Gå til innhold

Ta utdanningen i en bedrift?


bla01r

Anbefalte innlegg

Hei!

 

De siste to årene har jeg prøvd meg på videregående skole, men som det har skjedd de to gangene er det bare mye mer fristende å bli liggende i senga, en og stå opp tidlig som jeg har gjort de siste ti årene før det igjen.

 

Har tatt to år, eller noe av de på to forskjellige linjer, men alltid endt med og droppe ut..

 

Siste jeg drev med var elektro, syns jo dette var gøy, og hver dag det var kun elektro var jeg der nesten først av alle.. Det er fagene som gjør det tungt.

 

Faren min jobbet i et firma i hjembyen min med elektro, og jeg fikk litt praksis der også.. Sjefen syntes ikke noe annet en positivt om meg!

 

Men det jeg lurte på da, er det mulig og kunne ta utdannelsen ved og jobbe der i x antall år? Hadde det vært mulig er jeg sikker på at jeg hadde klart en utdannelse, fremfor den kjedelige skolen, som aldri tar slutt..

 

Eventuelt, hva er fremgangen for og kunne utføre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utganspunktet er det tre vegar til fagbrev.

Enten går du den vanlige linja med to år på vgs og to år som lærling før du tar fagprøva.

Det andre alternativet er full bedriftsopplæring der du jobber i fire år i ei bedrift og tar skulefag ved sida av før du tar fagbrevet.

Det tredje alternativet er at du dokumenterer minst 5 års yrkeserfaring i faget, då treng du berre å avlegge ein eksamen før du går opp til fagbrevet.

 

Detaljane rundt dette har eg ikkje, men eg vil anbefale at du tar kontakt med din fylkeskommune (som har ansvaret for vidaregåande opplæring) for å spørre om råd. Det er ikkje nødvendigvis slik at alle tre variantane er tilgjengelige i ditt fylke heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...