Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sygate firewall, skuffet?


Anbefalte innlegg

Sygate firewall går jo for å være en veldig bra firewall, bedre enn ZoneAlarm i følge mange og fått bedre score enn tiny firewall og Norton internet security/firewall.

-Så jeg skaffet da dette og kjørte test på shields up og sygate's egene testside, det kom opp at alt var closed, men burde være blocked og så sto det at jeg burde slå av firewall og teste for å kjøre uten...Det var da jeg ble noe overrasket, for samme scan gav samme utslag som med firewall aktivert.

 

Jeg har en bredbåndsrouter som vistnok skal ha innebygd en firewall, men den har ikke jeg gjort noe med, står med standard settings. Men software firewall skal jo også ha noe å si.

 

Bruker Win XP med alle updates. Kjører kun Sygate og ikke den firewall som er i Windows.

 

Prøvde stealth mode som ikke skal lekke IP, men ved scan slapp den IP også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis PC'n din står bak en bredbåndsruter med firewall, så tester du ikke en eventuell software firewall installert på PC'n din, men brannmuren i ruteren. Hvis du ønsker å teste Sygate, må du koble PC'n din direkte, ikke via router.

 

Grunnen til at du ser IP'n din, er at det er sannsynligvis er den IP'n som er tildelt routeren din, ikke den IP'n som PC'n din har. Hvis du tar Start - Run (kjør) og skriver cmd + enter, så skriver du ipconfig + enter. Da ser du hvilken IP PC'n din har. Hvis den er forskjellig fra den du ser på nettet, så er det ruterens IP som du ser. Dette fordi det bak bredbåndsrutere som regel opereres med private IP-adresser.

Lenke til kommentar

Et eller annet er merkelig her. Kjører selv for tiden kun Sygate Personal Firewall. Og de samme sidene du tester på, gir meg henholdsvis Stealthed og Blocked som resultat.

 

Det er flere ting som ikke høres riktig ut:

1. Normalt så skulle firewall være enabled som standard i bredbåndsroutere.

2. Du sier at de er PC'ens IP som kommer opp når du kjører sikkerhetsscan. Det skal normalt ikke skje, fordi man normalt kjører NAT (el. tilsvarende) på en bredbåndsrouter. Dvs. PC'n får tildelt en privat IP-adresse, og routeren har den offentlige. En privat IP-adresse skal aldri vises ute på Internet.

3. Du sier at Stealth mode ikke skal gi ut IP-adressen. Uten IP-adresse kan du ikke kontakte noe på Internet. Hvis du mener "Enable stealth mode browsing", så hindrer den kun å vise hvilket OS og hvilken browser du bruker. Har ingenting med IP-adresse å gjøre.

 

Prøv å koble PC'n din direkte, ikke via routeren, og kjør de samme testene. Hvilken bredbåndsruter har du?

Lenke til kommentar

SMC2004VBR

 

Da jeg kjørte stealth mode lekket kun IP, ikke operativsystem eller noe annet, gikk ikke ann å kjøre windows update engang hehe. Trodde det var noe som kunne skygge IP'n, men har vel sett feil.

 

Skal sjekke konfigureringen på routeren når jeg finner den lille bruksanvisnings blekka...en plass :-? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...