Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ny pc, gammel hdd vil ikke leses.


Anbefalte innlegg

http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/8713

 

Hei! Har bygget meg en ny pc , og gammle hdden vil ikke la seg lese.

 

Bygget den smertefritt og alt startet , viftene gikk osv. Dette var det jeg gjorde etter oppstart.

 

1- jeg gikk inn i bios , så videre inn på boot priority å satte CDrom først og ssden neste (her jeg vil ha windows). Og jeg fant ikke hardisken min, noe jeg syntes var rart, men leste at andre også hadde dette problemet, men den lot seg vise når man innstalere windows å fikk formatert den.

 

2- så gikk jeg inn i biosen å fikk valget mellom raid , ide og achi. Valgte her da achi.

 

3- innstalerte windows , men så her da at hardisken min ikke lå der og prøvde google litt og viste seg at man kunne innstalere windows, så klikke seg inn på 'MIN DATAMASKIN' > behandle > diskbehandling. Og her skulle hdden vært, og man skulle kunnet formatere den der (noe jeg ikke kan. Den er ikke der).

 

Det jeg har prøvd er det nevnt ovenfor , så har jeg :

 

Byttet om på sata kabler og strømkablene uten hell.

 

Gå inn i bios å velge RAID og IDE

 

Når jeg innstalerte windows så nappet jeg ikke ut sata og strømkablen til hdden. Kan dette være årsaken ? Siden windows alderede ligger på hardisken, vil ikke dette skape problemer ? Jeg forhørte meg om dette før jeg kjøpte ny pc og fikk svar om at dette ikke hadde noe å si siden jeg lunne formatere disken før jeg installerte windows skikkelig.

Om noen kan hjelpe meg med dette eller har vært borti lignende , så tar jeg imot alle tips med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du ikke hard disken i BIOS, og du har prøvd forskjellige SATA og strømkabler, er det nok mulig at hard disken er død. Hvilken hard disk er det snakk om?

 

BIOS skal se hard disken selv om du ikke ser den i Windows Utforsker og må inn i Diskbehandlig for å initialere/formatere den før den dukker opp. Selv om du ikke gjør dette, skal du kunne se den i Enhetsbehandling så lenge BIOS finner disken.

 

BIOS skal (i teorien) se alle hard disker, SSD'er, RAM, skjermkort etc selv om ikke Windows (eller annet OS) gjør det.

 

Skal ikke ha noe å si om den har Windows installert fra tidligere, burde vises i BIOS uansett.

 

Det du kan prøve å gjøre er å slå av PC'en, koble fra SSD'en og starte med kun hard disken i. Får du da feil melding fra BIOS, er nok det noe galt med hard disken.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ser du ikke hard disken i BIOS, og du har prøvd forskjellige SATA og strømkabler, er det nok mulig at hard disken er død. Hvilken hard disk er det snakk om?

 

BIOS skal se hard disken selv om du ikke ser den i Windows Utforsker og må inn i Diskbehandlig for å initialere/formatere den før den dukker opp. Selv om du ikke gjør dette, skal du kunne se den i Enhetsbehandling så lenge BIOS finner disken.

 

BIOS skal (i teorien) se alle hard disker, SSD'er, RAM, skjermkort etc selv om ikke Windows (eller annet OS) gjør det.

 

Skal ikke ha noe å si om den har Windows installert fra tidligere, burde vises i BIOS uansett.

 

Det du kan prøve å gjøre er å slå av PC'en, koble fra SSD'en og starte med kun hard disken i. Får du da feil melding fra BIOS, er nok det noe galt med hard disken.

Var egentlig dette jeg fryktet. Er det noe måte å se om den fungerer på ? Den er helt kald og pcen har stått på i flere minutter.

 

Får vel prøve å kjøpe en ny harddisk. Kan jeg egentlig bare velge å vrake, eller har du noe råd :)?

Lenke til kommentar

Har du mulighet, kan du prøve hard disken i en annen PC, hvis du har det. Eller hør med en kompis om du kan teste den i hans PC.

 

Et triks du kan prøve er å pakke hard disken inn i plastikk, helst anti-statisk, og legge den i fryseren over natten. Deretter kobler du den til PC (må skje ganske raskt før den blir varm igjen) og slå på PC og se om den dukker om da. Hvis ikke, som sagt, da er den nok død.

Lenke til kommentar

Da er saken biff. Dro innom oslo å kjøpte ny hdd. Funka som smurt ! Der jeg tror feilen lå (litt usikker på om gamle hdd støttet sata III. Den er jo trossalt 3-4 år gammel) hovedkortet mitt er jo sata III , så da vil den jo ikke fungere (?) Uansett: problem solved!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...