Gå til innhold

Råd om antall joggerunder i uken


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger innspill på hvor mange ganger i uken man burde maks jogge.

Har i år tenkt å fortsatt trene styrke på lik linje som skoleåret som har passert. 4 styrkeøkter som treningsgrunnlag hver uke.
Har i tillegg ønske om å gå hurtigere ned i vekt og ser for meg å jogge før frokost alle dagene jeg har tenkt å jobbe i sommer.
Opplegget jeg ser for meg er noe som følge:

  • Jogge før frokost 5-6 ganger i uken rolig tempo (om jeg klarer det såpass mange ganger hver uke).
  • Trene styrke etter middag 4 ganger i uken, varierer hvilken dag jeg trener styrke da og har en ukes restitusjon hver muskelgruppe grunnet programoppsett.

Vanlig kosthold til alle måltidene, proteinpulver kun etter endt styrkeøkt, kreatin etter hver eneste treningsøkt, jogging så vell som styrke.

Hvordan vil dette bety for slitasje på kroppen? Blir det for mye jogging, bør jeg ha 48 timers restitusjon mellom joggeøktene før frokost? Om jeg mister muskelmasse pga jogginga bryr jeg meg ikke noe om, det tar jeg igjen fra og med høsten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst trenger du ikke kreatin etter jogging.. Det virker(så fremt det virker på deg) uavhengig av hvilket tidspunkt du tar det på.

 

Når det kommer til joggingen så avhenger det av hvor mye du har jogget tidligere. Det er fort gjort å få beinhinnebetennelse hvis man starter såpass tøft. Hvis du er ny, begynn med 2-3 økter i uken og øk gradvis.

 

EDIT: 1 ukes opphold mellom hver muskelgruppe er altfor lenge. Prøv å få til samme muskelgruppe 2-3 ganger.

Endret av Hockenheim
Lenke til kommentar

Jeg startet på med jogging 6 dager i uken uten å ha trent i et års tid. Gjort det i 4 uker nå, ikke noe problem.

 

Skal sies at jeg løper kun i oppoverbakke, 20min løping oppover så går jeg ned igjen, kun på sti i skogen. Kan ha noe med saken å gjøre. Løping på asfalt og nedoverbakke 6 dager i uken tror jeg ikke er veldig lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...