Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT, kapaks, Telenor - hvorfor kan jeg ikke få ADSL?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bestilte ADSL Delta fra NGT men montørene sa at jeg ikke kan få ADSL gjennom min linje. Jeg sjekket på kapaks og fikk disse opplysninger:

 

"Linjen har produktet ISDN GT

Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt. - Aksesslinje Delt tilgang "

 

Jeg bor i et rekkehus og har sjekket tlf. nr. til alle mine naboer og det viste seg at det er BARE MITT NUMMER som ikke kan få ADSL. Hvordan er det mulig? Kan jeg klage på det?

Og, det er litt ironisk siden alle mine naboer er gamlinger og INGEN av dem har PC. :)

 

Er det mulig å "kjøre" ADSL gjennom et av nummrene som jeg har på ISDN siden jeg ikke trenger begge to?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har jobba på telenor og vært borti det samme, det er fult mulig, men du må bestille med montør ;) det er fordi du har delt linje sansynligvis med noen av de andre i rekka .. koster en tusing te montør , men det er det verdt fremfor å slippe å sitte med isdn !! *hate isdn*

 

Bare kontakt telenor du , så ordner de det ;)

 

Eller .. sjekk www.kvalito.no de har mye billigere da .. bare husk

at du må ha montør.

Lenke til kommentar
Er det mulig å "kjøre" ADSL gjennom et av nummrene som jeg har på ISDN siden jeg ikke trenger begge to?

Nei, her misforstår du litt. ISDN kan gi deg flere "kanaler" med hvert sitt nummer, men det er fremdeles bare en fysisk linje. Og ADSL skal bruke samme fysiske linja, bare et annet frekvensområde.

 

En fysisk linje fra sentralen kan deles på flere hus (delt tilgang), og da er det ikke mulig å kjøre ADSL på den linja. Du kan jo be om at noen andre av naboene overtar den delte linja slik at du får egen linje.

Lenke til kommentar

Hmmm...

 

Montørene (ja, de var 2, med to biler :) ) sa at jeg kan ikke få ADSL hjemme, men, etter kontakt med NGT fikk jeg vite at det er mulig å få ADSL hvis jeg betaler 1000kr. i tilleg. Jeg godta dette men, uansett, etter flere dager fikk jeg beskjed at det er ikke mulig og at jeg må levere tilbake ADSL utstyr som jeg fikk fra dem.

 

Oh ja, de sa at det er "fullt i linjenettet". Jeg forstår ikke hva det betyr men jeg vet at det er ikke bra for meg.

 

By the way, er det mulig å sende brev til Telenor og be dem å omkoble mitt nr. til en "normal" linje?

Lenke til kommentar

Så lenge man har ISDN skal man i utgangspunktet kunne ha ADSL etter fritt valg, ISDN = ren galvanisk linje fra telefonsentralen!

 

Jeg har selv jobbet som montør og har ALDRI sett ei ISDN linje med "linjeelektronikk" på - dette hørtes forferdelig merkelig ut!!

 

Hadde det derimot vært ei god gammel PSTN (Analog) linje du har - så hadde jeg skjønt problemstillingen; her er det ofte mye elektronikk og filter på linjene slik at ADSL blir vanskelig.

 

Jeg lurer egentlig på hva NGT/Telenor skal bruke de 1000,- på??

 

Eneste problemet jeg kan se at du har er at den linja du har idag er koblet "internt" i ISDN-boksen, noe som ofte betyr at montør må sette en RJ45-kontakt (ny type telefonkontakt) ved siden av ISDN-boksen din.

 

Hvor bor du i landet? -Jeg kommer gjerne innom og skjekke utstyret ditt hvis du vil, dette hørtes borti natta ut! Du har ikke mer fyldig informasjon?

Lenke til kommentar
Så lenge man har ISDN skal man i utgangspunktet kunne ha ADSL etter fritt valg, ISDN = ren galvanisk linje fra telefonsentralen!

 

Jeg har selv jobbet som montør og har ALDRI sett ei ISDN linje med "linjeelektronikk" på - dette hørtes forferdelig merkelig ut!!

 

Ja, det synes jeg også... :)

 

Hadde det derimot vært ei god gammel PSTN (Analog) linje du har - så hadde jeg skjønt problemstillingen; her er det ofte mye elektronikk og filter på linjene slik at ADSL blir vanskelig.

 

Ja, jeg også hørte at det kan vare mye rot med analoge linjer.

 

 

Jeg lurer egentlig på hva NGT/Telenor skal bruke de 1000,- på??

 

 

Melding fra NGT 15/08/2003

 

I forbindelse med sjekk av linjen, har vi konstatert at det kan være mangel på

kapasitet via ordinær forbindelse. Vi prøver imidlertid å levere linjen via en

annen løsning, som vil fungere like godt. Endringen kan dessverre forsinke

leveransen noe.

 

Du hører fra oss så snart vi har avklart mer angående din bestilling.

 

 

Neste melding kom 23/09/2003

 

Av tekniske årsaker viser det seg at det må utføres en omkobling av din linje

for at vi skal kunne levere bredbånd til deg. Dette vil beløpe seg til kr. 998.-

og er ikke inkludert i etableringsprisen. Dersom du er villig til å betale

denne omkostningen, ber vi om din bekreftelse på dette, og vi vil fortsette med

bestillingen.

 

Hvis det likevel skulle vise seg å være mangel på kapasitet i linjenettet, og

dette medfører at vi ikke har mulighet for levere bredbånd til deg, vil du bli

underrettet om dette.

I så tilfelle vil du ikke bli belastet for forsøket.

 

Du kan gi oss din bekreftelse ved å sende en epost til

[email protected].

I emnefeltet bruker du tittelen " Omkobling av linjeføring".

 

Dersom vi ikke hører fra deg innen 14 dager går vi ut fra at du ikke ønsker å

betale for omkobling av linjen og din bestilling vil bli annullert hos oss.

 

 

Det var alt.... Jeg takket ja til å betale omkostninger men fikk beskjed på NGT Kundesider at jeg ikke kan få ADSL og at jeg må returnere ADSL utstyr.

 

 

 

Eneste problemet jeg kan se at du har er at den linja du har idag er koblet "internt" i ISDN-boksen, noe som ofte betyr at montør må sette en RJ45-kontakt (ny type telefonkontakt) ved siden av ISDN-boksen din.

 

Det greier jeg selv...

 

 

Hvor bor du i landet? -Jeg kommer gjerne innom og skjekke utstyret ditt hvis du vil, dette hørtes borti natta ut! Du har ikke mer fyldig informasjon?

 

Porsgrunn (Stridsklev).

Lenke til kommentar
Hmmm...

Oh ja, de sa at det er "fullt i linjenettet". Jeg forstår ikke hva det betyr men jeg vet at det er ikke bra for meg.

 

By the way, er det mulig å sende brev til Telenor og be dem å omkoble mitt nr. til en "normal" linje?

 

Are there, feeling that. Har vært gjennom 3ISP`er snart som påstår de kan levere men som av en idiotisk grunn ikke vil plutselig, en ny grunn hver eneste gang :grumpy:

 

Er ikke så lett å få ADSL når det er fullt i sentralen, som det kansje er snakk om her.

Lenke til kommentar

Det SKAL gå fint det... Bare vær sikker på at det er bygget ut adsl sentralenhet der du bor.. (i nabolaget).. Det er å anbefale å bruke telenor. de er faktisk ikke så dårlige.. men det skal fint gå å få adsl hos deg.. men delt aksess tilgang.. vil det da si at dere har 2 nummere på deres hus???

i så fall avbestiller di ISDN nr2. og beholder nr1. vips

 

 

 

Lykke til tror dette skal være greit å forstå da

Lenke til kommentar
Det er å anbefale å bruke telenor. de er faktisk ikke så dårlige.. men det skal fint gå å få adsl hos deg..

 

Yeah, særlig på vanskelige bestillinger....

Finnes vel få ISP hvor det er vanskeligere og få til ting enn hos Online.

Nei velg en av de mindre og finn en forhandler om følger opp bestillingen skikkelig og vet hvor man skal ringe i telenor-systemet for og fikse ting.

Lenke til kommentar

Ok, når jeg nå fikk se brevet som du fikk fra NGT skjønner jeg problemstillingen litt bedre:

 

Den ISDN-linja du har per idag går på "utjevningskabel". Kort fortalt går den innom flere hovedfordelere før den kommer til endefordeleren i "gata di". La oss si at "den går rundt grøten". Men la oss ikke bruke mye tid på dette - poenget er at det ikke er tillatt med ADSL på utjevningskabler.

 

Mao må telemontøren koble om linja di slik at den går "korteste" vei i kabelnettet. Vanligvis er dette fra sentralen -> hovedfordeler -> endefordeler -> abbonement.

Det er, selvfølgelig(?), ikke sikkert at det er noen ledige kabelpar som er godkjent for formålet; ikke ledig i kapasitet i kabelnettet til Telenor. Da er det faktisk ikke noe å gjøre - du får ikke ADSL der du bor.

 

Slike lokale forhold er ofte et stort problem og jeg kan love deg at hverken folka på Telenor, NGT eller telemontøren gidder å gjøre noe særlig med det (selv om det teoretisk er mulig og ofte blir veldig mye arbeid) - dette er dagligdags for de som jobber med det...

 

Så tror nok at enten må du vurdere å få deg ny adresse, bredbånd via kabel-tv'en eller parabolen eller f.eks. som tidligere noen har nevnt WLAN fra en god nabo e.l...

 

Sorry Mac!

 

Men jeg skjønner virkelig godt frustrasjonen din! Har vært med på det samme selv flere ganger (men har tatt saken i egene hender og ordna da seff)

Lenke til kommentar

Der tar du faktisk feil Mezzy.

 

ADSL på tverrkabel er mulig, men du tenker nok på delt aksess, men fra 1. okt (eller er det 1.nov?) så vil delt aksess over tverrkabel være mulig. Så fremt ISDN-linjen er tverrkoblet da selvfølgelig.

 

Så venter du litt Jokab, når ISPene får omstilt seg, blir det kanskje mulig. Men dersom tverrkabelen er for lang eller tynn vil ingen kunne tilby noe på den linjen.

Lenke til kommentar
Der tar du faktisk feil Mezzy.

 

ADSL på tverrkabel er mulig, men du tenker nok på delt aksess, men fra 1. okt (eller er det 1.nov?) så vil delt aksess over tverrkabel være mulig. Så fremt ISDN-linjen er tverrkoblet da selvfølgelig.

 

Så venter du litt Jokab, når ISPene får omstilt seg, blir det kanskje mulig. Men dersom tverrkabelen er for lang eller tynn vil ingen kunne tilby noe på den linjen.

 

 

Ja, det stod noe at jeg har ISDN delt aksess.

Dek skjedde noe over natta, og jeg mener det bokstavelig.

 

Se her:

 

https://metro.telenor.no/kapaks/kapaksweb stod det i går følgende:

 

Linjen har produktet ISDN GT

Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt. - Aksesslinje Delt tilgang

 

I dag står der dette:

 

Linjen har produktet ISDN GT

Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt.

Mulig produktklasse: ADSL 1024/256

 

 

Har det noen betydning for meg?

Men, det er litt rart at jeg er den eneste i hele nabolaget som ikke kan få ADSL....

Lenke til kommentar
Det SKAL gå fint det... Bare vær sikker på at det er bygget ut adsl sentralenhet der du bor.. (i nabolaget).. Det er å anbefale å bruke telenor. de er faktisk ikke så dårlige.. men det skal fint gå å få adsl hos deg..

Telenor har sikkert mange flinke folk og montører og de kan sikkert løse hans problem; men de er tvilsom om de vil løse problemet i utgangspunktet.

 

Har vanskkelig for å forstå at noen kan anbefale Telenor ADSL ettersom de helt klart leverer et mindreverdig produkt sammenlignet med andre ADSL-leverandører:

-De kommer verst ut i alle prissammenligninger

-Mange har problemer med montering

-Dårlig service og kundebehandling

-Leverer ikke router

 

Men en ting skal de ha; de er suverene på fakturering!

Lenke til kommentar
Telenor har sikkert mange flinke folk og montører og de kan sikkert løse hans problem; men de er tvilsom om de vil løse problemet i utgangspunktet.

 

Har vanskkelig for å forstå at noen kan anbefale Telenor ADSL ettersom de helt klart leverer et mindreverdig produkt sammenlignet med andre ADSL-leverandører:

-De kommer verst ut i alle prissammenligninger

-Mange har problemer med montering

-Dårlig service og kundebehandling

-Leverer ikke router

 

Men en ting skal de ha; de er suverene på fakturering!

 

 

Ja, jeg vil helst unngå Telenor. Jeg liker ikke det med begrenset nedlasting. Jeg hadde NGT der hvor jeg bodde før og var kjempe fornøyd. Nå prøver jeg å få NGT igjen siden jeg flyttet til en nytt hus...

 

Forresten, kan noen svare på min post som var posted

17 Oct 2003 11:59

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...