Gå til innhold

Nav og transporterklæring av leiekontrakt (bolig)


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om noen har erfaring til å hjelpe til med dette. Jeg skal flytte. Per i dag er jeg arbeidsledig og får ytelser av nav/sosialkontoret. De har i utgangspuktet sagt at det var ok å signere ny leiekontrakt fordi de kjente firmaet som leide ut.
Men hele leieforholdet går via en ordning som er ukjent for meg, nemlig transporterklæring av leieforhold.
Jeg har hele tiden antatt at vi først signerte en transporterklæring for å overta fra tidligere leieboere (som selv var ansvarlige for å finne nye leietagere pga at de flyttet ut før kontrakten gikk ut) og at vi senere signerte egen leiekontrakt.

Nå lurer jeg på om det ikke er snakk om å "overta" leieforhold uten å signere egen leiekontrakt.
Spørsmålet er: hva betyr dette juridisk og i forhold til nav? De skal jo ha bevis på at man leier og "godkjenne" leieforhold. Men vil de gjøre dette basert på bare transporterklæring (allerede signert) og kopi av leiekontrakten (ikke signert av oss)?

Jeg begynner virkelig å få panikk her.
Jeg er livredd for å ende opp med at nav nekter å støtte husleie mens jeg er arbeidsledig...

Som sagt, jeg har snakket med nav, nevnt navnet på utleiefirmaet og fått grønt lys til å signere transporterklæring. Men jeg antok da at vi senere skulle signere vår egen leiekontrakt, noe som jeg nå er usikker på...

Hjelp...? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Transporterklæring" er en trepartserklæring som innebærer at en part (deg) overtar alle rettigheter og plikter som egentlig tilkommer noen andre (din medkontrahent, nåværende leietaker), og at denne overtakelsen godkjennes av din medkontrahents medkontrahent (utleier).

 

I slike tilfeller skrives det vanligvis ikke noen ny leieavtale fordi du trer inn i den gamle leieavtalen.

 

Rettslig sett er du part i leieavtalen og bundet av den, og leieavtale pluss transporterklæring vil være dokumentasjon på dette (om det er nok for NAVs sosialkonsulenter er det bare NAV som kan svare på).

 

Det du bør være obs på og få inn i transporterklæringen for å fjerne all tvil er at du som leietaker ikke svarer for husleierestanser, skader, eller annet tap som er en følge av tidligere leietakers handlinger eller forsømmelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...