Gå til innhold

[Løst] Løping med astma og allergi


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er sterkt plaget av pollenallergi, i tilegg er jeg plaget av astma. Har bestilt legetime så skal prøve å få ny astmamedisin som forhåpentligvis fungerer litt bedre enn forrige.

 

Det er polleneksplosjon i år. Merker at jeg fort blir tett i brystet hvis jeg anstrenger meg. Nå går jeg heller ikke på astma medisin siden den forrige ikke fungerte, så det tetter seg veldig fort.

 

Noen flere som sliter med det allergi og astma? Har dere noen tips? En spesiell tid på døgnet det er best å løpe? Noe jeg selv kan gjøre?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier du ikke hva slags medisin du tar, men det hjelper å ta en dose eller to ekstra av Pulmicort, Symbiose e.l. litt før du skal løpe. Ha også Ventoline tilgjengelig og ta en dose eller to med en gang du merker noe. I tillegg er det viktig å varme opp godt og starte litt forsiktig.

Hei :)

 

Jeg brukte symbicort før. Hadde bare den. For 5 år siden tok jeg også ventoline, men da tok jeg bare ventoline. Skal til legen på torsdag, så kan høre litt med han. Har hatt astma hele livet, aldri hatt noe jeg føler fungerer for meg. For noen år siden ga jeg opp hele astmaen. Nå som jeg skal begynne å løpe er det på tide å finne riktig medisin.

 

Angående oppvarmingen, tenker du på å starte med å gå litt fort, deretter jogge?

Lenke til kommentar

Vet moren min må ta en sprøyte før pollensesongen starter, den funker tydeligvis bra på henne. Sier seg selv, men veldig dårlig for kroppen og utsettes for allergi hvert år over lang tid. Ettersom du sliter med astma i tillegg øker sjansen for kolls betraktelig

Oi, det var jeg ikke klar over. Tar pille og øyedråper. Tidligere tatt sprøyte, men er ikke samme som moren din da jeg tok regelmessig i noen år, altså flere ganger i året. Litt usikker på om den hjalp. Den skulle holde i noen år, men jeg reagerer som bare det, selv om jeg tar allergipille.

 

Jeg tenkte å ta det opp med legen også. Er utrolig frustrerende å klø i nese, og hals. Øyedråpene hjelper for øynene, men allergien er en stor påkjenning for kroppen. Jeg går rundt lett irritert. Det er jo egentlig ikke så rart når kroppen konstant er sliten.

Lenke til kommentar

Jeg har og astma og allergi som deg ;) (Pollen,grass,Bjørk osv...) og nå på årest kan jeg glemme å jogge, spes ute.... Er jo veldig dumt for meg i gymmen :( jeg har ventolin ved anstrengelse, og Ceritide, Aerox, Singoler og avamyx morgen og kveld...

Endret av seland99
Lenke til kommentar

Jeg har og astma og allergi som deg ;) (Pollen,grass,Bjørk osv...) og nå på årest kan jeg glemme å jogge, spes ute.... Er jo veldig dumt for meg i gymmen :( jeg har ventolin ved anstrengelse, og Ceritide, Aerox, Singoler og avamyx morgen og kveld...

Føler med deg :(

 

Tror jeg like så godt kan droppe deg jeg å. Problemet er at jeg ikke kan nå målet mitt hvis ikke jeg får løpt noen dager i uken. Heldigvis kan jeg løpe på treningssenter, noe som jeg sikkert må gjøre hvis jeg ikke kan løpe ute.

 

Du tar veldig mye medisiner. Tar du 3 pga astma?

Nesespray er det lenge siden jeg har brukt. Vil det hjelpe mot kløe?

 

Tror du det kan gå hvis jeg løper tidlig om morgen? Har lest litt rundt å skal visst være litt mindre pollen seint på kvelden og tidlig om morgen.

Lenke til kommentar

Nese spray og de tablettene aerius er for allergi!

 

Vet dessverre ikke så mye!

Da tar vi samme tabeletter. Du nevnte de ikke i forrige post, så derfor jeg lurte :p

 

Reagerer fortsatt selv om jeg går på de. Tenker jeg tar opp det også når jeg er hos legen.

Hvis jeg finner ut av en løsning slik at jeg kan løpe ute så kan jeg godt si i fra til deg :)

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

Løp om kvelden/natten, evt veldig tidlig om morgenen. Da er det minst pollen i lufen.

Jeg tenker jeg prøver å løpe i 5 tiden på fredag. Da har jeg vært hos legen. Kommer med oppdatering til dere om hvordan løpeturen gikk :)

 

 

Venter i spenning.

Lenke til kommentar

Føler med dere alle, men det beste er å gå frem med "høre flere steder"-mentalitet. Ta aldri et svar fra én lege som svaret. Da hadde jeg i hvert fall slitt nå i dag med div.

 

Prøv og feil så mye som mulig innenfor rimelighetens grenser, både med spørsmål, medisiner og tilpasning. Forhåpentlig finner du noe som gjør det bedre for akkurat deg

 

Ikke meningen å skremme med kolls-innlegget. Men alt over lang tid kan bli fatalt, noe jeg frykter for moren min på samme måte som skjedde med bestemor. Alle reagerer jo ulikt, selv om alle hadde hatt lik styrke.

Lenke til kommentar

Har tidligere slitt med pollenallergi selv, og den tiden på året var jeg så ødelagt at det var umulig med utetrening på de verste dagene. Har i de senere år vert så heldig at jeg ikke har vert plaget med pollen.

Misunner deg. Var du plaget med allergi i mange år? Nå er jeg 20 år. Hørt at det går ann å vokse det av seg, men jeg føler ikke at allergien blir bedre.

 

Prøvde du å løpe tidlig på morgen eller seint på kvelden da du var plaget med allergi? :)

Lenke til kommentar

 

Har tidligere slitt med pollenallergi selv, og den tiden på året var jeg så ødelagt at det var umulig med utetrening på de verste dagene. Har i de senere år vert så heldig at jeg ikke har vert plaget med pollen.

Misunner deg. Var du plaget med allergi i mange år? Nå er jeg 20 år. Hørt at det går ann å vokse det av seg, men jeg føler ikke at allergien blir bedre.

 

Prøvde du å løpe tidlig på morgen eller seint på kvelden da du var plaget med allergi? :)

 

 

Jeg var plaget i forholdsvis ung alder, så jeg hadde hverken mulighet til å løpe tidlig om morgen eller sent på kveld, så det har jeg desverre aldri teste ut. Var plaget med dette stort sett hele barndommen og opp til 14 - 16 års alderen.

Lenke til kommentar

 

 

Har tidligere slitt med pollenallergi selv, og den tiden på året var jeg så ødelagt at det var umulig med utetrening på de verste dagene. Har i de senere år vert så heldig at jeg ikke har vert plaget med pollen.

Misunner deg. Var du plaget med allergi i mange år? Nå er jeg 20 år. Hørt at det går ann å vokse det av seg, men jeg føler ikke at allergien blir bedre.

 

Prøvde du å løpe tidlig på morgen eller seint på kvelden da du var plaget med allergi? :)

 

 

Jeg var plaget i forholdsvis ung alder, så jeg hadde hverken mulighet til å løpe tidlig om morgen eller sent på kveld, så det har jeg desverre aldri teste ut. Var plaget med dette stort sett hele barndommen og opp til 14 - 16 års alderen.

 

Takk for svar :)

 

Da tester jeg det ut for deg. Ser om det faktisk hjelper å løpe tidlig om morgen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Har tidligere slitt med pollenallergi selv, og den tiden på året var jeg så ødelagt at det var umulig med utetrening på de verste dagene. Har i de senere år vert så heldig at jeg ikke har vert plaget med pollen.

Misunner deg. Var du plaget med allergi i mange år? Nå er jeg 20 år. Hørt at det går ann å vokse det av seg, men jeg føler ikke at allergien blir bedre.

 

Prøvde du å løpe tidlig på morgen eller seint på kvelden da du var plaget med allergi? :)

 

 

Jeg var plaget i forholdsvis ung alder, så jeg hadde hverken mulighet til å løpe tidlig om morgen eller sent på kveld, så det har jeg desverre aldri teste ut. Var plaget med dette stort sett hele barndommen og opp til 14 - 16 års alderen.

 

Takk for svar :)

 

Da tester jeg det ut for deg. Ser om det faktisk hjelper å løpe tidlig om morgen :)

 

 

Det hadde jo vert konge om det hjalp. Men pollen er det vel morgen som kveld? Er vel en mulighet at det blåser mindre om morgenen, og at det dermed virvles opp mindre pollen? :-)

 

verd et forsøk

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har tidligere slitt med pollenallergi selv, og den tiden på året var jeg så ødelagt at det var umulig med utetrening på de verste dagene. Har i de senere år vert så heldig at jeg ikke har vert plaget med pollen.

Misunner deg. Var du plaget med allergi i mange år? Nå er jeg 20 år. Hørt at det går ann å vokse det av seg, men jeg føler ikke at allergien blir bedre.

 

Prøvde du å løpe tidlig på morgen eller seint på kvelden da du var plaget med allergi? :)

 

 

Jeg var plaget i forholdsvis ung alder, så jeg hadde hverken mulighet til å løpe tidlig om morgen eller sent på kveld, så det har jeg desverre aldri teste ut. Var plaget med dette stort sett hele barndommen og opp til 14 - 16 års alderen.

 

Takk for svar :)

 

Da tester jeg det ut for deg. Ser om det faktisk hjelper å løpe tidlig om morgen :)

 

 

Det hadde jo vert konge om det hjalp. Men pollen er det vel morgen som kveld? Er vel en mulighet at det blåser mindre om morgenen, og at det dermed virvles opp mindre pollen? :-)

 

verd et forsøk

 

Ja, gjett om ! :)

 

Skjønner ikke helt hvorfor det skal være mindre pollen om morgen og kveld selv. Kan godt være at det blåser mindre, men hender jo det blåser en del på natten også. Kanskje det har noe med luftfuktighet å gjøre? Mulig pollenet blir presset ned på bakken istedet for luften?

 

Fikk ny astma medisin, så skal teste den ut. Den var såpass ny på markedet at de ikke hadde den på noen apotek i byen i går, så de måtte bestille den. De fikk den inn i dag. Har derfor ikke testet den enda.

Skal på treningssenteret i morra, så kan teste om jeg merker noe forskjell på tredemølla :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...