Gå til innhold

Ustabilitet med Ballistix sport xt 1866 på Sabertooth 990fx r2.0


Positive

Anbefalte innlegg

Hei. Som tittelen sier så har jeg noen problemer med å få minnet til å fungere skikkelig med hovedkortet. Automatisk vil hovedkortet ha meg til å kjøre minnet med 1866 i frekvens, men da får jeg bare feilmeldinger når jeg skal boote i windows og maskinene blir ustabil. Jeg har forsøkt å legge inn timingen selv, etter hva Ballistix anbefaler (10-10-10-30 på 1.5v)

 

Dette fungerer heller ikke. Jeg kan sette hovedkortet til å velge timingen automatisk, og sette rammen til å kjøre på 1600, og dette går helt fint, uten ustabilitet (står nå på 11-11-11-28) Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få rammen til å kjøre slik den skal?

 

Specs:

 

AMD FX-8350 BE 4.0ghz

Asus Sabertooth 990fx R2.0

Crucial Ballistix TX sport 1866 2x8gb

Corsair 700w Psu

 

Edit: Fant dette postet på et annet minnerelatert spørsmål:

 

"FX-8350 har ikke "støtte" for mer enn 1600MHz native heller, alt over blir ansett som overklokking, grunnen til at hovedkortet ditt er merket 1866MHz er fordi FX-9590 "støtter" denne hastigheten offisielt. Det betyr derimot ikke at FX-8350 ikke har multipliere som går forbi 1866MHz."

 

Det forklarer vel hvorfor dette ikke går slik oppsettet mitt er pr i dag. Hadde jeg bare lest meg opp på dette før jeg handlet deler ;P

Endret av Positive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter ca en ukes bruk så har jeg opplevd at systemet mitt er ustabilt. Maskinen "fryser" litt av og til, både når jeg surfer på nett, men også til tider når jeg spiller. Lurer på om det har noe med at jeg kjører minnet på 1600mhz, men timingen satt på auto i bios (11-11-11-28). Kan det være at timingen biosen har satt selv, gjør at maskinen fryser?

 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar

Har rev 1.0 av dette hovedkortet.

Min erfaring er at du må sørge for å finjustere timings selv , det kan også være at du bør gjøre en minimal justering på spenningen på minnet fra 1.5v opp mot 1.52 -1.55 (Sjekk gjerne hva minnet kan tåle ) .

 

Jeg hadde samme problemene her da minnet kun kjører på 1600 om du manuelt justerer riktig( XMP profil ) og om jeg lot minnet kjøre på auto ble det noe ustabilt.

 

Så det du bør trolig gjøre er å starte maskinen på nytt og gå inn i bios, les av XMP profilen og juster alle verdiene manuelt i bios til dette, i tillegg kan du øke minnet fra 1T til 2T som ser ut til å gi bedre stabilitet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Har rev 1.0 av dette hovedkortet.

Min erfaring er at du må sørge for å finjustere timings selv , det kan også være at du bør gjøre en minimal justering på spenningen på minnet fra 1.5v opp mot 1.52 -1.55 (Sjekk gjerne hva minnet kan tåle ) .

 

Jeg hadde samme problemene her da minnet kun kjører på 1600 om du manuelt justerer riktig( XMP profil ) og om jeg lot minnet kjøre på auto ble det noe ustabilt.

 

Så det du bør trolig gjøre er å starte maskinen på nytt og gå inn i bios, les av XMP profilen og juster alle verdiene manuelt i bios til dette, i tillegg kan du øke minnet fra 1T til 2T som ser ut til å gi bedre stabilitet.

 

Hjertelig takk for gode innspill!

 

Har forsøkt med å øke spenningen en smule, samt at jeg har økt minnet fra 1T til 2T. Dette har allerede gitt meg et mer stabilt system. Skal lese av XMP profilen og stille dette inn manuelt og se om det gjør noen forskjell!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...