Gå til innhold

[Løst] Forslag til oppgradering av PC'n -CPU og Hovedkort OPPDATERT


Anbefalte innlegg

 

  • Hva skal maskinen brukes til?

    Spilling, forskning, generel nettlesing, kanskje litt enkel streaming (ikke en prioritet)

  • Prisantydning

    Maks 4.5K

  • Skal maskinen overklokkes

    Muligens, kommer annpå hvilken løsning jeg går for.

  • Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

    Usikker på hva som passer meg best. Jeg liker AMD, men har ikke så mye erfaring med deres CPU'er

  • Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur

    Kommer annpå hvilket alternativt jeg går for, definitivt ikke skjerm, tastatur, mus eller et nytt kabinett

  • Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

    Grunnen til at jeg ønsker å oppgradere PC'n er fordi jeg er lei av å vedlikeholde CPUn med kjølepasta, og i det hele tatt bekymre overfor temperaturen til prosssoreren.

     

  • Jeg har satt opp tre realistiske alternativer for meg selv.
  • 1) Jeg kjøper meg en tredjeparts kjøler til min i7 920, og hvis resultatet er godt nok, holder det. Regner med det koster meg rundt 500 for en god en. Forslag til tredjepartskjøler for i7 920

    2) Kjøper meg en ny CPU, men ettersom den nyeste versjonen av i7 selges lite av, så må jeg kjøpe en CPU med en annen sokkel, ergo jeg må skaffe meg et nytt hovedkort. Her er jeg usikker på hva som er best. Hvis ytelsen er bare litt bedre, ønsker jeg ikke å bruke mer enn 2-2.5k (men da skal CPUn helst ha en tredjepartskjøler og hovedkortet må støtte USB3). En oppgradering på 4-5k er tenkelig hvis ytelsen er betydelig bedre. Forslag til oppgraderinsgspakke fra 2.5k til 5k. Jeg ser komplett har noen fine oppgraderingspakker, men jeg er helt ignorant på området.

    3) Vente 6 måneder til 1 år, kjøper et helt nytt oppsett med vannkjøling og alt annet kos. Dette alternativet er selvsagt fristende, men jeg er rimelig fornøyd med ytelsen slik den er nå. Skjermkortet har jeg ikke så lyst å oppgradere, den er forsatt litt under 2 år gammel for meg. Er vannkjøling forsatt veien å gå, eller er tradisjonell vifteløsning forsatt tingen?

 

 

Spesifikasjoner akkurat nå

b2e5f640ed.png

Kabinett: Antec Twelve Hundred Gaming Case

 

Hvis dere trenger mer info, er det bare å spørre.

Endret av saladin waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig angående Intel Core i7-4790K med en slik cpu burde det holde med CoolerMaster Hyper 212 Evo er vel bortkastet å kjøpe så veldig mye kraftigere, med mindre man har bedre kjøler fra før av. Går vel ut du er klar over du også må bytte hovedkort til et LGA 1150 med nyeste bios.

 

Desverre fant jeg ikke Core i7 970 på bruktmarkedet, det ville nok vært det lureste om du hadde fått tak i en slik prosessor til ca 1000 kr men du måtte nok oppdatere bios i så fall. Asus Z87-A er vel blandt de billigste hovedkortene med Z87 chipset man kan få tak i, problemet bios må være versjon

2004

for å støtte Core i5-4690K eller Core i7-4790K og det er størst sansynlig ikke siden hovedkortet antakelig ble produsert en del før de prosessorene kom.

Lenke til kommentar

 

Jeg driver å lete etter løsninger på alternativ 1.

Hva syns folk om denne CPU'n? Hvilken tredjepartsvifte anbefaler dere til den? Noen venner av meg anbefalte NH-D14 og NH-D15.

 

Ville tatt en K cpu :)
Er det slik at K er for å ha muligheten til å overklokke?

 

Må si jeg er veldig usikker på hva jeg bør gå for. Det frister å skaffe meg en god vifte til CPUn min nå, og så bare vente et år til med å kjøpe noe nytt. Men jeg skal lete videre.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg driver å lete etter løsninger på alternativ 1.

Hva syns folk om denne CPU'n? Hvilken tredjepartsvifte anbefaler dere til den? Noen venner av meg anbefalte NH-D14 og NH-D15.

Ville tatt en K cpu :)
Er det slik at K er for å ha muligheten til å overklokke?

 

Må si jeg er veldig usikker på hva jeg bør gå for. Det frister å skaffe meg en god vifte til CPUn min nå, og så bare vente et år til med å kjøpe noe nytt. Men jeg skal lete videre.

 

Da kan du overklokke nårdu vil. du trenger ikke men, Det er alltid en mulighet. :)

 

Den er også verdt endel mer om du skal selge noen gang.

Lenke til kommentar

Er enig angående Intel Core i7-4790K med en slik cpu burde det holde med CoolerMaster Hyper 212 Evo er vel bortkastet å kjøpe så veldig mye kraftigere, med mindre man har bedre kjøler fra før av. Går vel ut du er klar over du også må bytte hovedkort til et LGA 1150 med nyeste bios.

 

Desverre fant jeg ikke Core i7 970 på bruktmarkedet, det ville nok vært det lureste om du hadde fått tak i en slik prosessor til ca 1000 kr men du måtte nok oppdatere bios i så fall. Asus Z87-A er vel blandt de billigste hovedkortene med Z87 chipset man kan få tak i, problemet bios må være versjon

 

2004

for å støtte Core i5-4690K eller Core i7-4790K og det er størst sansynlig ikke siden hovedkortet antakelig ble produsert en del før de prosessorene kom.

Ifølge Prisguiden så selges ikke 4790k noen plass (eventuelt ingen på lager ennå). Mulig den har utgått da?

 

 

 

Jeg driver å lete etter løsninger på alternativ 1.

Hva syns folk om denne CPU'n? Hvilken tredjepartsvifte anbefaler dere til den? Noen venner av meg anbefalte NH-D14 og NH-D15.

 

Ville tatt en K cpu :)
Er det slik at K er for å ha muligheten til å overklokke?

Må si jeg er veldig usikker på hva jeg bør gå for. Det frister å skaffe meg en god vifte til CPUn min nå, og så bare vente et år til med å kjøpe noe nytt. Men jeg skal lete videre.

Da kan du overklokke nårdu vil. du trenger ikke men, Det er alltid en mulighet. :)

 

Den er også verdt endel mer om du skal selge noen gang.

Det stemmer. Jeg får se hvor mye jeg må punge ut for en slik prosessor + hovedkort som passer, og en tredjepartskjøler selvsagt :) Endret av saladin waits for alice
Lenke til kommentar

 

Ifølge Prisguiden så selges ikke 4790k noen plass (eventuelt ingen på lager ennå). Mulig den har utgått da?

 

Den er ikke utgått.

Den er ennå ikke lansert skikkelig. Bare ha litt tålmodighet :)

 

hehe, tålmodigheten er en dyd.

 

Imens har jeg kikket på noen alternativer, spesifikt AMD løsninger. Jeg skal kikke på testene og produktanmeldelsene selv, men gjerne fyr på egne meninger hvis dere har noen. :)

 

Jeg tenkte å kombinere AMD FX-8350 Black Edition og ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket AM3+.

Ettersom en del folk sier at denne prossoseren bråker en del, og siden jeg sparer en del ved å gå for denne løsningen, tenkte jeg å gå for vannkjøling for 7-800. Da blir det rett under 4k.

 

Er det noe jeg bør passe på når det gjelder valg av dette hovedkortet?

Endret av saladin waits for alice
Lenke til kommentar

Prosessoren bråker ikke, men den medfølgende kjøleren kan gjøre det.

 

Ingen av prosessorene nevnt i denne tråd får lov til å gå under stock kjøler :p Så en kjøler må du kjøpe uansett hva du går for.

Aha, selvsagt, kjøleren bråker ^^

Noen formening om ytelsen til prosessoren? Ifølge produktnanmeldelsene ser dette bra nok ut for min del.

Lenke til kommentar

Ville kjøpt Noctua NH-D14.

Noen spesiell grunn å gå for NH-D14 framfor D12?

Basert på diverse anmeldelser, så tror jeg går for S14. Den ser ut til å ha god ytelse og er mer stille enn NH-D14.

Jeg kommer til å bestille AMD prosessoreren og hovedkortet som jeg nevnte tidligere.

Takk for hjelpen folkens! :)

Endret av saladin waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...