Gå til innhold

Dagbladet tester Half-life 2 betaen. Din mening ?


Anbefalte innlegg

Håper så mange som mulig gjør som meg og forklarer denne inkompetente dusten (yess, overdrivelsens makt er med meg) hvordan vi lovlydige nordmenn (og gamere) ser på denne typen journalistikk.

 

Måtte Dagbladet fra denne dag befinne seg (enda lenger inn) under useriøsitetens tegn.

 

Antar at noen har sendt en heads-up til Valve om dette. Moro om Dagbladet får Vivendi på nakken.. :-)

Ja, var noe slikt jeg tenkte meg...:-) Synes det hadde vært koselig, jeg...:-) Dette er jo helt sprøtt... Kameraten min fortalte meg tidligere idag at de hadde stjålet et bilde fra ham (han er fotograf i Fredriksstad Blad), og det sier jo litt om hva de surrer med, men dette er virkelig GROVT.

 

Sendte for sikkerhets skyld en mail til Valve selv, jeg.

Latterlig av Dagbladet, kjekt om avisa og iallfall journalisten får en smackdown av Vivendi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle,

 

tenkte dette var et godt egnet sted å komme med noen synspunkter på artikkelen jeg skrev på db.no tidligere i dag, og all tilbakemeldingen som har kommet på den.

 

Først av alt: Mye av kritikken går på at jeg har lastet ned en ulovlig versjon av spillet. Det har jeg ikke, og jeg har heller ikke skrevet det. Jeg er selv imot kopiering og nedlasting av spill. Jeg vil ikke si hvor jeg har fått spilt Half-Life 2-versjonen, men jeg synes dere skal legge kritikken om Dagbladet som kriminell organisasjon død.

 

For det andre så har jeg allerede snakket med Vivendi, og de avventer reaksjoner fra Valve på denne saken. I mellomtiden blir artikkelen liggende ute på nettet.

 

Grunnen til at jeg skrev om mine inntrykk fra å ha spilt gjennom Half-Life 2-versjonen, er at dette er et spill som svært, svært mange har ventet på, og interesserer seg levende for (at dette er blitt en diskusjon er jo et tegn på nettopp det.) For Dagbladet som nyhetsavis er derfor denne saken helt på sin plass for oss å publisere. Før saken ble skrevet og lagt ut, hadde vi en redaksjonell vurdering på om det var riktig eller ei, noe vi kom fram til at det var. Det samme skjedde forøvrig da både Dagbladet og VG forhånds-anmeldte Lene Marlin-skiva, som også hadde kommet på avveier på ulovlig vis.

 

Det er en feil holdning å innta at man skal hysje ned et potensielt fabelaktig spill som Half-Life 2, bare fordi det ble stjålet fra Valve. Har jeg sett spillet, har jeg også lyst til å skrive om det, sånn er det. Det hadde ikke vært spesielt spennende å lese aviser om journalistene skulle holde inne informasjon de hadde, i frykt for å støte noen som, i dette tilfellet, Valve.

 

Hvis dere har lest artikkelen, vil dere skjønne at jeg ikke har skrevet en anmeldelse av spillet, men snarere rapportert mine inntrykk av et langt fra ferdig produkt. Dette presiseres nøye i artikkelen, og jeg skriver også at jeg ikke anbefaler noen å laste det ned i håp om å få slippe å kjøpe spillet. Faktisk så tror jeg at de aller fleste som har gått så inn for å få tak i den ulovlige versjonen er såpass interessert i spillet som helhet, at de kommer til å stå i kø for å kjøpe det på release.

 

Kom gjerne med innspill her, jeg følger med på diskusjonen.

 

mvh

Snorre Bryne

Lenke til kommentar

Selv journalister må følge loven. Men du fikk altså en lovlig beta-versjon fra utgiveren? I såfall er saken helt annen. Jeg fikk vel bare automatisk ut i fra at du hadde fått tak i den versjonen som var lekket fra Valve.

 

Hvis det hadde vært slik at du hadde fått tak i denne versjonen, er det ingen tvil om at det hadde vært galt. Det var stjålet materiale, og utvikleren fordømte hele situasjonen og de som stod bak. Da synes jeg, personlig, at det er galt å dra nytte av det for å skrive noe som helst om det. Omtale eller ikke.

 

Hvorfor? Fordi "piratkopiering" er et lovbrudd. Og den versjonen som ligger på nettet er en piratversjon i høyeste grad. Og om en journalist laster det ned eller den vanlige "mannen i gata", spiller ingen trille. Det handler ikke om at aviser kan ta i bruk "shady" taktikker. En journalist kan ikke bryte seg inn i en bygning for å avdekke den illegale operasjonen som foregår der inne, fordi å bryte seg inn på en eiendom er et lovbrudd. Poenget var her at å laste ned piratversjoner er forbudt.

 

Et annet eksempel er hun journalisten i USA som smuglet våpen gjennom sikkerhetskontrollen på en flyplass for å avdekke den dårlige sikkerheten. Flott stoff, men hun begikk et lovbrudd uansett. Poeng: Du begår ikke et lovbrudd for å skaffe en god "story".

 

Godt å vite at du fikk den på lovlig vis. Flott artikkel, Snorre!

Lenke til kommentar

Ombestemte meg, here we go ;

 

Du bæsja enda hardere på leggen nå... Forklar disse her, jeg orker ikke å skrive masse, må spille lovlig Battlefield snart..

 

Du tror det ikke før du får se det. Dagbladet.no har testet en uoffisiell versjon av «Half-Life 2».

 

Nå er jakten på «Half-Life 2» lett å se på nettet, på de fleste søkemotorer er du garantert å finne «Half-Life 2» som et av de sist brukte søkeordene. Denne versjonen er på 1,4 gigabyte, og om du tror at du slipper å kjøpe spillet dersom du får tak på denne versjonen, tar du feil.

 

Alt jeg har å si : Jeg vedder et Radeon9800XT kort MED HL2 LOVLIG på at du har dønn samme versjon som alle andre. Vedder du imot?

Lenke til kommentar
Selv journalister må følge loven. Men du fikk altså en lovlig beta-versjon fra utgiveren? I såfall er saken helt annen. Jeg fikk vel bare automatisk ut i fra at du hadde fått tak i den versjonen som var lekket fra Valve.

 

Hvis det hadde vært slik at du hadde fått tak i denne versjonen, er det ingen tvil om at det hadde vært galt. Det var stjålet materiale, og utvikleren fordømte hele situasjonen og de som stod bak. Da synes jeg, personlig, at det er galt å dra nytte av det for å skrive noe som helst om det. Omtale eller ikke.

 

Hvorfor? Fordi "piratkopiering" er et lovbrudd. Og den versjonen som ligger på nettet er en piratversjon i høyeste grad. Og om en journalist laster det ned eller den vanlige "mannen i gata", spiller ingen trille. Det handler ikke om at aviser kan ta i bruk "shady" taktikker. En journalist kan ikke bryte seg inn i en bygning for å avdekke den illegale operasjonen som foregår der inne, fordi å bryte seg inn på en eiendom er et lovbrudd. Poenget var her at å laste ned piratversjoner er forbudt.

 

Et annet eksempel er hun journalisten i USA som smuglet våpen gjennom sikkerhetskontrollen på en flyplass for å avdekke den dårlige sikkerheten. Flott stoff, men hun begikk et lovbrudd uansett. Poeng: Du begår ikke et lovbrudd for å skaffe en god "story".

 

Godt å vite at du fikk den på lovlig vis. Flott artikkel, Snorre!

 

Erling, come on !! Hvordan skulle han få skaffa en lovlig versjon av HL2 når ikke 95% av andre gedigne nettsider har testa det lovlig engang????

 

HAN NEVNER AT DEN NEDLASTBARE FILA ER 1,4GB, HALLOO??? Sorry for at jeg oppfører meg så barnslig, men når jeg får noe idiotisk slengt i trynet så blir det sånn. Holder på å skrive mail til Valve i skivende øyeblikk, replyer den her så fort den er besvart, håper du tar 9800XT offeret..................... :x

Lenke til kommentar
Hei alle,

 

tenkte dette var et godt egnet sted å komme med noen synspunkter på artikkelen jeg skrev på db.no tidligere i dag, og all tilbakemeldingen som har kommet på den.

 

Først av alt: Mye av kritikken går på at jeg har lastet ned en ulovlig versjon av spillet. Det har jeg ikke, og jeg har heller ikke skrevet det. Jeg er selv imot kopiering og nedlasting av spill. Jeg vil ikke si hvor jeg har fått spilt Half-Life 2-versjonen, men jeg synes dere skal legge kritikken om Dagbladet som kriminell organisasjon død.

 

For det andre så har jeg allerede snakket med Vivendi, og de avventer reaksjoner fra Valve på denne saken. I mellomtiden blir artikkelen liggende ute på nettet.

 

Grunnen til at jeg skrev om mine inntrykk fra å ha spilt gjennom Half-Life 2-versjonen, er at dette er et spill som svært, svært mange har ventet på, og interesserer seg levende for (at dette er blitt en diskusjon er jo et tegn på nettopp det.) For Dagbladet som nyhetsavis er derfor denne saken helt på sin plass for oss å publisere. Før saken ble skrevet og lagt ut, hadde vi en redaksjonell vurdering på om det var riktig eller ei, noe vi kom fram til at det var. Det samme skjedde forøvrig da både Dagbladet og VG forhånds-anmeldte Lene Marlin-skiva, som også hadde kommet på avveier på ulovlig vis.

 

Det er en feil holdning å innta at man skal hysje ned et potensielt fabelaktig spill som Half-Life 2, bare fordi det ble stjålet fra Valve. Har jeg sett spillet, har jeg også lyst til å skrive om det, sånn er det. Det hadde ikke vært spesielt spennende å lese aviser om journalistene skulle holde inne informasjon de hadde, i frykt for å støte noen som, i dette tilfellet, Valve.

 

Hvis dere har lest artikkelen, vil dere skjønne at jeg ikke har skrevet en anmeldelse av spillet, men snarere rapportert mine inntrykk av et langt fra ferdig produkt. Dette presiseres nøye i artikkelen, og jeg skriver også at jeg ikke anbefaler noen å laste det ned i håp om å få slippe å kjøpe spillet. Faktisk så tror jeg at de aller fleste som har gått så inn for å få tak i den ulovlige versjonen er såpass interessert i spillet som helhet, at de kommer til å stå i kø for å kjøpe det på release.

 

Kom gjerne med innspill her, jeg følger med på diskusjonen.

 

mvh

Snorre Bryne

 

En ting jeg synes burde gitt dere hos Dagbladet en viss pekepinn på hvorvidt det var greit å kjøre den artikkelen, er mangelen av tilsvarende stoff hos seriøse spill-relaterte sider på nett.

 

Mine favorittsider på nett er Gamespy og Gamespot- jeg regner begge som svært seriøse, og de flinke til å være tidlig ute med stoff.

Det faktum at begge disse sitene (og andre av samme kaliber) IKKE har kjørt noen "forhåndspreview" av det lekkede materialet, burde ha vært et tankekors for dere.

 

Disse nettstedene har større utbytte av å kjøre slike sniktitter enn det en norsk løssalgsavis har- de valgte likevel å la være. Det sier muligens litt om presse-etikken hos Dagbladet, hva?

Lenke til kommentar
Blant de brettene jeg fikk prøvd meg på, var også en togstasjon, der uniformerte vakter patruljerte. Det er ikke lagt inn AI hos alle figurene i spillet, for da jeg angrep disse vaktene i det brettet, gjorde de ingen motstand.

 

Det gjorde de imidlertid i et annet brett, da jeg braste gjennom stillingen deres i rasende fart, i en liten «beach-buggy» med påmontert gevær. Av andre fiender jeg møtte var avskyelige biller, som her graver seg ned i sanden for å hoppe mot deg når du minst aner det. Du blir også angrepet fra lufta av fiendtlige «gunships», som er svært mobile og tilsvarende aggressive.

 

 

På min oppdagelsesreise gjennom et av brettene, fikk jeg tak på gravitasjons-geværet vi tidligere har sett glimt av. På E3-messen så vi filmklipp der dette geværet kunne ta tak i og løfte på gjenstander, men det eneste jeg fikk til, var å skyve på gjenstander og figurer.

 

 

Det er ingen klippscener, det er ingen handling, nesten ingenting er satt i sammenheng - og det kryr av såkalte bugs (vel, altså, det kryr også av biller i spillet, men her mener jeg glipper i programmet).
Lenke til kommentar

 

Godt å vite at du fikk den på lovlig vis. Flott artikkel, Snorre!

 

Erling, come on !! Hvordan skulle han få skaffa en lovlig versjon av HL2 når ikke 95% av andre gedigne nettsider har testa det lovlig engang????

 

HAN NEVNER AT DEN NEDLASTBARE FILA ER 1,4GB, HALLOO??? Sorry for at jeg oppfører meg så barnslig, men når jeg får noe idiotisk slengt i trynet så blir det sånn. Holder på å skrive mail til Valve i skivende øyeblikk, replyer den her så fort den er besvart, håper du tar 9800XT offeret..................... :x

 

Slapp av, tror kaaaanskje Erling var litt sarkastisk?

Lenke til kommentar

Vel.

 

Jeg har gått igjennom alle sidene, angående Tyveriet av kildekoden, og nå også sjekket litt rundt dette med at Dagbladet har publisert en nettartikkel angående "beta versjonen" av Half Life 2.

 

Må først si meg enig i at Dagbladet kanskje har trampet en smule over streken ved å slippe en slik artikkel over nettet, men til deres hell, så har de noen som de kaller "presse frihet" å klamre seg til. Sjansen for at de noen gang vil bli straffet eller heller minimal. Det, som er det store spm't derimot, er om det ville tjent Vivendi og gutta noe godt ved å saksøke DB' for ulovlig reklame for deres kommende spill.... for det er jo reklame for spillet, det kan ikke sies å være noe annet...

 

I den andre spalten, så er jeg forundret over folk svingninger. Den dagen tyveriet av kildekodene ble kjent, var det død over tyven, og himmelen raste i fanget på folk... De fleste fordømmet dette tyveriet.... Når man så kommer lengre ut i oktober, så har den generelle stemningen vendt seg mot at Vivendi og gutta er de store kjeltringene, som har lyvd og stått i for allmennheten, ved at spillet aldri ville vært klart for salg den 30.september...... Og nå, i det siste, så florerer det av meldinger som skryter betaversjonen opp i skyene, ref bevegelser i vannet o.l...

 

Og nå tilbake til DB, som publiserer en artikkel om dette... og folk er umiddelbart frempå og dømmer Db'et nedenom og hjem. I mine øyne, så er den eneste forskjellen på Snorre og de som er på dette forumet (som har lastet ned betan'), at snorre publiserte sine meninger gjennom DB'. I motsetning til Snorre, så tviler jeg på at mange av de som omtaler betaversjonen her, er journaliseter, og har i slik måte heller ingen "presse frihet" å klamre seg til.

 

I slik måte, mener jeg at skal dere fordømme Snorre og Db't. så må dere også fordømme enhver i dette forumet som påstår å ha testet betan.

 

NÅr alt kommer til alt, så er min mening at noen har helt klart tapt noen milioner kroner på tap av kildekodene, men jeg er overbevist om at dette tapet ikke på noen måte vil knekke spillprodusenten, med tanke på den massive Pr' som har kommet gjennom media den siste måneden, gratis. Til syvende og sist, så vil jeg tro at markedet for dette spillet har økt betraktelig etter tyveriet..... og at jeg helt klart kommer til å kjøpe det når det kommer.

Lenke til kommentar

Disse nettstedene har større utbytte av å kjøre slike sniktitter enn det en norsk løssalgsavis har- de valgte likevel å la være. Det sier muligens litt om presse-etikken hos Dagbladet, hva?

 

Presse-etikk? Hva skal man med slikt, her skal det selges maa vite.

 

Snorreb:

Artikkelen din inneholder ting som kan tolkes som "instruerende opplysninger".

 

Kan du fortelle oss litt om hvordan nettopp _du_, som journalist, oppfatter begrepet "instruerende opplysninger"?

Ta gjerne med sammenlikninger til hvordan du ville valgt aa skrive en artikkel om narkotika - hvis du har baller til det.

 

Men det skulle ikke forundre meg om sjefen din ber deg holde kjeft, til ditt eget beste.

Lenke til kommentar

Bah. WTFC!

Han har jo sagt at han ikke har lastet ned versjonen ulovlig!!

Synes det er helt greit at det har blitt gitt noen førstinntrykk av spillet sålangt. Hvis du blir så forbanna og er så redd for å ødelegge opplevelsen el. til det ferdige spillet så bare ligg unna alt som heter previews og betaer. Så enkelt er det faktisk. Om noe ulovlig har forgått er overhodet ingen her på forumet sin oppgave å verken bevise eller påstå. (Med mindre man faktisk er profesjonellt involvert i saken på en eller annen måte) :roll:

Lenke til kommentar

Må først si meg enig i at Dagbladet kanskje har trampet en smule over streken ved å slippe en slik artikkel over nettet, men til deres hell, så har de noen som de kaller "presse frihet" å klamre seg til.

 

"Pressefrihet" spiller ingen trille. De har uansett gjort noe ulovlig.

Tviler sterkt på journalistens påstand om at de har fått den "beta'en" lovlig... da hadde den dukket opp hos andre (seriøse!) nettsteder også.

 

Og nå tilbake til DB, som publiserer en artikkel om dette... og folk er umiddelbart frempå og dømmer Db'et nedenom og hjem. I mine øyne, så er den eneste forskjellen på Snorre og de som er på dette forumet (som har lastet ned betan'), at snorre publiserte sine meninger gjennom DB'. I motsetning til Snorre, så tviler jeg på at mange av de som omtaler betaversjonen her, er journaliseter, og har i slik måte heller ingen "presse frihet" å klamre seg til.

 

Skjønner ikke hva du prøver å si her. Mener du at siden Dagbladet/Snorre (i full offentlighet) bare har gjort det samme som en del privatpersoner, så er det greit- siden de kan påberope seg pressefrihet?

 

Jeg anser det som dustete å piratkopiere uansett hvem man er- og hakket teitere å gjøre det foran norges befolkning i egenskap av "journalistikk".

Lenke til kommentar

Må først si meg enig i at Dagbladet kanskje har trampet en smule over streken ved å slippe en slik artikkel over nettet, men til deres hell, så har de noen som de kaller "presse frihet" å klamre seg til.

 

"Pressefrihet" spiller ingen trille. De har uansett gjort noe ulovlig.

(Tviler sterkt på journalistens påstand om at de har fått den "beta'en" lovlig... da hadde den dukket opp hos andre (seriøse) nettsteder også.)

 

Og nå tilbake til DB, som publiserer en artikkel om dette... og folk er umiddelbart frempå og dømmer Db'et nedenom og hjem. I mine øyne, så er den eneste forskjellen på Snorre og de som er på dette forumet (som har lastet ned betan'), at snorre publiserte sine meninger gjennom DB'. I motsetning til Snorre, så tviler jeg på at mange av de som omtaler betaversjonen her, er journaliseter, og har i slik måte heller ingen "presse frihet" å klamre seg til.

 

Skjønner ikke hva du prøver å si her. Mener du at siden Dagbladet/Snorre (i full offentlighet) har gjort det samme som en del privatpersoner, så er det greit- siden de kan påberope seg pressefrihet?

 

Jeg anser det som dustete å piratkopiere uansett hvem man er- og hakket teitere å gjøre det foran norges befolkning i egenskap av "journalistikk".

 

Kunne f##n meg ikke sagt det bedre selv !

Lenke til kommentar

Pressen har ingen frihet til å begå lovbrudd. Men jeg ser heller at Dagbladet laster ned betaversjonen, og tester den, og gir sitt intrykk av den til allmennheten, en att tusen nordmenn gjør det. og bidrar til den voksende it-kriminaliteten....

 

Og, da dagbladet nå har gjort det, og sier at spillet er så bra som mange skal ha det til, ja da kan jeg heller puste lettet ut, og vente til påske, på den endelige utgivelsen.....

Lenke til kommentar
Pressen har ingen frihet til å begå lovbrudd. Men jeg ser heller at Dagbladet laster ned betaversjonen, og tester den, og gir sitt intrykk av den til allmennheten, en att tusen nordmenn gjør det. og bidrar til den voksende it-kriminaliteten....

 

Jeg på min side er paranoid, kynisk og har et pessimistisk syn på menneskers natur, og antar således at et stort oppslag i Dagbladet vil medføre at *enda fler* nordmenn laster ned betaversjonen...

Lenke til kommentar
Pressen har ingen frihet til å begå lovbrudd. Men jeg ser heller at Dagbladet laster ned betaversjonen, og tester den, og gir sitt intrykk av den til allmennheten, en att tusen nordmenn gjør det. og bidrar til den voksende it-kriminaliteten....

 

Hva er dette for slags unnskyldninger paa andres vegne?

 

Er du ansatt i Dagbladet siden du er opptatt av aa konstruere rotete logikk a la "det er bedre at jeg voldtar soestera mi enn at hele byen gjoer det"?

Lenke til kommentar
Pressen har ingen frihet til å begå lovbrudd. Men jeg ser heller at Dagbladet laster ned betaversjonen, og tester den, og gir sitt intrykk av den til allmennheten, en att tusen nordmenn gjør det. og bidrar til den voksende it-kriminaliteten....

 

Jeg på min side er paranoid, kynisk og har et pessimistisk syn på menneskers natur, og antar således at et stort oppslag i Dagbladet vil medføre at *enda fler* nordmenn laster ned betaversjonen...

 

Vel, jeg tror ikke det har bidrat noe mer en de ulike forumene som finnes på nettet. Jeg antar at den kategorien folk som har kapasitet og linje til å laste ned 1,4 gb allerede er ihuga fans av dette spillet. Og da kan man jo lure, vil denne arikkelen føre til noe mer nedlastning en de ulike diskusjonsforumene på nettet, som fastslo at det var en spillbar betaversjon ute, for en god stund siden?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...