Gå til innhold

Skader ATIs nye Catalyst-drivere skjermer?


Anbefalte innlegg

<a href="http://hardware.no/art.php?artikkelid=3042">Skader ATIs nye Catalyst-drivere skjermer?</a><br />Rapporter fra flere hold kan tyde på at de nye Catalyst-driverne til ATI har skadet skjermene til folk. Det kommer også rapporter om varmere GPU-er med 3.8-driverne.

<br /><br /><a href="http://hardware.no/art.php?artikkelid=3042">Les artikkelen her</a>

 

ATI sine drivere har vist seg å gjøre vpu'n varmere i visse 3dmark tester, det har også ati gått ut med, det er derimot langt fra farlig. En mann i ati sitt catalyst beta program sa han hadde mistet skjermen sin på grunn av driverne, ati har derimot ikke klart å rekonstruere dette uhellet, men de undersøker nå koden i driveren for å finne ut av hva som skylder de påståtte skjermdødene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan jo lese denne biten:

 

Chris Hook, ATI's mobile and integrated public relations manager has obtained a more technical rebuttal on Catalyst 3.8 causing hardware monitor failures.

 

RESPONSE TO ALLEGED MONITOR FAILURE ISSUE

 

We have spent a great deal of time trying to reproduce this problem and analyzing our driver code. There is nothing in our driver code that has changed since CAT 3.7 to CAT 3.8 that could possibly cause this behaviour. We believe that our drivers are not causing these alleged problems.

 

 

We do not currently believe these stories are valid. We have already confirmed that of the nearly 100 OEM customer programs have asked for and received this driver, we have received no reports on any such problem from the OEMs. We have also run comprehensive QA tests on the driver before releasing it and have had no cases of failed monitors.

 

 

Since we announced CATALYST 3.8 on October 8th, we have recorded hundreds of thousands of downloads, and thus far there have been absolutely no reports whatsoever to ATI's Customer Support department to report monitors failing.

 

 

TECHNICAL REBUTTAL OF MONITOR FAILURE ALLEGATIONS

 

______________

 

 

There have been many posts in the forums discussing this issue, it seems it is a common theory, picked up from one place and keep being circulated. One such theory suggests the following:

 

 

"Instead of reading the refresh rates from the PRIMARY display INF files, it is reading the SECONDARY display INF refresh rates."

 

 

In XP and 2K, we don't have access to monitor INF information in our driver component that manages display capability. We have never used this monitor information for any purpose. We rely on EDID data or user override information to determine monitor capability. Even though the OS may use the monitor information to expose high refresh rate based on monitor INF content, the driver always restricts the actual refresh rate going to the monitor based on EDID or the user override. In essence, the user may be able to select from OS controlled monitor page (in advanced property pages) a high refresh rate but internally driver will restrict the refresh rate going to the monitor based on EDID information or user override information. If user set the override information incorrectly then incompatible signals would be sent to the monitor.

 

 

In 9x, we can access monitor INF information but due to issues with how OS maps the INF to a monitor, we had disabled reading the monitor INF via registry. Unless someone deliberately changes the registry setting for this in 9x, they would not run into any monitor INF related issues.

 

 

RESPONSE TO ALLEGED HARDWARE OVERHEATING ISSUE

 

 

We have spent a great deal of time analyzing the temperatures due to the CATALYST 3.8 drivers. We do not under any circumstance see anything near a 10 degree Celsius increase in temperature (but we don't overclock our test cards either). We do see a slight increase in temperature in certain cases (3Dmark2003 Nature Scene for example). However any temperature increase is well within our safety range. Investigation continues and we are trying to determine why this change in temperature exits. At this point we are reproducing individual driver packages with code being checked in and measuring the temperature. However nothing shows the alleged increase in temperature. One independent website even tried to reproduce this issue, and found no measurable difference in temperature between CATALYST 3.7 and 3.8.

Lenke til kommentar
Må ikke tro på alt du leser da...

Det er jo bevist... :roll:

 

hvor da ?

 

Det at folk rapportere det, er ikke det bevis nok? Dere klager på nVIDIA når det blir rapporter og ikke bevist, så hvorfor ikke klage på ATI selv om det er sant eller ikke? Hvis ATI gjør en feil, så skal ikke det være negativt? Hvis nVIDIA har gjort en feil, så slenger dere så mye drit at dere kan svømme i det, men hvis ATI har gjort det så er det greit?

 

Syns ATI sine feil skal markere like mye som nVIDIA sine.

Lenke til kommentar

Lukter nVIDIA-fanboy her?

Hvorfor absolutt Nvidia-fanboy?

*komme med tullete - men kanskje ikke meningsløs- påstad*: Tenk om det er XGI som nå legger inn litt ekstra krefter for å svekke tilliten til både ATi og Nvidia, slik at når deres Volari kommer på markedet,så er det liksom "must-have"? Ikke utenkelig...hehe.

Det er hvertfall mer enn nok tull overaltnå for min del :o

Lenke til kommentar

har aldrig klagd på nvidia. Har aldrig hatt nvidia... Du må da skjønne at ingen seriøs grafikk kort produsent legger ut drivere som ødelegger hardware! Hvis en skjerm blir ødelagt, er det antakeligvis fordi de setter RR altfor høyt. Har lest noen påstander hvor folk sier at Catalyst3,8 setter RR til 200 automatisk, men det skjer ikke hos meg ihvertfall. Temp på kortet kan øke med 3,8 driverne, men den holder seg godt under faresonen uansett. Har foresten ikke nevnt noen ting om nvidia jeg fusion... har ingenting imot deres kort, men foretrekker ATI.

Lenke til kommentar

er det uansett så farlig att tempereturen i noen tilfeller blir max 2grader høyere :o ??

Og det er lite sansynlig at det er driverne som ødelegger skjermene.

Hvor mangen verden rundt som har cat3.8? hvor mangen har fått ødelagt skjermene sine :o

Der ikke så sansylig at akkuratt du(hvem som helst) får defekt skjerm.

Eneste minus med 3.8, er at man får fortere artifacts(liiitt høyere temp), det må man rekne med når man det kommer nye drivere som skal optimere kortets ytelse. Er det noe gale i at cat3,7 er bedre å klokke med da?

Da kan jo bare de som absolutt klokke skjermkortet sitt bruke 3,7.

Skjønner heller ikke vits å kjøre kortet klokket standar da alle dagens spill går fint på defuelt hastighet. Grett nokk å klokke kortet for å slå ny rekord i 3dmark eller noe liknende(noe som jeg gør :) ). Men man merker ikke store forskjellen visst man har en bra cpu og et bra skjermkort i dagens spill(utenom AA/AF)

Når jeg ser antydninger til "hakking" eller dårlig fps, klokker jeg kortet mitt :yes:

Lenke til kommentar
har aldrig klagd på nvidia. Har aldrig hatt nvidia... Du må da skjønne at ingen seriøs grafikk kort produsent legger ut drivere som ødelegger hardware! Hvis en skjerm blir ødelagt, er det antakeligvis fordi de setter RR altfor høyt. Har lest noen påstander hvor folk sier at Catalyst3,8 setter RR til 200 automatisk, men det skjer ikke hos meg ihvertfall. Temp på kortet kan øke med 3,8 driverne, men den holder seg godt under faresonen uansett. Har foresten ikke nevnt noen ting om nvidia jeg fusion... har ingenting imot deres kort, men foretrekker ATI.

Snakket generelt om blinde ATI-fanatikere, ikke nødvendigvis deg.

Det er ikke sikkert ATI vet at en driver ødelegger noe. Man kan ha uflaks og ikke oppdage feilen.

Lenke til kommentar

joa, sant det. Men ATI sier jo at de har utført mange tester siden de fikk første rapport om "problemet", og at de fortsatt ikke har erfart noen komplikasjoner. Blir spennende og se om kortet mitt holder, eller om det blir ødelagt :smile: Får jo nytt på garantien da isåfall. Hvis ATI virkelig har lagd drivere som ødelegger hardware, (noe jeg ikke tror), så er det bare å gratulere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...