Gå til innhold

Det gjelder Vapochill Premium Edition artikkelen...


Anbefalte innlegg

Dette er helt sikkert flisespikkeri; men dere sa i innledningen til artikkelen (det gjaldt stoffs forskjellige faser) hvor det ble fortalt at der finnes tre faser for ethvert stoff: Damp, Fast og flytende. Men dere glemmer en ting; at der også finnes en fjerde fase; plasma. Denne oppnås ikke ved "ordinære" temperaturer, men først når et stoff blir varmet opp til et par millioner grader. Elementærpartiklene som stoffet består av frigjøres fra hverandre og "svever" rundt i en forrykende fart. (det er jo det som skjer når man varmer opp noe).Dette kalles da et plasma og er nyttig f.eks for fusjonsreaksjoner ol.

 

8) 8) 8)

 

-------------------------------------------------

 

FARSCAPE

Season 2, Episode 15, Won't Get Fooled Again

OFFICER CHARMEDMEAT: (In a police uniform and a lovely pair of red pumps) Freeze! You're under arrest! You have the right to the

remains of a silent attorney! If you cannot afford one... tough noogies! You can make ONE phone call! I recommend Trixie:

976-Triple 5-"love". Do you understand these rights as I have explained them to you?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
[quote name='Novec' date='15/10/2003 : 18:01'] ... og tilstanden ved det absolutte nullpunkt. Begge to er så langt utenfor relevans at vi ikke tok dem med, men du har så absolutt rett ;-) [/quote]
nå har du gjort det novec.. me nyskjerrig!

hva heter så denne tilstanden, og ha er dets egenskaper??

jeg har en dyp trang til å finne ut om alt her i verden så jeg har grunnlag til engene meninger vettu.. ;)
Lenke til kommentar

Husker ikke hva tilstanden ved det absolutte nullpunkt kalles (om det har noe navn), men ved -273,15 grader Celsius (0 grader Kelvin) faller elektronene som kretser rundt atomkjernene til ro. Hva som skjer er det ingen som vet da vi ikke har klart å komme så lavt ned (var visst snakk om milliondeler av en grad før forskerne klarte det), og det fins en rekke teorier rundt det. En av dem sier at materien vil begynne å lyse, noe jeg finner nokså usannsynlig. For at lys skal dannes, må energi frigjøres ved at elektronene hopper mellom elektronbanene (først hopper de ut en eller flere baner, deretter faller de tilbake. Energien som frigjøres er i form av fotoner, altså lys). Men jeg skal overhodet ikke påstå noe om dette, da det ligger et godt stykke utenfor min beskjedne kompetanse i temaet. :)

Lenke til kommentar
Dette er helt sikkert flisespikkeri; men dere sa i innledningen til artikkelen (det gjaldt stoffs forskjellige faser) hvor det ble fortalt at der finnes tre faser for ethvert stoff: Damp, Fast og flytende. Men dere glemmer en ting; at der også finnes en fjerde fase; plasma. Denne oppnås ikke ved "ordinære" temperaturer, men først når et stoff blir varmet opp til et par millioner grader. Elementærpartiklene som stoffet består av frigjøres fra hverandre og "svever" rundt i en forrykende fart. (det er jo det som skjer når man varmer opp noe).Dette kalles da et plasma og er nyttig f.eks for fusjonsreaksjoner ol.

 

8) 8) 8)

Du glemmer at plasma er en fase som ikke gjelder for stoffer... Forskning har vist at atomer smelter sammen ved det absolutte nullpunkt...

 

Altså, ET stoff kan kun ha tre faser der det opptrer som seg selv

Lenke til kommentar

Joda, det er riktig det. Vanskelig å spikke fliser når alle andre også vil gjøre det :lol: ok, men uansett er plasma en grunntilstand for materie. Er den grei da? Jeg husker heller ikke sikkert hva man kaller et stoff ved det absolutte nullpunkt, men jeg kan fortelle dere at der finnes seks forskjellige hovedformer for is (av vann vel å merke)... is1-6. Is 6 (det er selvsagt vel så avhengig av trykk, gravitasjon såvel som temperatur. Is-6 er som stål her på jorden :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...