Gå til innhold

9800SE vs 9600XT


robert750sf

Anbefalte innlegg

Når det gjelder hvilket kort som er modbare, så er det visstnok ganske usikkert. Det sto et sted at sapphire kom med 9600 layout, mens powercolor og connect3d kom med 9800 layout. Men for å være sikker på å få riktig kort vil jeg anbefale å ta kontakt med forhandlere som selger kortene. Man trenger jo ikke å si at man skal modde det, du trenger kun å si at 256 bits minnebus gir høyere ylels osv. Og som sagt L-form på minnet tilsvarer 256 bits minne. Lykke til

 

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så fikk jeg altså mitt connect3d 9800se fra databutikken i dag. Med et enkelt tastetrykk gikk 3dmark 03 fra 3660 til 5572 med softmod'en For et kort til 1888 er vel ikke dette dårlig ... Vel, nok testing, nå litt spilling!

 

Åssen PC har du ? Fristende med ett sånt kort.. Er det sånn at : Hercules 9800SE er best her hvis jeg skal aktivere de ekstra fire pipelines? Det MÅ jeg ha altså:) Hadde originalt planer om å kjøpe 9800XT men tenkte at jeg kjøpte dette istedet for nå og venta til mars-april med å kjøpe et ultrahightech-kort ;) God ide? :yes:

Lenke til kommentar
Så fikk jeg altså mitt connect3d 9800se fra databutikken i dag. Med et enkelt tastetrykk gikk 3dmark 03 fra 3660 til 5572 med softmod'en For et kort til 1888 er vel ikke dette dårlig ... Vel, nok testing, nå litt spilling!

 

Åssen PC har du ? Fristende med ett sånt kort.. Er det sånn at : Hercules 9800SE er best her hvis jeg skal aktivere de ekstra fire pipelines? Det MÅ jeg ha altså:) Hadde originalt planer om å kjøpe 9800XT men tenkte at jeg kjøpte dette istedet for nå og venta til mars-april med å kjøpe et ultrahightech-kort ;) God ide? :yes:

 

Har amd 2500, abit nf7 v.2 og ram fra geil. Det varierer tydeligvis om softmodden fungerer eller ikke. 555 kjøpte jo det samme kortet som meg, men det virket visst ikke like bra...Vet ikke om Hercules sine kort er bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vanskelig og finne tester på ati 9800 se..

men fant ut at 325mhz på gpu og 250(500mhz)på rammen

 

kansje StigK kan bekrefte dette...

vet heller ikke båndbredde på kortet,men vil tippe ca 16-18.

kansje dette kortet vil tilsvare et ati 9700 non pro i ytelse.

Strengt tatt så vet du jo allerede båndbredden ut fra tallene du oppgir.

 

Minne-båndbredden i GigaByte per sekund regnes ut slik:

MHz minne * 2 (for DDR, dersom du ikke har tatt det med i MHz-tallet allerede) * bit bredde på minnebussen / (8bit/byte * 1000 MHz/GHz)

 

Eksempel med et 9800SE-kort med 250MHz og 256bit bredde på minnet:

250 * 2 * 256 / (8 * 1000) = 16 GigaByte per sekund

 

Tilsvarende for et 9600XT-kor med 600"MHz" og 128 bit bredde på minnet:

600 "MHz" (inkl DDR-faktoren) * 128 / (8 * 1000) = 9,6 GigaByte per sekund

Lenke til kommentar

Hei jeg har akkurat kjøpt meg ny data maskin, jeg kjøpte meg hercules 9800 se etter å ha lest denne tråden. Jeg har lastet ned de soft modda driverene til catalyst 3.7 og med dette får jeg ca 5600 poeng i 3d mark 2003 og 16600 i 3d mark 2001 se, nå kan det være at jeg ikke har helt optimale innstillinger på ram og cpu.

 

Det er et problem og det er at når jeg har moddet kortet viser det grafikk feil når jeg har aktivert anti alaising. Stig K du har jo fått det til med samme kortet har du det samme problemet? Uansett funker det helt greit uten anti alaising. Har ikke prøvd på overklokking av gpuen men cpuen er klokket til 2100 mhz

Lenke til kommentar
Hvis du ser på dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl og går inn på hjemmesiden til Hercules på det kortet så står det at det er 256 bit minne. Da vil det vel heller lønne seg å kjøpe et slikt enn å kjøpe 9600XT?

9600xt koster jo bare 1500 på www.psdata.no, istedet for hercules 9800se aiw ville jeg heller kjøpt 9800 np, koser vel ca 3-400kr extra, men da er 8 pipelina enable.

Lenke til kommentar
Leste test i går hvor jeg så at radeon9800se var dårligere enn 9600pro på div benchmarks :roll:

9600xt er faktisk bedre enn 9800se, men når du får aktivert de 4 pixel piplina på 9800se så har ikke 9600xt kjangs, med de 4 pixel enablet har 9800se nærmest likt ytelse som 9800pro! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...