Gå til innhold

Evig hakking i spill..?


Anbefalte innlegg

Sliter med at (oxo denne maskina) maskina hakker i spill.

Bygde ny maskin der jeg byttet ut alt utenom skjermkort, beholdt mitt gamle GF4 ti4400 da jeg syns det hang rimelig greit med i utviklinga enda. Til min store overraskelse hakket maskina fortsatt ved spilling, og jeg var skråsikker på at skjermkortet var defekt. I helga dro jeg til komplett kjøpte et nytt Radeon 9600Pro "Fireblade Edition" skjermkort, men bedre ble det ikke, selv ikke etter at jeg formaterte hd og tok en clean install av win xp.

 

Absolutt alle komponenter er nå byttet, eneste som ikke er byttet er kabinett med strømforsyning - chieftec 340W.

 

Kan det virkelig være PSU som skaper hakkeproblemene?

 

Trodde 340w var nok for mitt system men...

Mitt systemoppsett:

 

- Chieftec Dragon Medium 340W

- MSI K6 Delta VIA600 MS-6590 v2

- Sapphire Radeon 9600 Pro "Fireblade edition"

- Corsair 512mb pc3200 DDR-ram

- AMD Barton xp2500+

- Seagate S-ata 120GB Harddisk

- Samsung DVD-rom Black

- Sony CD-RW 12x/8x/32x Black

- Sony Floppydisk 3,5" 1,44Mb

- Dynalink ISDN-card

- Hansol 920D "19 Monitor

- Creative Speaker Inspire 4.1 4400

- Logitech optical mouse and cordless desktop

 

 

mvh

Kjellis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nå helt ny pc, har du huska og stille inn FSB og MP på riktige innstillinger? Vis ikke kjører jo systemet på gamle settinger, altså like bra som før.. 8)

 

Og ta opp oppgavebehandlingen i windows og sjekk hvor mange % cpuen yter!! Var en post her tidligere om en fyr som bare fikk brukt 1 % av kraften uansett situasjon, husker ikke åssen det ordna seg. Det er bare å søke litt rundt :wink:

Lenke til kommentar

"Out of range  

HF: 30-96 KHz  

VF: 47-160 Hz  

21 KHz 26 Hz"

 

Har ikke dette noe med skjermen og gjøre?

 

Uansett, sett alt til orginale verdier (hvis det ikke allerede er gjort). Og reset bios(ta opp liten jumper ved siden av cmos-batteriet. Ha den ute i et sekund eller to, og sett den på samme plass igjen).

Lenke til kommentar
Du har nå helt ny pc, har du huska og stille inn FSB og MP på riktige innstillinger? Vis ikke kjører jo systemet på gamle settinger, altså like bra som før..  8)

 

 

 

ØØØhhhhhh... Vedkommende har vel skiftet hovedkort ........ ???

 

 

CDRW spilleren din har du vel ikke skiftet ?

Den er kansje så gammel , at originaldrivere/programmer støtter 16bit modus.(DOS)

Sørg for at disse ikke er lastet når du kjører win32 applikasjoner.

 

Eldre billige cdspillere har en tendens til miste lesbarheten på høye hastigheter over tid. Dette kan fikses ved å finjustere/kalibrere laseren tilbake i nøyaktig original posisjon. Dette er uhyre vrient å få til på grunn de små komponentene som må demonteres/monteres.

Men jeg vet dette blir gjort på dyrere spillere.På billige spillere er det liten vits , like greit å kjøpe en ny.

Det finnes guider på nettet om dette.

 

På bakgrunn av de feilmeldinger som du fikk i 3dmark , virker det som du har et skjermoppdateringsproblem. Sørg for å bruk de siste driverne for skjermkort og skjerm.

 

Du har sikkert et nettverk, 10/100 NIC , i tillegg til skjermkort og innebygd lydkort. Med Device bus-mastering , er det slik at de forskjellige kortene har egenskap til å sette pci og agp latency tidsinstillingene sine selv. Med enkelte kort (ofte Soundblaster-Live) bør man unngå å dele IRQ med andre bus-master enheter , siden skjermkort ofte setter en AGPlatency på 248. Dersom Skjermkort , lydkort , og nettverkskort er på delt pci bus , vil dette redusere ytelsen i spill , der man er avhengig av topp ytelse fra samtlige 3 kort.

 

Bruk Powerstrip , og sjekk ut forum på rage3d.com.

Lenke til kommentar

"Out of range  

HF: 30-96 KHz  

VF: 47-160 Hz  

21 KHz 26 Hz"

 

Har ikke dette noe med skjermen og gjøre?

 

Uansett, sett alt til orginale verdier (hvis det ikke allerede er gjort). Og reset bios(ta opp liten jumper ved siden av cmos-batteriet. Ha den ute i et sekund eller to, og sett den på samme plass igjen).

 

...hadde allerede gjort d oxo, uten at det gjorde noe med problemet...!

Lenke til kommentar

slå av 8xagp .

 

Enter bios setup.

 

sett sideband adressing -disabled

sett agp fastwrites -disabled

sett 8xagp -disabled

sett 4xagp -enabled

sett agp spread spectrum -disabled

sett agp driving force/value -auto

sett pci/vga palette snoop -disabled

sett primary vga adapter -AGP

sett search for monochrome display adapter/resources -disabled

 

I pnp/pci configuration:

 

sett oppdatering/reset av escd

sett resources controlled by -manual.

 

nå vil det åpne seg en mulighet for å sette irq manuelt for dine kort.

Sjekk hovedkort manualen din , og finn ut hvilke pci slotter som deler pci-bus.

Som regel med via-chipsett er agp porten på bus 0 sammen med pci slot 1 eller 2. unngå å plassere noe kort i disse slottene.

Dersom du har et pci kort , som virkelig er nødvendig , så prøv å plasser dette i pci slot 5 eller 6. Da vil du mest sannsynelig dele irq med onboard usb porter.

Som regel har du nok med 2 stk usb utganger , slik at du kan disable usb port 3&4. dermed kansje frigjøre en irq.

 

Slå av alle onboard features som du ikke bruker.

F.eks:

legacy støtte for usb keyboard/mouse , soundblaster/midi.

Onboard modem , osv. Ikke enable irq for noe du ikke er avhengig av.

 

Save to cmos and exit.

Restart maskinen.

 

Åpne device manager/enhetsbehandling , og vis enheter etter tilkobling.

 

Agp/vga bør ha egen irq , helst irq 10.

Lydkort bør være på irq 5

Nettverkskort bør være på irq 11.

 

Irq 16 og opp , er windows tilordnede irq'er. (egentlig en delt irq fra 0-15)

 

Jeg har sett systemer hvor VGA,NIC,Lydkort og to usb porter deler irq10 , og likevel fungerer greit i windows. Men som regel blir det problemer før eller siden.

 

Du har kun irq10 og irq11 til rådighet på de fleste nye hovedkort.

 

Disable alt du vet du ikke trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...