Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg velge å ikke bruke sykmelding, men fortsette på egenmelding?


Anbefalte innlegg

Min bedrift har en IA-avtale, som gjør at jeg kan ta 8 egenmeldinger sammenhengende uten å snakke med lege.

Jeg var nettopp hos legen og han mente jeg var frisk nok til å jobbe, mens jeg mener jeg ikke er det. Han har alltid vært veldig streng på dette. Han skrev ut sykmelding for i går og i dag, og jeg er ikke den kranglete typen, så jeg godtok dette.

Men kan jeg la være å levere sykmeldingen og heller si til arbeidsplassen at jeg benytter meg heller av egenmeldinger, uten å nevne at jeg har fått sykmelding?

Ja, vet det ikke er moralsk osv, så ønsker ikke noe preik om hvor dårlig arbeider jeg er, jeg er ikke ofte syk men ønsker å føle meg 100% frisk før jeg går på jobb igjen.


Anonymous poster hash: 7f2bc...433



Anonymous poster hash: 7f2bc...433
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det moralske spørsmålet her er vel ikke hvorvidt du velger å levere syke- eller egenmelding, men at du faktisk vet at du er for syk til å dra på jobb allerede dagen før du faktisk skal dit.

 

Hva du velger å levere er jo selvfølgelig opp til deg. Det er du selv som er ansvarlig for å levere hensiktsmessig melding første dag du er tilbake på arbeid.

Lenke til kommentar

Trådstarter her.

 

Glemte å nevne at jeg sa til arbeidsplassen at jeg skulle til legen, så de forventer vel en eller annen form for sykmelding.

 

Kan jeg si at legen ikke ville gi sykmelding pga han vet at bedriften er IA-bedrift?

 

Feh: jeg står så klart opp hver morning og snakker med bedriften om at jeg ikke kan komme eller ei, så om jeg er frisk i morgen tidlig, så går jeg på jobb. jeg er såpass glad i jobben og arbeidet.

 

Men dilemma her er at hvis jeg leverer sykmelding, så kan jeg ikke bruke egenmelding, og fastlegen er som sagt veldig vanskelig med å gi ut sykmeldinger. Og jeg orker ikke å sitte på jobb i den tilstanden jeg er i.

 

 

Anonymous poster hash: 7f2bc...433

 

 

Det jeg egentlig spør om er:

 

Kan bedriften klage på legen min for å ikke gi ut sykmelding, og har de mulighet til å sjekke om at det er skrevet ut sykmelding?

 

 

Anonymous poster hash: 7f2bc...433

 

Edit: dobbeltpost

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

 

Det jeg egentlig spør om er:

 

Kan bedriften klage på legen min for å ikke gi ut sykmelding, og har de mulighet til å sjekke om at det er skrevet ut sykmelding?

 

Anonymous poster hash: 7f2bc...433

 

Nei, han har taushetsplikt.

Lenke til kommentar

Kan jeg si at legen ikke ville gi sykmelding pga han vet at bedriften er IA-bedrift?

Om du sier noe slikt vil jeg tro at arbeidsgiver hvertfall blir mistenksom og begynner å fatte at du farer med løgn.

Kan bedriften klage på legen min for å ikke gi ut sykmelding, og har de mulighet til å sjekke om at det er skrevet ut sykmelding?

Bedriften kan selvsagt ikke klage på at legen ikke skriver ut sykemelding.Om legen ikke har skrevet ut sykemelding så betyr det jo at man ikke har blitt ansett som syk nok til å fortjene den. Det tror jeg også bedriften er veldig klar over.
Lenke til kommentar

Trådstarter her.

 

Glemte å nevne at jeg sa til arbeidsplassen at jeg skulle til legen, så de forventer vel en eller annen form for sykmelding.

 

Kan jeg si at legen ikke ville gi sykmelding pga han vet at bedriften er IA-bedrift?

 

Feh: jeg står så klart opp hver morning og snakker med bedriften om at jeg ikke kan komme eller ei, så om jeg er frisk i morgen tidlig, så går jeg på jobb. jeg er såpass glad i jobben og arbeidet.

 

Men dilemma her er at hvis jeg leverer sykmelding, så kan jeg ikke bruke egenmelding, og fastlegen er som sagt veldig vanskelig med å gi ut sykmeldinger. Og jeg orker ikke å sitte på jobb i den tilstanden jeg er i.

 

 

Anonymous poster hash: 7f2bc...433

 

 

Det jeg egentlig spør om er:

 

Kan bedriften klage på legen min for å ikke gi ut sykmelding, og har de mulighet til å sjekke om at det er skrevet ut sykmelding?

 

 

Anonymous poster hash: 7f2bc...433

 

Edit: dobbeltpost

 

Bytt fastlege, veldig enkelt. Enkelte Leger burde ikke vært lege. Jeg byttet engang for mange år siden... Det er lurt å spørre venner eller kollega om deres lege er greie. Er man syk så er man syk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...