Gå til innhold

Sletting av studielån?


random03

Anbefalte innlegg

Jeg hørte en gang at hvis man gifter seg i utlandet og bor der i 5 år så blir studielånet slettet, men etter litt google surfing så tror jeg reglene har endret seg?

 

Så hvis jeg giftet meg med en engelskmann og ble engelsk statsborger for eksempel. Eller dual-nationality, som de kaller det her hvor man er begge :)

 

Eller var det bare tull?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sletting av gjeld

Rett til ettergivelse ved varig uførhet
Hvis man blir varig ufør, kan Lånekassen ettergi (slette) hele eller deler av gjelden. Dersom man blir minst 50 prosent varig ufør og har en brutto årsinntekt (person- og kapitalinntekt) på under 348 880 kroner, kan studiegjelden ettergis helt eller delvis. Har man barn man forsørger, blir grensen hevet med 12 530 kroner for hvert barn per år.

 

Ettergivelse ved lang tids arbeidsuførhet
En kunde som på søknadstidspunktet er helt arbeidsufør kan få ettergitt og nedskrevet gjelden. Dette gjelder hvis kunden har vært sammenhengende arbeidsufør i de siste seks årene og fortsatt er det på søknadstidspunktet.

 

Ettergivelse ved død
Gjelden til kunder som dør blir slettet i sin helhet; ingen «arver» gjeld til Lånekassen.

 

De som bor og jobber i Finnmark og Nord-Troms
Du kan få ettergitt (slettet) ti prosent av opprinnelig lån, maksimalt 25 000 kroner per år, hvis du bor og jobber i Finnmark eller utvalgte kommuner i Nord-Troms. Avskrivning av lån for låntakere bosatt i Finnmark og Nord-Troms understøtter distriktspolitiske mål. Ettergivelsen skjer på etterskudd når du har bodd og jobbet i regionen i tolv måneder sammenhengende.

 

Ettergivelse (sletting) av gjeld enkelte lærerutdanninger
De som fullfører visse lærerutdanninger kan få ettergitt (slettet) inntil kr 50 000 av studielånet.

 

Ettergivelse for leger i utvalgte kommuner
Du kan få ettergitt (slettet) ti prosent av opprinnelig gjeld, maksimalt 25 000 kroner per år, dersom du er lege og jobber i utvalgte kommuner.

 

Ettergivelse for kvotestudenter
Studenter fra Sentral- og Øst-Europa og fra utviklingsland kan i noen tilfeller få studielån slettet. Universitetene og høgskolene i Norge tar hvert år opp et visst antall studenter fra Sentral- og Øst-Europa og fra utviklingsland til spesielle utdanningsprogram («kvoteprogram»). Studenter som har fått lån til et slikt program, kan få gjelden slettet når de bosetter seg varig i hjemlandet.

 

Ettergivelse av gjeld ved varige betalingsproblemer
For kunder med varige betalingsproblemer, kan Lånekassen vurdere å slette gjeld.

 

Omgjøring til stipend
All basisstøtten fra Lånekassen blir utbetalt som lån. Etter bestått eksamen kan inntil 40 prosent av dette beløpet bli gjort om til stipend, forutsatt at man ikke har hatt inntekt/formue/trygd over fribeløpene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...