0x1, 0xFFFFF960002B1390, 0x0)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\win32k.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Win32-driver for flere brukere
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.


(Kommentar: BSOD ved å skru av sideskjermen mens windows kjører)
On Fri 05.09.2014 07:13:41 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090514-7765-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x153FA0)
Bugcheck code: 0x139 (0x3, 0xFFFFD0002D015870, 0xFFFFD0002D0157C8, 0x0)
Error: KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: The kernel has detected the corruption of a critical data structure.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 04.09.2014 21:49:14 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090414-9125-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0xA9E9)
Bugcheck code: 0x24 (0xB500190637, 0xFFFFD000221718F8, 0xFFFFD00022171100, 0xFFFFF8011CFAF852)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-driver
Bug check description: This indicates a problem occurred in the NTFS file system.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.



On Thu 04.09.2014 21:49:14 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0xA9E9)
Bugcheck code: 0x24 (0xB500190637, 0xFFFFD000221718F8, 0xFFFFD00022171100, 0xFFFFF8011CFAF852)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-driver
Bug check description: This indicates a problem occurred in the NTFS file system.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.



On Thu 04.09.2014 20:09:07 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090414-8765-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x153FA0)
Bugcheck code: 0x19 (0xD, 0xFFFFC000A191E510, 0x0, 0x4839F275A0B6D634)
Error: BAD_POOL_HEADER
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a pool header is corrupt.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.



On Tue 02.09.2014 20:06:34 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090214-8140-01.dmp
This was probably caused by the following module: atikmdag.sys (atikmdag+0x28ECE)
Bugcheck code: 0xA0000001 (0x5, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: CUSTOM_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmdag.sys
product: ATI Radeon Family
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: ATI Radeon Kernel Mode Driver
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmdag.sys (ATI Radeon Kernel Mode Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. CUSTOM_ERROR



On Tue 02.09.2014 01:42:27 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090214-7921-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0xA9E9)
Bugcheck code: 0x24 (0xB500190637, 0xFFFFD0010FFEB6B8, 0xFFFFD0010FFEAEC0, 0xFFFFF8033E8AB114)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-driver
Bug check description: This indicates a problem occurred in the NTFS file system.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.



On Mon 01.09.2014 13:00:49 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090114-7171-01.dmp
This was probably caused by the following module: fltmgr.sys (fltmgr+0x63D9)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF801DE4063D9, 0xFFFFD00025245890, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\drivers\fltmgr.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Filterbehandling for Microsoft filsystem
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.




Er det noen måte jeg kan teste mer direkte om det er en hardware-feil på hovedkort/psu/gpu ?

Siste krasj ser ut til å være 30 min etter jeg forlot PC'n min i går kveld, som kan stemme med at strøminnstillingene er satt til å slå av skjermene etter 30 min inakitvitet. Dette er et problem jeg har hatt tidligere, hvor jeg ikke kunne slå av sideskjermen uten av maskinen går i BSOD eller superflimmer. Var da heller ikke mulig å starte maskinen med bare én skjerm etterpå, skal teste litt om det er samme som foregår nå igjen.

Definitivt den gamle feilen tilbake, hvor det hverken går an å slå av sideskjerm eller starte opp uten sideskjermen på. Har oppdatert WhoCrashed-rapporten ovenfor, og lagt ved et videoklipp av problemet.

Tror gjerne sist problemet ikke eksisterte, var når jeg var over på windows-driverne istedet for AMD Catalyst - da virket det som om å slå av ene skjermen hadde ingen påvirkning på bildet (altså windows gikk ikke automatisk over til én skjerm, men beholdt begge skjermflatene selv om en skjerm var avslått). Nå prøver nok windows å switche til 1 skjermflate, og det er da det skjærer seg.. SkjermBug.mpg

Any suggestions?

Beste er gjerne å avinstallere skjermkortet, få tak i et alternativt skjermkort, og se om feilen vedvarer?

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt prøvd med et nytt skjermkort..og kjørt opp systemet med kun en skjerm og se at det er "bunnstabilt" før du kobler på skjerm 2. ( Kjør ny windows install etter bytte av kort..helst et Nvidea kort..mindre driver problemer med dem. )

 

Husk at hver gang du flyttter en rambrikke så skal egentlig CMOS resettes..!

Sjekk også manualen på hovedkortet om nøyaktig hvilke spor brikkene skal stå i..

Mange som bommer der.. på de fleste Asus kort ( hvis du har 2 brikker) skal ikke brikkene stå i spor 1-3 men i spor 2-4 ..altså skal som regel det sporet nermest CPU som regel være tomt.

Men dette kan variere så sjekk manualen.

 

Kan også lønne seg og bytte ut alle S.ata kabler.

Kjører du SSD og trøbbelet fortsetter så prøv med en vanlig HD.

 

Og list opp all HW din her ..greit å få vite hva slags PSU osv du kjører på.

Endret av kal.50
Lenke til kommentar

Takk for tips.

Har dessverre ikke lett tilgang på nvidia kort, så får prøve med et Gigabyte R9 280X i første omgang..

 

Benytter 2-4 for RAM, men tror gjerne ikke jeg resatte CMOS etter brikke 2 ble satt i. Kan jeg laste inn lagret BIOS-instillinger etter CMOS-reset, eller vil det "defeat the purpose" ?

Jeg har SSD (OS installert) + HDD 1GB + 2stk HDD 500 GB i raid0. Kan HDD'ene som ikke inneholder OS være skyld i noe av disse symptomene, eller mer aktuelt at SSD driver e.l. skaper problemer?

Lenke til kommentar

En ting er ihvertfall sikkert ! Når du instalerer Windows må KUN OS disken være

tilkoblet.

Evt datadisker skal først tilkobles etter at systemet er testet og bunnstabilt.

(hovedgrunnen til det er at ihverfall Win7 legger oppstartpartisjon på datadisken din hvis den er tilkoblet og da er du "fucked" i utgangspunktet.)

Er også greit å kunne se om problemene dukker opp når du kobler på data disker..

Da vil du kunne få indikasjon på evnt feil på dem.

Har du kjørt install med datadisker påkoblet så sjekk at ikke der ligger en partisjon på 100 eller 200MB på den. (det er en gammel oppstartpartisjon og må slettes.)

Lenke til kommentar

Etter CMOS resett bør du sette opp innstillingene en for en igjen.

( jeg kobler alltid ut OS disken og andre når jeg resetter så ikke systemet rekker og boote opp Windows før jeg har fått satt innstillingene riktig opp igjen..bruker eget PCI lydkort og da disabler jeg sef onboard lyd og vil ikke boote Windows før den er avskrudd i bios..er den på begynner Windows lete etter drivere og finner dem ofte og vips har jeg 2 lydsystemer på greia.. :)

 

Skriv opp alle Bios settinger du bruker på en lapp så tar du dem kjapt igjen hvis du må resette.

( Etter Bios update skal også CMOS resettes..)

Lenke til kommentar

Har aldri vært borti det som et problem før, men det er kanskje noe som sjeldent skjer også - og når man har sære symptomer så greit å sjekke det meste..

Men, er kun SSD'n som har systempartisjoner (300 MB gjenopprettingspartisjon, og 100 MB EFI-systempartisjon).

 

 

Men før jeg IGJEN reinstallerer alt, er det noe mer jeg bør/kan kjøre av tester osv.. Var ekstremt greit å f.eks. kjøre memtest86+ og få direkte avklart at det var feil på rambrikka.. Før reinstallering kunne jeg kjøre furmark og skjermen begynte raskt å flimre, skal sjekke det igjen - men vet ikke om det godkjenner for å bestemme at det er feil på skjermkortet - tror kanskje furmark hindrer skjermkortet i å throttle skikkelig når det går seg for varmt osv?

 

Ok. Ja CMOS ble resatt etter bios-oppdateringen - gjerne på tide å sjekke om det er komt ytterligere bios oppdatering også da med det samme.

Edit: Joda, ny bios i juli, 3.0, med beskrivelse:

1. Update InstantFlash Module.
2. Update Intel(R) ME.
3. Support i7-4790K, i5-4690K and Intel Pentium G3258 EZ OC. 

Så kanskje noe potensiell forbedring med Intel ME da..

 

Sukk, kjekt når ting bare virker :yes:

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar

Kan ikke komme på noe annet en memtest i farta..

(Sjekke spenninger og tempraturer i bios..)

Når ny innstall.. Kun systemdisk tilkoblet og bare en skjerm.

Få inn alle drivere og skru av alle strømsparings funksjoner og hvilemodus.

Så starter du testing av stabilitet med div programmer.

Sørg for at alt er bunnstabilt før du kobler til mer utstyr..en ting i gangen og test for hver nye "funksjon" du legger til.

( skru av Win Update auto..!! så ikke den setter igang når du legger inn drivere.

bruk manuell update,)

 

Hva slags hovedkort-PSU-Ram-OSV har du ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...